U Norveškoj, koja ima bruto domaći proizvod po stanovniku duplo veći od proseka u Evropskoj uniji, gotovo trećina (29 odsto) kupljenih novih automobila su električni.
Iza "severnjaka" se nalazi Holandija sa 40.900 evra BDP-a po stanovniku i 6 odsto prodatih novih automobila. Sledi je Švedska, sa 46.600 evra BDP-a po stanovniku i 3,6 odsto prodatih električnih automobila, prenosi portal EURACTIV.com.
Iako ima veći BDP po stanovniku i od Norveške, u Švajcarskoj električni automobili čine samo 2 odsto ukupnog broja prodatih novih vozila. Na petom mestu je Belgija, sa 1,7 odsto prodatih automobila na struju.
U Francuskoj, Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Austriji, Finskoj i Portugalu između 0,5 i 1,5 odsto vlasnika automobila poseduje električni auto, dok je u ostalim članicama EU taj udeo blizu nule.
Stručnjaci kažu da iako se najviše električnih automobila prodaje u četiri najbogatije zemlje Evrope, uzročna veza bogatstva i posedovanja tih vozila daleko je od pravolinijske.
Proizvođači automobila objašnjavaju da električna vozila čine nešto više od 1 odsto registrovanih novih automobila samo u zemljama koje imaju BDP po stanovniku viši od 30.000 evra. Nasuprot tome, tamo gde je BDP po stanovniku manji od 17.000 evra (zemlje centralne i istočne Evrope) električnih automobila skoro da nema.
Iako je većina globalnih proizvođača najavila prelazak na vozila na struju, ima i glasova da se taj trend malo uspori. Karlos Tavares, šef PSA grupacije kaže da će ova vozila dodatno produbiti jaz između bogatih i siromašnih.
Prodaja električnih automobila na globalnom nivou znatno je povećana zahvaljujući Kini, koja je najveći svetski kupac tih vozila.
Veća potražnja za električnim automobilima zabeležena je u Norveškoj i Švajcarskoj, gde je u prvoj polovini 2017. godine prodato 42,6% više "čistih" vozila. U Nemačkoj je prodaja električnih kola povećana za neverovatnih 134%, u Francuskoj za 46%, a u Velikoj Britaniji 9,9%.
Ipak, broj potpuno električnih (ne hibridnih vozila) i dalje je mali. Većoj prodaji takvih vozila mogu da doprinesu različiti podsticaji, koji opet odražavaju ukupno bogatstvo same zemlje. U Norveškoj, na primer, oni koji kupe električni automobil ne plaćaju uvozne dažbine, mogu da voze u trakama za autobuse i ne plaćaju putarinu.
Takve olakšice nisu, međutim, dovoljne da utiču na veću kupovinu električnih automobila u drugim članicama EU, prema oceni Udruženja evropskih proizvođača, jer te zemlje imaju manji BDP po stanovniku.
Kako procenjuje Udruženje evropskih proizvođača automobila, udeo električnih automobila će od 2020. do 2025. skočiti sa dva na osam odsto. Oni naglašavaju da će na ovaj trend rasta zavisiti nekoliko faktora, poput proširenja električne infrastrukture, podrške korisnika usluga, kao i samih država, odnosno stepena njihovih subvencija.
Kakvo je vaše mišljenje o elektromobilima?
Teodosić ovakav meč nije imao 14 godina! Navijači Partizana pamte kad je poslednji put imao nula asistencija!
"Obradović više ne računa na njega, Partizan traži drugog igrača": Otkriveno kakvo pojačanje žele crno-beli
Nemačka se priprema za rat sa Rusijom! Napravljen tajni plan, evo kako će postupiti u slučaju eksalacije sukoba
Uspavana Zvezda nije došla na derbi: Protiv Partizana ovakav nemaš šta da tražiš na terenu
Obradović izašao pred Grobare, pa čuo šta mu skandiraju: Podigao prst i tražio samo jedno, pogledajte