• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

LETEĆI TAKSI STIŽE U SRBIJU? Evo na šta se zapravo misli i kakva su vozila u pitanju

Autor Ivana Lazić

Predsednik Vučić najavio je dolazak "letećeg taksija" u Srbiju.

 „Leteći taksi“ za prevoz putnika na Olimpijskim igrama 2024 Izvor: YouTube/Printscreen/Associated Press

Na spisku država u kojima će se voziti tzv. "leteći taksiji" našla se i Srbija, pored SAD, Engleske i Kine. Prema mišljenju stručnjaka sama ideja ne samo da je izvodljiva, već i od izvođenja iste možemo da imamo benefite.

Da je država izuzetno zainteresovana za ovu tehnologiju, potvrdio je više i sam predsednik, Aleksandar Vučić, koji je i pre i tokom zvanične posete Francuskoj pominjao upravo njihove kompanije koje se bave "letećim automobilima" kao zainteresovane za saradnju.

"Mnogi se smeju, ali za EXPO ćemo imati leteći taksi, da pokažemo kako to izgleda. Radimo sa dve kompanije, jedna je francuska, jedna je valjda iz Austrije", mapomenuo je jednom prilikom predsednik.

Šta su uopšte leteći taksiji?

Mnogi kada pomisle na leteći taksi ili automobil, prvo pomisle na automobil kome sa strane izađu krila i koji posle vožnje po putu može komotno da poleti.Zapravo se misli na eVTOL vozila (electric Vertical Take-off and Landing).

Praktično, to su male letilice na električni pogon koje poleću i sleću vertikalno isto kao i helikopteri, te se smatra da bi se njihovim korišćenjem u očima inženjera olakšao i unapredio transport u urbanim sredinama. Trenutno, oko 150-ak do 200 kompanija u svetu razvija prototipe ovih vozila.

U kojoj izvedbi je ovo moguće u Srbiji?

Petar Vojinović, stručnjak za avio-industriju i urednik portala Tango Six, kaže da je ideja države, najverovatnije, u ovoj fazi da privuče interesovanje kompanija koje se bave eVTOL vozilima, koji imaju gotova vozila i čekaju konačnu sertifikaciju.

"Pre će se praviti dogovori o motivisanju tih kompanija da se pojave na EXPO događaju nego što one mogu konsultovati naše kompanije i inženjere iz ove oblasti", ističe Vojinović.

Kako on napominje kroz gostovanje ovakvih letilica na EXPO događaju i njihovim demo-letovima dobiti jednu interesantnu futurističku atrakciju koja se poklapa sa duhom ove manifestacije.

"Naša zemlja može biti interesantna kompanijama koje razvijaju eVTOL letelice jer bi mogle da naprave za nijansu liberalnije vazduhoplovno-regulatorno okruženje koje bi moglo da motiviše eVTOL kompanije da ovde razvijaju svoje koncepte, testiraju ih i spremaju za dalju proizvodnju, ovde ili negde drugde", kaže on.

Vojinović ističe da svakoj pionirskoj aktivnosti prvo su bitni pojedinci i kompanije koje su spremne da preuzmu rizik, nađu finansiranje i razviju prototipove.

"Većina zapadnoevropskih zemalja ima firme koje razvijaju eVTOL letelice, tu su i Sjedinjene Američke države. Prva sledeća prepreka i najbitniji cilj koji će morati da se ostvari je odobravanje ovih prototipova u bezbednosno-regulatornom smislu, gde bi proizvođači trebalo da dokažu vazduhoplovnim regulatorima koliko su bezbedni za let putnika koji plaćaju", zaključuje on.

Kao što je već rečeno do 200 kompanija širom sveta bave se razvojem ovih vozila, ali sa druge strane svega nekoliko zemalja je spremno, uključujući i našu, da radi na pravnom okviru i realnoj implementaciji ovih vozila.

Na primer, uprava Londona i odeljenje za transport tog grada objavili su dvogodišnji plan implementacije eVTOL vozila u gradski transport. Već 2026. godine očekuju se prvi letovi na ostrvu, a u planu je istaknuto i da bi autonomni "leteći taksiji" mogli biti dostupni već 2030. godine.

Sa druge strane Atlantika, u Nju Jorku se očekuje puštanje u rad prvog električnog letećeg taksi servisa već 2025. godine, a vozila će isporučiti američki Joby Aviation koji je prvo svoje vozilo testirao u novembru 2023. godine.

Ista kompanija radi i sa upravom Dubaija, na pravljenju eVTOL taxi servisa u toj metropoli. Ipak, jedna država predvodi. Kina.

Prošle godine kineski CAAC (Civil Aviation Authority of China) dao je odobrenje kompaniji EHang za eVTOL taxi vozilo. Kompanija iz Guangdong provincije u Kini dobila je 80 miliona funti težak posao sa gradom Hefeiem da osposobe 100 eVTOL vozila kako za turističke letove tako i za vanredne slučajeve.

(Blic, Mondo, I.L.)

Pročitajte i ovo:

Tagovi

Komentari 27

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Mars

Nešto slično postoji decenijama u Brazilu. Većina bogataša zna da upravlja helikopterom, i tako funcionišu u velikim gradovima; a sve da bi izbegli dodir sa favelama i potencijalne otmice. Stambene zgrade u kojima žive opasane su žicom, obezbeđenjem i puškarnicama, a red zavodi vojska a ne policija. Slično je i u Meksiku, ali je on daleko opasniji, deca bogataša ne mrdaju bez obezbeđenja; i drugim zemljama Latinske Amerike nije ništa bolje. U prevodu progres, ekstremno siromašni i ekstremno bogati, a srednja klasa je misaona imenica.

Mile

@Mars Da, to je karakteristicno za Sao Paolo

samo su nam

jos oni hvalili. kupuje gospodar igracke po belom svetu...

special image