Anlaser, ili alnaser kako ga mnogi pogrešno pišu i izgovaraju, je jedan od ključnih delova u automobilu. Deo je električnog sistema vozila, naziva se još elektropokretać ili elektrostarter i predstavlja mali elektromotor koji služi da se pokrene motor sa unutrašnjim sagorevanjem, benzin ili dizel motor.
Reč je o jednosmernom motoru sa malim četkicama koji pomaže pri paljenju motora i nalazi se na zamajcu bloka motora. Nekad je služio kao alternator tj. proizvodio je struju tokom rada motora u vožnji, dok se u međuvremenu ovaj proces osavremenio i on sada ima ulogu u sjedinjavanju elektropokretača i generatora struje u zamajcu motora.
Anlaser ima više sastavnih komponenti. To su:
- Staror
- Rotor
- Pogonski zupčanik
- Spojnica
- Dvokraka poluga
- Elektromagnet
- Četkice za anlaser
Kako radi anlaser?
Kada ubacite ključ i okrenete ga ka napred, tada u "akciju" stupa anlaser. On je inače veliki potrošač struje i najviše snage troši upravo prilikom paljenja motora.
Procena je da kod putničkih automopbila male i srednje veličine, anlaseri troše otprilike oko 0,4 i 1,3kW električne energije. Najviše snage uzima se pri paljenju motora - čak 100 ampera struje, a može i više.
Rotor anlasera se napaja strujom preko četkica za anlaser koje klize po kolektoru. Na osovini rotora nalazi se mali zupčanik i prilikom pokretanja, elektromagnet preko dvokrake poluge povlači zupčanik na ozupčani venac zamajca motora.
U tom trenutku se uključuje struja paljenja motora magnetskim prekidačem, odnosno rotor anlasera kreće da se okreće. Mali zupčanik se kosim navojem uzubi u ozupčeni venac, a ukoliko se desi da zub malog zupčanika zapne, opruga ga pritiska dovoljno snažno i dugo dok zub ne stigne u predviđenu šupljinu.
Kada se to desi, anlaser dostiže svoj puni obrtni momenat. Kada se motor upali i krene da radi, klizni ležaj sa valjcima prekida spoj napravljen između anlasera i motora.
Time se sprečava svako moguće oštećenje anlasera usled previsokog broja obrtaja. Kada se prekine dovod struje do vučnog elektro magneta, povratna opruga vraća zupčanik u položaj mirovanja, a istovremeno se isključuje i struja neophodna za pokretanje anlasera čime on prelazi u stanje mirovanja.
Koji su simptomi kvara anlasera?
Simptomi kvara anlasera su često vrlo jasni, čak i laiku i ukazuju da je potrebna hitna zamena. Najprepoznatljiviji znak da nešto nije u redu sa njim jesu problemi sa paljenjem motora ili kada se čuje samo "klik" prilikom pokušaja paljenja.
Može biti posledica slabog akumulatora, ali ukoliko vi ili auto-električar detaljnom i stručnom proverom utvrdite da je akumulator u dobrom stanju, onda je najverovatnije problem u anlaseru. Takođe, može da bude da se anlaser okreće sporije nego inače i to znači da može biti problem sa električnom konekcijom.
Dešava se da se čuje i neobična buka prilikom paljenja motora kakva se inače ne čuje, moguće je da ostane uključen i nakon pokretanja motora, a jedan od glavnih uzroka ovih simtoma jeste neispravan mehanizam za vraćanje pogonskog zupčanika. Preporuka je da se uvek koriste novi i originalni delovi jer jedino tako ćete biti sigurni da nećete imati ponovo probleme u skorije vreme.
Kako se kreću cene poprave anlasera?
Cena zavisi od više faktora - od vrste kvara, marke i modela vozila, kao i cene rada u oblasti u kojoj se nalazite. U proseku, cena popravke anlasera košta od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dinara.
Šta vam je najvažnije kod automobila?
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: