Kompanije u Srbiji pokazuju generalno lošu praksu plaćanja, svaki treći račun se ne plaća na vreme, rezultati su istraživanja.
Istovremeno, nakon isteka roka plaćanja, kompanije u proseku 50 dana čekaju na naplatu, pokazuje prezentovano istraživanje Evropske navike plaćanja kompanije EOS Matriks.
"Kada klijenti propuste rok plaćanja, kompanije u proseku moraju da čekaju 50 dana za naplatu, što je daleko najduže u Evropi, gde se čeka 21 dan. Ispitanici ukazuju na zabrinutost da se u naredne dve godine ne može očekivati promena takvog trenda", rekao je na prezentaciji Ivan Nikolić iz Ekonomskog instituta.
"Srbija je u vrhu evropske liste u procentu dospelih plaćanja, gde se svaki treći račun ne plaća na vreme, odnosno 31 odsto. Postoji velika korelacija između kratkih rokova i dobre prakse plaćanja kod privatnih kupaca i privatni imaju znatno kraći rok plaćanja računa od poslovnih kupaca", rekao je Nikolić.
Dodao je da postoji velika razlika u navikama plaćanja između privatnih i poslovnih korisnika, te privatni drže evropski prosek u izmirivanju svojih obaveza na vreme, i to 79 odsto, a najbolju praksu u Evropi pokazuju pri kratkim rokovima plaćanja.
Poslovni korisnici, s druge strane, iako imaju najduže rokove plaćanja u Evropi, i to 46 dana, uprkos tome, nalaze se na dnu tabele po procentu izmirivanja svojih računa na vreme - 67 odsto, a posebno loša navika plaćanja je primetna u sektoru trgovine.
Svaki treći račun u Srbiji, navodi Nikolić, nije plaćen, ili je plaćen sa zakašnjenjem, a nešto su lošije navike plaćanja u sektoru trgovine, dok, u Srbiji preduzeća u proseku čekaju više od jednog i po meseca na zakasnela plaćanja nakon isteka roka plaćanja.
Prema njegovim rečima, najčešće posledice loših navika plaćanja su investicioni zastoj, što je navelo 22 odsto ispitanika i teškoće u likvidnosti, što je apostrofiralo 19 odsto ispitanika.
S druge strane, na prvom mestu razloga loše navike plaćanja nalaze se teškoće u pogledu likvidnosti, 38 odsto, prezaduženost 18 odsto, nezaposlenost - sedam odsto, konjunktura šest odsto, te reklamacija na uslugu i namerno neplaćanje, odnosno prevara - po četiri odsto.
Istraživanje o praksi plaćanja njihovih klijenata sprovedeno je na uzorku od 200 rukovodilaca, u zimu 2016. godine, a sproveo ga je Ipsos za potrebe kompanije EOS Matriks.