PRODAVCI POLOVNJAKA DUŽNI DA DAJU GARANCIJU: Evo koliko važi, ako ne ispoštuju možete da tražite svoj novac nazad | Mondo Portal

  • Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

da li je u praksi zaista tako?

PRODAVCI POLOVNJAKA DUŽNI DA DAJU GARANCIJU: Evo koliko važi, ako ne ispoštuju možete da tražite svoj novac nazad

Autor Tamara Jovanović
Autor Tamara Jovanović

Ovo pravilo se ne odnosi na privatna lica, već samo na preduzeća registrovana za prodaju autombila

Izvor: Guliver/ Getty Images, Valery Yurasov/iStockphoto

Uprkos tome što Zakon o zaštiti potrošača obavezuje prodavce polovnih automobila da kupcima daju garanciju na kupljenu robu, oni to vrlo često izbegavaju, izjavila je Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača.

Ona je objasnila da Zakon propisuje da je prodavac obavezan da u ugovoru naznači pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana, i dodaje da ukoliko to nije nevedeno, onda važi zakonski rok reklamacije od dve godine.

"Kupac je u tom garantnom roku zaštićen od svih vrsta kvarova. To je period u kome automobil treba da vas služi uobičajeno, i ako se desi neki problem, imate pravo da izjavite reklamaciju prodavcu. Ovo pravilo se ne odnosi na privatna lica, već samo na preduzeća registrovana za prodaju autombila", napominje Jovanovićeva.

Možda će vas zanimati

Ona naglašava da se reklamacija podnosi pisanim putem, imejlom ili tako što će se u prostorijama prodavca tražiti da se evidentira reklamacija da kako bi postojao osnov za zaštitu prava kupca.

"Prodavac je obavezan da odgovori pisanim putem u roku od osam dana od podnošenja reklamacije, što je pravilo koje važi i za svu ostalu robu. U prvih šest meseci možete tražiti zamenu automobila, čak i povraćaj novca" kaže Jovanovićeva.

Ona, međutim, napominje da se u praksi dešava nešto sasvim drugo od onoga što Zakon propisuje.

"U praksi su često potrošači po ovom pitanju obespravljeni, ili im prodavac garantuje manja prava, odnosno navodi ih na to da nemaju baš sva prava po Zakonu. Mislim da vas prodavci najčešće uslovljavaju popravkom, bez davanja drugih mogućnosti", kaže Jovanovićeva.

Osim toga, prodavci izbegavaju svoje zakonske obaveze i tako što kupcima uopšte ne daju prave informacije o pravima koja imaju.

"To bi trebalo da bude predmet što češćih inspekcijskih kontrola kako ova pojava ne bi bila redovna, već izuzetak", ocenjuje pravnica Nacionalne organizacije potrošača.

Ona je istakla da kupac zakonska prava ne može da traži ukoliko nema račun za kupljeni auto, odnosno, ako ga je kupio od nelegalnog prodavca.

Možda će vas zanimati

To je preduslov ne samo za reklamaciju, već i za traženje pravne zaštite od organizacije potrošača ako svoja prava ne može da realizuje na drugi način.

Jovanovićeva navodi da se u praksi veoma teško ostvaruje pravo na zamenu automobila, jer zakon obavezuje prodavca da potrošaču isporuči isti automobil kao onaj na koji ima zamerke.

Dodaje kako je moguće da se dve strane dogovore o nekoj drugačijoj zameni.

Najteže je ostvariti pravo na povrat novca, napominje Jovanovićeva, jer to prodavcu može da prouzrokuje znatne troškove i probleme, ali dodaje kako to nije razlog da ne istraje na ostvarivanju svojih prava.

"Ovde ne važi ono da ja auto kupljen u viđenom stanju, već prodavac mora da vam garantuje da ćete godinu dana moći da ga vozite na uobičajen način", zaključuje Jovanovićeva.

(Mondo/Tanjug)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Pročitajte i ovo

Inicijalizacija u toku...

Komentari 20

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Realno

Ajmo realno,ti što drže autoplaceve valjda proveravaju auta koja kupuju vani i valjda imaju svoje mehaničare, kompjutere...,ili veze po većim servisima pa kad sve isproveravaju da je sve u redu,mogu npr. dati garanciju na 10000km ili pola godine,što bi bilo ok. Oni bi i trebalo da prodaju ispravna vozila,a ako nešto nije u redu,pre prodaje nek poprave. Suludo je da neko daje garanciju od 2 godine za auto od 15 godina,ali ovo prvo napisano je fer.

Klijentela

Duzni su oni to odavno, ali u dnu fakture ti naposu da se odrices garancije. Po zakonu vec 10 godina moraju da daju

....

@Klijentela Kojem zakonu? Kojih deset godina? Pa znaš li da ti je garancija na novog Mercedesa dve godine. Može i 5. Ali da platiš par hiljada Eura.Iz svog džepa.

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU