I TO SMO DOČEKALI: Tehnika neće smeti da "crkava" po isteku garancije, spremaju se nove regulative | Mondo Portal

  • Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ekonomija

I TO SMO DOČEKALI: Tehnika neće smeti da "crkava" po isteku garancije, spremaju se nove regulative

Autor Dušan Ivković
Autor Dušan Ivković

Koliko puta vam se desilo da, ponekad i dan nakon što istekne garancija, pojavi se neki kvar?

Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

U cilju zaštite potrošača Evropski parlament je usvojio rezoluciju o zabrani "ugrađenih kvarova" u tehničke uređaje, a ovaj dokument, takozvani Novi zeleni sporazum EU, podrazumeva i obavezan redizajn proizvoda tako da mogu lakše da budu popravljani.

Iz udruženja zaštite potrošača smatraju da bi ovo moglo da donese i kraj prodaje aparata sa ograničenim rokom i kod nas.

Možda će vas zanimati

Evroparlamentarci pozivaju Komisiju da potrošačima osigura "pravo na popravku" tako što će prinuditi proizvođače da na svakom uređaju navedu minimalni očekivani rok trajanja, da popravke uređaja učine sistemskim, isplativim i privlačnim, bilo produženjem garancije ili osiguravanjem rezervnih delova, bilo poboljšanjem dostupnosti informacija o održavanju i servisiranju. Prema istraživanju Eurobarometra, 77 odsto građana EU radije bi popravljalo svoje proizvode nego kupovalo nove, a 79 odsto njih smatra da bi proizvođače trebalo zakonski obavezati da pojednostave popravak digitalnih uređaja ili zamenu njihovih delova.

Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije u našoj zemlji je vrlo slična situacija i kupci bi možda i u većem broju popravljali uređaje, ali je to u nekim slučajevima neisplativo.

"Najviše imamo pritužbi na sitne kućne aparate, veš-mašine i televizore koji svi praktično imaju "programirane kvarove" koji se aktiviraju odmah nakon isteka garancije. Onda se suočimo sa problemom da nema rezervnih delova ili nas popravka košta više ili skoro isto kao kada bismo kupili novi uređaj, što je apsurdno" priča Papović uz napomenu da baš zbog toga podržava inicijativu evroparlamentaraca.

Ističe i da neki proizvođači poštuju tehničke propise i uredbe tako da proizvode rezervne delove i godinama nakon što se određeni proizvod povuče sa tržišta, ali da to nije sa svima slučaj.

"Proizvođači kvalitetnijih uređaja i recimo profesionalnih mašina još i poštuju propise, pa obezbeđuju rezervne delove, ali to nije slučaj sa manje kvalitetnim proizvodima. Takođe imamo tu i problem što određeni uređaji vrlo brzo zastare, pogotovo kada su mobilni telefoni, računari i televizori u pitanju tako da dolazi i do zagađenja životne sredine" podseća Papović.

Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača Srbije pozdravlja inicijativu evroparlamentaraca jer smatra da je to ekonomski interes i proizvođača i potrošača.

"Srbija se potpisivanjem sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju obavezala da će primenjivati svu evropsku regulativu i nadam se da će to biti slučaj i sa ovom inicijativom ali sudeći prema podacima na terenu plašim se da to neće biti tako. Mi dobijamo sve više pritužbi na proizvođače ali ne možemo da utičemo na njih jer to predstavlja direktan atak na prihode najmoćnijih. Nadam se da će ova rezolucija uticati na sve, pa i one van EU, da prestanu da prave programirane kvarove a u isto vreme da obezbede dovoljno rezervnih delova za popravku uređaja" priča Bogosavljević.

Upozorava i da su takvim načinom rada, gde je profit ispred svega, pojedina zanimanja dovedena u pitanje uz veliko zagađenje životne sredine.

Veš mašina do 20.000 pranja

Istraživanje trajnosti uređaja koje je sprovela EU pokazalo je da se građani najviše žale na rok trajanja mobilnih telefona, mašina za veš, televizora i usisivača. Ustanovljeno je da se uređaji prvi put kvare odmah po isteku garancije. Većina uređaja se kvari u drugoj ili trećoj godini korišćenja, a garancije u EU traju uglavnom dve godine. Druga istraživanja su pokazala da su mašine za veš programirane na dve do dve i po hiljade pranja, televizori 20.000 sati, a sve sa ciljem da se potrošači primoraju da kupe novije modele.

(Mondo/Blic)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Pročitajte i ovo

Inicijalizacija u toku...

Komentari 1

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Surda

Samo na papiru....primer, kupim nove gume, garancija...iskoci ona cvoruga sa strane, odem sa garancijom....kaze ovaj: a pa to ti je od nasih puteva, ne podleze garanciji...eto.

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU