Jasenovac
MONDO/Predrag Jelenić Jasenovac

To je i dokaz da su ustaše, poput nacista u Aušvicu i drugde, uništavale dokaze o masovnim pokoljima koje su vršile, a na osnovu čijeg "nedostatka" danas neki pokušavaju da preokrenu istoriju i istinu, smatra istoričar Miloš Ković.

"Ove fotografije za nas su veoma važne, jer ulaze u korpus dokaznog materijala o logoru smrti Jasenovac, a pogotovu o lokacijama masovnih grobnica, jer su prikazane fotografije sa mestima koja bi trebalo da predstavljaju tačne lokacije masovnih grobnica, koje se nalaze najvećim delom južno od Save, a što je za nas veoma važno, sada su na teritoriji Srpske", rekao je Ković Srni.

"I Nemci bili zgranuti brutalnošću u Jasenovcu"

On ističe da je u kontekstu revizije istorije Drugog svetskog rata i masovnih zločina u Hrvatskoj, važno i to što je izvor fotografija "anglosaksonski", a ne "komunistički", jer se u hrvatskoj javnosti sistematski diskvalifikuju svi dokazi o masovnim pokoljoma u Jasenovcu, koji su nastali u "komunističkoj Jugoslaviji".

"I onda se automatski svaki izvor koji ima komunističko ili srpsko poreklo automatski diskvalifikuje, uprkos činjenici, kako to primećuje (hrvatski istoričar koji je otkrio fotografije Goran) Hutinec, da su dokaze komunističke Jugoslavije koristili i lovci na naciste i jevrejski informacioni centri i svi ostali koji su se bavili zločinima", kaže Ković.

Zagreb "okićen" imenima mrtve dece iz Jasenovca

On napominje da se u Hrvatskoj i dalje vodi "sramna rasprava o tome da li je Jasenovac bio radni logor ili logor smrti, da li su tamo slušali (hrvatsku operetu iz 1926. godine) `Malu Florami` ili su ljudi klani i ubijani".

Ković posebno naglašava da je veoma važna i činjenica da Hutinec poredi fotografije koje su snimljene prilikom nadletanja Aušvica sa fotografijama Jasenovca, jer je reč o činjenici da su i nacisti i ustaše uništavali dokaze.

On primećuje da je, prema Hutincu, u Jasenovcu to urađeno bukvalno u "tri tjedna (sedmice)", što znači da su dokazi uništavani vrlo sistematski, vrlo promišljeno i rutinski.

"Dakle, ako su dokazi prikrivani i sakrivani, ako su ljudi iskopavani iz grobnica, spaljivani i pepeo bacan u Savu, onda to dodatno otežava utvrđivanje činjenica u Jasenovcu, broja žrtava i to dodatno relativizuje svaku tvrdnju o broju žrtava", objašnjava Ković.

Nova skandalozna analiza, i to kustosa Jasenovca!

On napominje da je Srbima nametnuta rasprava o broju žrtava u Jasenovcu, te da se i srpski istoričari, sada cenjkaju, umesto da insistiraju na užasu, na osvešćivanju u srpskoj javnosti i kulturi činjenice da je srpski narod uništavan u jednom genocidu, koji je u svemu sličan onome što su doživeli Jevreji ili Jermeni nešto ranije (u Osmanskom carstvu).

Ković poručuje da bi sećanje na genocid nad Srbima u NDH trebalo da bude osvešćeno i ugrađeno u temelje nacionalnog identiteta na celom srpskom identitetskom prostoru, slično meri u kojoj je ugrađen Sveti Sava, ali podjednako kao kod Jevreja.

On napominje da ni Jevreji nisu odmah posle Drugog svetskog rata počeli da insistiraju na sećanju na Holokaust, nego su to učinili tek posle suđenja nacističkom zločincu Adolfu Ajhmanu.

Ković podseća da je sećanje na Jasenovac samo deo priče, u koju moraju ući i svi ostali logori smrti i mesta pokolja, među kojima i Šargovac i Motike - sela, koja su sada u predgrađu Banjaluke u kojima su izvršeni najstrašniji zločini, Prebilovci, Jadovno...

"Pronađene fotografije su još jedan podsticaj za nas, da shvatimo da dokumentarni materijal postoji. Ima dokumentarnog materijala o Jasenovcu i genocidu do koga srpski istoričari nisu došli. Zašto neki srpski istoričar nije došao do ovih dokumenata? Potrebno je manje rasprave, a više rada na prikupljanju građe i činjenica", zaključio je Ković.

Hrvatski istoričar Goran Hutinec otkrio je u arhivu Nacionalne zbirke vazdušnih fotografija u Edinburgu zaboravljene snimke koncentracionog logora Jasenovac, snimljene pre uništavanja dokaza o masovnim zločinima zbog straha ustaša da će nakon rata morati da odgovaraju.

Radi se o fotografijama koje je snimio iz vazduha američki pilot u januaru 1945. godine, a objavio zagrebački "Nacional".

Fotografije pokazuju masovne grobnice iz kojih su ustaše pred sam kraj rata vadili leševe i spaljivali ih, ali i zgrade koje su rušili, sve kako bi prikrili stravične zločine koje su napravili u tom logoru.

Osim pronađenih širokougaonih fotografija, uz pomoć dodatnih kamera pilot je snimio i niz detaljnih fotografija, ali su one nestale.