Slušaj vest

Ugradnja i popravka klima uređaja u letnjim mesecima se lako pretvori u noćnu moru, jer su usluge majstora troduplo više nego u ostatku godine, a majstora nema "ni za lek". Kupovina i ugradnja inverter klime (osamnaestice), koja bi mogla da rashladi dobro oko 70 kvadrata, košta oko 1.000 evra pa naviše.

Beograđanin Miloš Vasić, imao je staru klimu, koja tokom julskih tropskih vrućina nije uspela da rashladi stan, pa je krenuo u potragu za novim rashladnim uređajem:

"Naručio sam jedan online preko firme gde je pisalo da je isporuka u roku do pet dana. Pozvao majstora, koji mi je rekao da je zatrpan, jer ljudima otkazuju klime i da može najranije za 20 dana. Pristanem. Šestog dana me pozovu iz firme od koje sam naručio klimu da mi kažu da nemaju taj model na stanju. A kad sam naručivao, pisalo je na sajtu da ga imaju na stanju. Ponudli su mi drugi, koji zbog dimenzija nisam mogao da uzmem. Kad sam pitao kako je moguće da mi tek posle šest dana javljaju da nemaju na stanju ono što sam poručio, rekli su mi da im je dobavljač tako javio. I da im neće stizati novi do polovine avgusta", priča Vasić.

Tu nije kraj njegovim mukama. Preko druge firme naručio je onlajn isti modelklime (pisalo da ga imaju na stanju). Poučen prethodnim iskustvom, pozvao je sutradan da proveri šta je s njegovom porudžbinom i opet saznao da naručeni model nemaju na stanju i da ga neće imati do polovine avgusta.

"Dakle, da nisam pozvao, možda bih opet čekao nedelju dana da mi jave da nemaju na stanju. Posle sam opet našao kod neke treće firme na sajtu, zamolio da provere da li imaju taj model na stanju, rekli da nemaju, ali da imaju sličan i to baš u radnji u Beogradu. Proverio sam da li mi odgovara, zamolio da mi rezervišu i sutradan sam otišao, kupio i dovezao. Da ne rizikujem. Još samo da mi majstor dođe pre novog vrelog talasa. Jedino ne razumem kako je moguće da online naručite robu koje nema na stanju", priča ovaj Beograđanin.

Pritužbe na onlajn kupovinu

Nacionalnoj organizaciji potrošača skoro svakodnevno stižu slične pritužbe potrošača na onlajn kupovinu. Predsednik te organizacije Goran Papović kaže za Euronews Srbija da će biti tako dok se ne uvede ozbiljniji tržišni nadzor u oblasti onlajn kupovine i ne uvedu ozbiljne kazne.

"Da bi se to ostvarilo potrebno je da se tehnički i kadrovski ojača tržišna inspekcija, a ono što je napisano u zakonu da se sprovodi. Sve dok to ne funkcioniše biće ovakav haos i zloupotreba. U ponudi prilikom onlajn kupovine sada može sve. Kada kupite onda vam nude nešto drugo. To je standardna priča. Dešava se i da dobijete nešto što niste naručili, onda nastaju muke da sve to vratite, da vam vrate pare", kaže Papović za Euronews Srbija.

Kada kupete željeni uređaj, mukama nije kraj. Majstor za ugradnju čeka se najmanje tri nedelje. U prvom ovlašćenom servisu koji smo pozvali rekli su nam da za ugradnju klime možemo da se javimo tek posle 25. avgusta i da tek tada dogovorimo neki datum.

Demontaža postojećeg uređaja i montaža novog sistema koštalo bi oko 30.000 dinara. Pojedinačno to bi izgledalo ovako: demontaža košta 4.000, montaža novog uređaja 15.000 dinara, plus 3.000 dinara po dužnom metru instalacija (minimum za inverter klimu je tri metra instalacija) i 1.800 dinara za nosače spoljne jedinice. To bi nas ukupno koštalo 29.800 dinara.

(Euronews, Mondo, I.L.)