Hrvati odbijaju da daju licencu našem avioprevozniku pozivajući se na pravila Evropske unije, piše "Jutarnji list".

Nacionalna avio-kompanija Srbije nedavno je najavila ponovno uvođenje letova između Beograda i Zagreba, koji počinju 12. decembra, a dnevno će se između dva grada leteti dva puta. Međutim, kompanija je počela da se reklamira i pre nego što je dobila dozvolu hrvatskih vlasti, piše ovaj dnevni list, a traženi su samo letovi do Beograda.

Uz te letove, Er Srbija putnicima iz Zagreba nudi i nastavak leta iz Beograda prema 13 svetskih destinacija koje se nalaze u mreži kompanije, piše "Jutarnji list".

Reč je o letovima za Atinu, Abu Dabi, Istanbul, Solun, Tel Aviv, Moskvu, Larnaku, Skoplje, Tiranu, Sofiju, Bukurešt, Tivat, Podgoricu i Sarajevo.

"Dakle, putniku koji u Zagrebu kupi kartu za let Er Srbijom za, recimo, Abu Dabi kompanija omogućava 'ček in' do krajnjeg odredišta", navodi ovaj list.

To je ovih dana, kako piše, potvrdio i Dane Kondić, generalni direktor Er Srbije. "Novi letovi će takođe omogućiti dvosmernu povezanost Hrvatske i ostatka Evrope i značajnih globalnih destinacija preko Beograda", rekao je on.

Kako piše "Jutarnji", Er Srbija je svoje usluge počela da najavljuje pre nego što je za svoje aktivnosti u Hrvatskoj dobila dozvolu hrvatskih vazduhoplovnih vlasti.

"Srpska kompanija je Hrvatskoj Agenciji za civilno vazduhoplovstvo podnela zahtev za obavljanje letova između Zagreba i Beograda - i to je sve. Nema zahteva za prodaju karata. U Agenciji nam je potvrđeno da je rešavanje predmetnog zahteva kompanije Er Srbija u toku", navodi dnevni list.

Prema neslužbenim informacijama iz hrvatskog Ministarstva saobraćaja, tvrdi list, Er Srbija će moći da obavlja letove između Zagreba i gradova u Srbiji, ali putnicima iz Zagreba neće moći da prodaje avionske karte za letove preko Srbije za druga odredišta, niti će putnici iz Zagreba u Beogradu smeti u transfer zoni da čekaju svoj sledeći let.

Oni dodaju da Srbija nije ispunila odredbe Sporazuma o uspostavi evropskog zajedničkog vazdušnog prostora koji je potpisala s EU, a reč je o skupu propisa koji uključuju i ispunjavanje prvog i drugog prelaznog perioda kako bi određena država mogla da ostvaruje povlastice predviđene sporazumom, koje uključuju potpuni pristup tržištu članica EU, te Islanda i Norveške.

Kako Srbija u ovom trenutku nije ispunila obaveze predviđene u sklopu prvog prelaznog perioda, navodi hrvatski medij, Er Srbija ne može putnicima da prodaje karte za letove iz neke članice EU preko Beograda do treće destinacije.

"Do ispunjenja navedenih uslova predviđenih sporazumom, koje ocenjuje Evropska komisija, vazdušni prevoznici iz država pridruženih stranaka mogu obavljati vazdušni prevoz između bilo kog mesta u svojoj državi i bilo kog mesta u bilo kojoj državi članici EU", rečeno je ovom listu u Agenciji.

Pozivajući se na sagovornike iz Ministarstva saobraćaja, "Jutarnji" navodi da to znači da putnik iz Zagreba može da kupi samo kartu do Beograda, gde će izaći iz aviona sa svim svojim stvarima i napustiti prostor za međunarodne letove.

Zatim će se ponovo prijaviti za let do sledeće destinacije s kupljenom kartom u Beogradu. Spomenuti Sporazum, koji se kolokvijalno naziva "Otvoreno nebo", najvažniji je dokument kojim se regulišu pravila na avio tržištu i jedino EK može da oceni da li je neka država ispunila njegove odredbe.

Sagovornici "Jutarnjeg lista" tvrde da Er Srbija nikako ne može da dobije odobrenje za prodaju avionskih karata iz Zagreba za treće desetinacije preko Beograda, a budući da je avio-kompanija već počela s prodajom, mogla bi da ima problema sa Evropskom komisijom, ali i da s pritužbama putnika kojima neće moći da omogući uslugu koju su platili.