U studiji je zauzet suprotan stav od popularne pretpostavke da su dani papirnog i kovanog novca odbrojani, i umesto toga se predviđa da će gotovina biti u upotrebi i u decenijama koje dolaze zbog duboko ukorenjenog poverenja u njenu vrednost tokom neizvesnih vremena, prenosi portal Finextra.com.

"Kada ljudi diskutuju o budućnosti plaćanja, naginju ka tome da prognoziraju kraj gotovine. Naše gledište je drugačije. Ne samo da smatramo da će gotovina još dugo postojati, već prelazak na digitalni način plaćanja vidimo kao potencijal da se učini ništa manje od ponovog uspostavljanja ravnoteže u pogledu ekonomske moći na globalnom nivou", navodi se u studiji.

U narednoj deceniji će digitalna plaćanja, kako se dodaje, rasti laganom brzinom, što će dovesti do nestajanja plastične kartice, budući da će se mobilnim plaćanjima obavljati dve petine ukupnih kupovina u prodavnicma u SAD, četvorostruko više u odnosu na trenutni nivo.

Sličan rast očekuje se i u ostalim razvijenim zemljama. Međutim, različite zemlje će beležiti različite nivoe smanjenja gotovine i plastičnih kartica. Na tržištima u usponu efekat bi mogao da stigne i ranije, jer mnogi kupci prelaze direktno sa gotovinskog na mobilni način plaćanja, bez toga da ikada poseduju plastičnu karticu.

KINEZI PREDNJAČE S DIGITALNIM NOVČANIKOM

Kako bi sagledali budućnost plaćanja, analitičari su kao istražni uzorak uzeli Kinu, gde je vrednost onlajn plaćanja jednaka iznosu od tri četvrtine BDP-a, što je gotovo dvostruko više u odnosu na udeo iz 2012. godine.

Danas se u Kini tek nešto manje od polovine kupovina u prodavnicama plaća putem digitalnog novčanika, što je daleko iznad nivoa na razvijenim tržištima.

Dojče banka je takođe optimistična u pogledu potencijala privatnih digitalnih valuta ističući da, ukoliko rast korisnika blokčejn novčanika nastavi da odražava broj korisnika interneta, onda će ih do kraja decenije biti 200 miliona, četvorostruko više nego sada.

"To će biti ohrabrujuće za vlade, banke, korporacije i pružaoce platnih usluga jer će svi oni početi da osećaju koristi od digitalizacije plaćanja", navodi se u istraživanju i zaključuje da će način na koji države i kompanije prelaze na digitalno plaćanje u konačnom ishodu odrediti i njihovo mesto u svetskoj ekonomiji.