Upravo jedan od takvih lanaca, Lidl, otvoriće svoja vrata za potrošače u Srbiji sledeće nedelje.

Međutim, dekan Beogradske bankarske akademije Hasan Hanić za Tanjug kaže da su mnoge analize pokazale da se povećavanjem učešća velikih trgovinskih lanaca smanjuje broj maloprodavaca.

"Zbog toga mali trgovci moraju da pronalaze svoju 'nišu', odnosno svoj prostor na tržištu, da zahvaljujući dobroj lokaciji, marketingu, nekom posebnom asortimanu privuku kupce kako bi opstali i razvijali se na tržištu", rekao je Hanić.

S druge strane, dolazak velikih trgovinskih lanaca je "dobar signal" za dolazak investitora i drugih poznatih kompanija da ulažu u Srbiju, objašnjava Hanić, i dodaje da oni koji dolaze da ulažu zapravo procenjuju da je poslovno okruženje u Srbiji stabilno.

"Dolazak novih trgovinskih lanaca će uticati na celokupnu privredu, jer će se povećati konkurencija, a smanjiti koncentracija pojedinih trgovinskih lanaca u ukupnom prometu", ukazao je Hanić.

Smanjivanje koncentracije ili, kako kaže, isključivanje monopolskog položaja za pojedine velike trgovinske formate, znači da će građani imati veći izbor, širi i bogatiji asortiman i niže cene.

"Otvaranje lanaca je važano i zbog toga što će povećati broj zaposlenih u maloprodaji, a s druge strane podstiče proizvodnju i promet naših proizvođača, koji će se naći u ulozi njihovih dobavljača. Ono što, takođe, možemo da očekujemo u narednom periodu jeste da će doći do porasta standarda života i kupovne moći", ocenjuje Hanić.

Iako veliki trgovinski lanci predstavljaju pretnju za male trgovce, Hanić navodi da je postojanje konkurencije na tržištu prednost, jer je upravo konkurencija ta koja će "vršiti pritisak" na svakoga da smanjuje troškove, poboljšavati kvalitet proizvoda i korigovati pristupačne cene.

Da je konkurencija dobra, saglasan je i ekonomista i stručnjak za trgovinu Stipe Lovreta koji je Tanjugu rekao da je svaka konkurencija pozitivna, jer podstiče pozitivne promene u trgovini.

"Srbija će, dolaskom Lidla, prvi put dobiti pravi diskontni lanac. Karakteristika lanca diskonta je da ima 20 do 30 odsto niže prodajne cene, a time i niže marže, od tradicionalnih supemarketa i hipermarketa", objasnio je Lovreta.

Navodi da je otvaranje velikih trgovinskih lanaca dobro i za potrošače i za državu i za privredu, ali da je veliko pitanje da li će biti dobro za proizvođače.

"Biće dobro u meri u kojoj proizvođači iz Srbije budu radili privatnu trgovinsku marku za Lidl. Voleo bih da rade, nisam siguran da li će raditi, jer u velikoj meri imaju velike privatne marke iz uvoza, ali voleo bih da ih obezbeđuju proizvođači u Srbiji", zaključio je Lovreta.

Gde Lidl otvara prvih 16 radnji:

Beograd

​Bratstva i jedinstva 2 d

Vojislava Ilića 143

Zemunska 4

Kneza Višeslava 61 v

Save Maškovića 4

Bor – Zeleni bulevar 26 a

Zrenjanin – Pere Dobrinovića 37

Kragujevac – Save Kovačevića 50 b

Leskovac – Kralja Petra Prvog 24

Niš – Vizantijski bulevar 47

Novi Sad – Bulevar vojvode Stepe 2

Smederevo – Hajduk Stankova 2

Sombor - Josifa Pančića 6

Subotica – Pala Papa 1

Užice – Norveških interniraca 1 b

Šabac – Vojvode Janka Stojičevića 1

Otvaranje od novembra do kraja godine

Beograd – Ada

Vršac

Inđija

Jagodina

Kikinda

Kruševac

Pančevo