Kada je preduzetnik i jedini zaposleni, što je čest slučaj u velikom broju preduzeća u Srbiji, ako odluči da ide na odmor mora da pauzira celokupno poslovanje. Tada mora da prijavi privremeno zatvaranje radnje, odnosno prekid delatnosti u Agenciji za privredne registre, podnošenjem registracione prijave i uplatom propisane takse. Poreski savetnici kažu da se ova obaveza mora izvrštiti pre odlaska na odmor, jer privremeni prekid delatnosti nije moguće sprovesti retroaktivno. Takođe, na registrovanoj lokaciji za obavljanje delatnosti mora se istaći obaveštenje o periodu prekida delatnosti.

"Kada je reč o maloprodajnom objektu, pored navedenog neophodno je na portalu ePorezi sprovesti, odnosno evidentirati, privremeni prekid rada maloprodajnog objekta. To znači da bi trebalo uneti datume za period kada objekat neće raditi. Ovo je posebno važno naglasiti jer se evidencijom privremenog prekida rada maloprodajnog objekta pravda period za koji nisu izdavani fiskalni računi u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji", ističe Aleksandar Trifunović, poreski konsultant.

Ukoliko Poreska uprava vidi da kasa nije aktivna, može da se dogodi da pošalje kontrolu koja će utvrditi da nema nikog u objektu, pa to sa sobom vuče neke druge kazne.

Takođe, ukoliko u vreme godišnjeg odmora, koji nije prijavljen, stigne neki akt ili rešenje od strane Poreske uprave koje neće biti primljeno jednom ili dva puta, PU na osnovu toga vrlo brzo može da pokrene postupak za oduzimanje PIB-a jer se to onda vodi kao fiktivna adresa.

Sa druge strane, kako on ističe, ako preduzetnik radi sam i ako ide na godišnji odmor, a nije našao poslovođu koji će ga menjati, dužan je da prijavi Agenciji za privredne registre (APR) privremeni prekid delatnosti.

"On se opet evidentira u Poreskoj upravi, preko poreskog bilansa ili poreske prijave, pa se postavlja pitanje kada se evidentira privremeni prekid delatnosti da li treba da se evidentira i prekid u maloprodajnom objektu preko PGJO prijave. Moj savet za preduzetnike koji se nađu u takvoj situaciji je da prijave i prekid delatnosti u APR-u i na sajtu Poreske uprave", navodi Trifunović.

Prema njegovim rečima, ranije, dok su stare fiskalne kase bile u opticaju, preduzetnici su Poresku upravu mejlom obaveštavali kada idu na godišnji odmor, i to je više bio deo utemeljene prakse, a ne zakonska obaveza. Sada je situacija drugačija jer je PU ovo propisala kao obavezu.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija KOLIKO JE STRESAN ODLAZAK NA POSAO NAKON ODMORA? Psiholog analizira: Postoje OVA dva tipa ličnosti, mnogi se ne odmore na odmoru!

(Biznis.rs/Mondo/A.V.)