Dolazak Rusa izazvao je turbulentne potrese na domaćem tržištu nekretnina, cene prodaje i zakupa stanova “ probile su plafon”, a pojavio se još jedan trend u vidu otvaranja hub-ova. Reč je o zajedničkom ili deljenom radnom prostoru tzv. coworking space koji od vremena pandemije postaje sve popularniji širom sveta, pa tako i kod nas.

Domaćim preduzetnicima ovakav koncept radnog okruženja postao je sa dolaskom Rusa sve češća opcija, umnogome isplativa imajući u vidu da se jedno mesto u hub-u u proseku kreće oko 150 evra mesečno, pa su stanovi pretvarani u hub-ove ne bi li stanodavci što više zaradili od kirije. 

Cena mesta u hub-u prvenstveno zavisi od paketa koje ovakvi prostori nude, a njihovi korisnici uglavnom su filenseri koji rade za strano tržište.

“U ponudi imamo različite pakete, a naš prostor podeljen je na dve zone. Fiksni sto je 160 evra za mesec dana, fleksibilni sto (nemate određeno mesto gde ostavljate stvari) iznosi 140 evra mesečno, dok su korisnicima dostupne i dve part time opcije - pet termina u toku meseca po ceni od 65 evra ili deset termina po ceni od 80 evra”, rekli su nam iz ICT Hub-a gde je popunjenost mesta trenutno oko 90 odsto.

Radnici u kancelariji otvorenog tipa
MikeDotta/Shutterstock Radnici u kancelariji

Ipak, prema rečima agenta za nekretnine, poslednjih meseci situacija se ponovo preokrenula, Rusi su krenuli da napuštaju Srbiju, a ovaj vid biznisa nije se svima pokazao kao isplativa opcija.

“Pre godinu dana kada su Rusi krenuli da dolaze, ljudi su masovno prilagođavali poslovne prostore i otpočinjali takav vid biznisa, pretvarali su stambene prostore ili lokale u open space i otvarali hub-ove. Ipak, tu je došlo do problema jer veliki broj njih nije mogao da obezbedi odgovarajuću mrežu internet konekcija ili su se javili problemi sa električnom mrežom”, priča za MONDO agent za nekretnine Dušan Mirkulovski.

Prema njegovim rečima, vremenom su usled brojnih poteškoća, mnogi ispali iz ovog biznisa, a na tržištu su opstali samo veliki poslovni prostori prilagođeni za preko 100 mesta.

“Trend otvaranja hub-ova je sa odlaskom Rusa polako počeo da odumire, manji prostori sa 20 ili 30 radnih mesta mahom nisu opstali, već su veliki poslovni centri preuzeli taj biznis. Dolazili su nam klijenti koji su godinama rentirali poslovne prostore, pretvarali ih u hub, ali nisu opstali u poslu jer dosta njih nije shvatilo da je hub biznis kojim morate konstantno da se bavite, nije dovoljno samo da date u najam poslovni prostor”, navodi naš sagovornik koji dodaje da je, u slučaju da ste odlučili da otvorite hub, potrebno da zaposlite radnike u tri smene, kvalifikovane koji znaju strane jezike, obezbedite i održavate prostor.

Kako pojašnjava, većina korisnika hubova ima zaposlenje ili su angažovani na projektima u stranim zemljama gde zbog vremenske razlike imaju radno vreme u večernjim satima, a više od 95 odsto korisnika dolazi iz IT sfere. On navodi i da je dodatni benefit ukoliko hub ima obezbeđeno parking mesto za svoje korisnike, ali da nije preduslov za uspešno poslovanje imajući u vidu da, iz svog iskustva gledano, većina korisnika koristi bicikl ili električni trotinet kao prevozno sredstvo.

(Mondo)