Brojni kupci su primetili da trgovci varaju na gramaži proizvoda i njihovim cenama, pa tako sada, po istoj, a u velikom broju slučajeva i većoj ceni, dobijete manju gramažu ili zapreminu porizvoda. 

Prvi primer smanjene gramaže je pakovanje čokolade od 100 grama, čije pakovanje sada iznosi svega 80 ili 85 grama, drugi primer su četiri umesto pet redova napolitanki, a ambalaža je ostala istih dimenzija, zatim gotove supe u kesicama (takođe manja količina, a ambalaža stara), testenine, grickalice, čaša jogurta i kućna hemija, omekšivači koji se prodaju u polupraznim flašama, deterdženti u plastičnim vrećama...

Sve manje grama

Brojni kupci smatraju da su "zavrnuti", pa sad uglavnom pažljivo gledaju proizvode koje kupuju, a mnogi gledaju da uštede i kupovinom na akcijama.

Iako se nekada znalo da se mleko prodaje na litar, sada je litarsko pakovanje mleka zapravo 968 mililitara. Čaša jogurta koja je nekad bila teška 200 grama sada je 180, dok je pakovanje kečapa sa 100 spalo na 90 ili čak 80 grama ili veće pakovanje sa standardnih 200 grama na 180. Ipak, pojedina pakovanja su smanjena samo za simbolični gram, na primer puding u prahu, čija je kesica sa 50 grama spala na 49.

Za tri grama je smanjena količina kesice suvog pekarskog kvasca, a njena prvobitna težina bila je deset grama, dok je razlika između stare i nove gramaže dostigla čak 30 odsto! I naravno, da je sa smanjenjem pakovanja pala i cena proizvoda, ne bi bilo problema, međutim, cena je ostala ista ili je pak s novim talasima poskupljenja i taj proizvod poskupeo!

Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kaže za Kurir da udruženje gotovo svakodnevno dobija primedbe potrošača koji se žale na smanjenje gramaže, to jest zapremine pojedine robe.

"U najvećem broju slučajeva to budu slatkiši. Njihova težina je smanjena od 30 do 40 odsto, što uopšte nije malo. Tu su odmah i grickalice, kese su poluprazne, odnosno napumpane vazduhom. Zatim pavlaka od 200 mililitara, špagete od 500 grama i "kilogram hleba", koje su preko noći zamenili 20 grama lakša pavlaka, manje pakovanje špageta i pola kilograma lakši hleb, manje listića u rolnama toalet-papira.

Šrinkflaciji smanjivanje količine proizvoda za vreme inflacije, to jest pakovanju manje gramaže ili zapremine proizvoda bez menjanja cene, nije moguće stati na put. Direktivom EU koja je doneta pre desetak godina proizvođačima je data sloboda da ne moraju striktno da se pridržavaju određenog pakovanja i da je promena gramaže ili zapremine proizvoda legitimna.

"To nije dovođenje u zabludu potrošača. Sve ono što je transparentno naznačeno smatra se da je ispravno i u skladu sa zakonom i da je potrošač prilikom kupovine imao mogućnost da se upozna sa samom količinom proizvoda", kaže Dragić.

Čokolada 100 g - 80-85 g

Pavlaka 200 ml - 180 ml
Hleb 1 kg 500 g
Čokoladni keksići 250 g - 200 g
Kesica pudinga 50 g - 49 g
Suvi pekarski kvasac 10 g - 7 g
Čaša jogurta 200 g - 180 g
Kesica kečapa 100 g - 90 g
Mleko 1 l - 968 ml

(MONDO/Kurir)