Razbacane i demolirane stvari, prljavstina i neizmireni računi. Podstanari iz pakla demolirali stan, pa pobegli. Da li je ugovor o zakupu jedini način da se stanodavci zaštite?
Iako je veoma važno potpisati ugovor o izdavanju stana - što na duže, što stan na dan, ipak, to u praksi često nije slučaj. Stan se izdaje "na crno", stanari nisu prijavljeni, a kada dođe do štete, tada nastaje problem.
"Ono što je veoma bitno je da definišemo vlasnike stanova jer vlasnici stanova su odgovorni. Kroz upravljanje stambenim zajednicama postoje određena prava i obaveze vlasnika stanova. U većini slučajeva nama vlasnici ni ne prijave da imaju stanara. Oni po zakonu treba da prijavi, iako se to u praksi ne dešava", rekao je Ljubiša Banovački, profesionalni upravnik.
Prema rečima advokata Nemanje Miloševića, u poslednjih nekoliko godina obavezno je prijavljivanje boravka stanara, kao i plaćanje takse.
"To su ugovori po pristupu, formalizovani ugovori koji se brzo sklapaju, možete na internetu da ih sklopite, ne morate sad nešto u proceduru kao kod javnog beležnika da vam neko čita. Uglavnom, to su tzv. ugovori po pristupu", rekao je Milošević.
Često smo svedoci sitacija u kojima se taj zakon ne poštuje, pa tako veoma retko ovakve stanodavce prijavljujemo nadležnima. Međutim, kada dođe do problema postavlja se pitanje - ko i kako može da reši problem sa podstanarima koji su uništili stan.
"Onda moraju da se pozovu svedoci. Znači, šta se desilo, ako je šteta većeg obima, mora se pozvati policija, da se napravi neki zapisnik, da vidimo u čemu se sastoji ta šteta. Jer to je ta mana, ukoliko ne postoji ugovor, jer ugovorom može da se definiše ko snosi štetu i kada. Kao kod ugovora o osiguranju. Ako nema ugovora, onda su to svedoci, onda su to komšije uglavnom, onda su to članovi familije, uže, šire", objašnjava advokat Milošević.
Kako sagovornici savetuju, stanodavci bi trebalo da ipak povremeno obilaze stanove koje izdaju.
"To su tzv. dobri običaji, to nije predviđeno, ali, znate, da vi sad ne smetate nekom, okej, doću jednom u dva meseca, pogledaću šta imaš i tako dalje. To bi bilo u običaju, pa i u hotelskim sobama, kada napuštate, neko obiđe tu sobu, pita vas jeste li imali nešto iz minibara i tako dalje", objasnio je Milošević.
Stiče se utisak da su stanodavci više uplašeni, a da su zakupci tu samouvereni i da koriste možda neke "rupe".
"Obično kad neko iznajmljuje stan, on ostavi neki depozit. Kaže, ovo je plaćen prvi mesec i kao depozit koji mi se vraća na kraju kada kao sve bude u redu. Međutim, ako stan košta, ja ne znam sada kolika je prosečna cena, 400, 500 evra. Ako vam neko pričini 5.000 evra štetu, vi onda ne možete s tim depozitom to da pokrijete", zaključio je advokat.
BONUS VIDEO:
(Blic/Mondo/Aleksandra Virijević)