Nemački autogigant Folksvagen trebalo bi u maju da odluči u kojoj od zemalja Jugoistočne Evrope će otvoriti proizvodni pogon, a za tu značajnu investiciju u visini od 1,4 milijardi evra trenutno se žestoko bore dve članice EU, Bugarska i Rumunija, kao i dve zemlje kandidati, Srbija i Severna Makedonija, ali i Turska, tvrdi bečki dnevnik "Prese".

Na odluku Folksvagena presudno će uticati tri klučna faktora: dobra saobraćajna povezanost, raspoloživost kvalifikovane radne snage i visina državnih subvencija, navodi ovaj list.

Planovi VW-a o uspostavljanju proizvodnje u jugoistočnoj Evropi ne nailaze na odobravanje zaposlenih, odnosno Radničkog saveta kompanije, a izazvali su i borbu zemalja koje bi želele da dovedu ovog giganta.

 Sve veća izdvajanja za plate, kao i sve veći nedostatak radne snage teraju tu kompaniju da traži novo mesto za proizvodni pogon.

Folksvagenove fabrike u Nemačkoj skoncentrisaće se ubuduće na proizvodnju automobila na električni pogon, a pogon u jugoistočnoj Evropi bi od 2023, sa kapacitetom od 300.000 vozila godišnje, mogao proizvoditi modele marki VW, Škoda i Seat.

List ističe da novo postrojenje treba da zaposli oko 5.000 radnika, a dodatno će otvoriti više hiljada radnih mesta kod dobavljača.

"Prese" podseća da u jugoistočnoj Evropi postoji snažan automobilski sektor, jer u Turskoj postoje pogoni Forda, Hjundaija, Honde, u Rumuniji Forda i Dačije, a u Srbiji Fijat.

List, takođe, ukazuje da se ne očekuje odluka u korist Turske zbog tenzija u odnosima Ankare i EU.

Što se Rumunije tiče nedostajuća mreža autoputeva, kao i nešto viši nivo primanja, te i u pojedinim regionima problem sa nedostajućom radnom snagom, ne idu u prilog donošenja odluke naseljavanja pogona u toj zemlji.

"Prese" ukazuje da je blago favorizovana Bugarska, jer se u blizini sofijskog aerodroma nalazi čeličana koja od 2008. ne radi, a koja je savršeno mesto za novo postrojenje VW, a i Plovdiv pokušava da privuče nemačkog giganta.

Takođe, kao prednost Bugarske se navodi i njeno članstvo u EU, te i tesne trgovinske veze sa Nemačkom.

Srbija i „autsajder“ Severna Makedonija, dodaje list, pored niskih troškova plata, mogu da skupljaju poene i snažnim subvencijama.

Kao kandidati za članstvo u EU nisu u obavezi da u potpunosti primenjuju strogi pravilnih od državnoj pomoći, podseća "Prese".

Istovremeno list navodi da nikakvu ulogu, pri donošenju konačne odluke, ne igra sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom koji ima Srbija, jer su od bescarinskog izvoza u tu zemlju isključeni Fijatovi modeli iz kragujevačke fabrike.

"Prese" ističe da je borba za pridobijanje VW-a i dalje otvorena, a da su nade u svim zemljama jugoistočne Evrope velike da bi ova velika investicija mogla doći kod njih.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.