Većina benzinskih stanica u Srbiji nam pored "običnog" dizela i benzina nudi i njihove "premium" verzije koje imaju aditive i samim tim su malo skuplje. Sve naftne kompanije promovišu skuplje gorivo, a većina vozača je u dilemi po tom pitanju isključivo zbog cene.
Krenimo redom. Uprošćeno, kao i svaka druga roba - što je kvalitet bolji, cena je veća.
Kada pričamo o gorivu, svakako da je bolje za vaš automobil da sipate gorivo sa aditivima. Naročito ako vozite automobil koji ide na dizel gorivo.
Dizel premium gorivo sadrži dodatne hemikalije koje se zovu aditivi. Oni poboljšavaju performanse i karakteristike goriva, aditivi koji se koriste za dizel gorivo su alkil nitrat i di-terc-butil peroksid.
Aditivi obuhvataju različite supstance koje utiče na bolje sagorevanje goriva, učestvuju u čišćenju injektora (dizne) i sprečavanju zamrzavanje u zimskom periodu.
Koje su prednosti dizel premium goriva sa aditivima?
Aditivi pomažu u bržem sagorevanju goriva što utiče na povećanu snagu i efikasnost motora. Neki aditivi prečišćavaju kompletan sistem za gorivo, uključujući injektore i komore za sagorevanje - od naslaga i prljavštine.
Takođe, produžava se radni vek motora jer se premium dizel gorivom smanjuje habanje i korozija motora. Premijum dizel sa aditivima ima viši cetanski broj u odnosu na običnu, regularnu verziju.
Šta su oktanski i cetanski brojevi?
Oktanski broj pokazuje meru otpornosti goriva (benzina) na samozapaljenje i eksplozivno sagorevanje u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. Što je viši oktanski broj, otpornost goriva je veća pri samozapaljenju tokom povećanja pritiska i temperature pre nego što ga "zapali" svećica motora.
Na taj način se obezbeđuje viši stepen kompresije motora i ravnomernije se koristi energija koju gorivo sadrži. Kao parametri se koriste dva oktanska broja, to su:
- Istraživački oktanski broj - RON (Research octane number)
- Motorni oktanski broj - MON (Motor octane number)
U većem delu sveta i Evrope, standardni benzin se rangira od 95 do 98, dok premijum ide od 98 do 100. Što se tiče dizela, kod njega se gleda cetanski broj.
Cetanski broj je osnovni pokazatelj kvaliteta dizel goriva. Prikazuje brzinu sagorevanja dizel goriva i obrnuto je proporcionalan vremenu između trenutka "paljenja" goriva i porasta pritiska u komori za sagorevanje.
To konkretno znači da cetanski broj "meri" brzinu paljenja, odnosno kašnjenja u paljenju pri čemu temperatura mora biti uvek iznad 55 stepeni. Što je cetanski broj viši, gorivo se lakše i brže pali, vreme između ubrizgavanja goriva i paljenja je kraće, motor će raditi mirnije i biće tiši što će rezultirati manjom potrošnjom goriva.
Minimalni cetanski broj je 51, a najčešće su vrednosti između 51,5 i 55. Svrha ovog broja je da odredi kvalitet dizel goriva, odnosno njegovu sposobnost da brzo i efikasno sprovede proces sagorevanja u motoru.
Da li vredi uzimati premium dizel gorivo?
Odgovor je DA. Vredi itekako zbog očuvanja celokupnog vozila, a pre svega radnog veka motora.
Iako je ovaj tekst više bio okrenut dizelašima, vrlo slična situacija je i sa benzincima. Ovo naročito važi ako pretežno vozite duže distance jer će vam vaš motor biti itekako zahvalan.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: