Nemačka automobilska industrija sve više klizi u krizu. Kompanije se žale na nedostatak porudžbina a radna mesta su ugrožena. Postavlja se pitanje da li će se kriza preliti na ostatak Evrope i šta će to značiti za Srbiju.
"Volkswagen" razmatra obustavu rada u pojedinim gradovima. Po pisanju medija, 25 odsto zaposlenih bi moglo da ostane bez posla.
"Nemačka je zbog vlade koju vodi Olaf Šolc ekstremno socijalna zemlja, ima jake sindikate. Najjači sindikat u Evropi je sindikat u koji spadaju praktično svi radnici kompanije 'Volkswagen'. Gledao sam njihove zahteve, oni traže smanjenje radne nedelje na četiri dana ili povećanje plate za nekih deset procenata da bi mogli životni standard da usklade sa rastućom inflacijom, cenom energenata, budžetskim deficitom kome je Nemačka najviše izložena od sukoba u Ukrajini", započeo je razgovor u emisiji Jutro na televiziji Prva ekonomista i preduzetnik Nemanja Antić.
Naveo je da nije u problemu samo automobilska industrija i da je to vezani problem. Otpuštanja radnika su, prema njegovim rečima, krenula s obzirom na to da je uprava "Volkswagen-a" odlučila da smanjuje troškove.
"Takođe, nemačka automobilska industrija je nastala na krilima post Drugog svetskog rata s obzirom na to da su to sve fabrike koje su dominantno pravile tenkove, pa su se modifikovali i od tuda Nemačka ima te ogromne kapacitete. Ta era industrije posle Drugog svetskog rata je završena. Snaga automobila po kubikaži, konjaži, po kili, čeliku, gvožđu ne važi. Unutrašnje sagovrevanje je palo u vodu. Sve ono na šta su se zaklinjali. Sad važi potpuno nova priča, čista energija, pogon na baterije ili kombinovano", kazao je sagovornik.
Istakao je da su Kinezi u novoj priči preuzeli primat sa aspekta tehnologije, znanja i sa aspekta da kineska država daje ogromne pogodnosti svojoj automobilskoj industriji.
"Kineski proizvođači su se isključivo fokusirali na električne automobile dok nemačke kompanije to nisu uradile. Regulativa u Evropi je takva da jedna po jedna zemlja zabranjuje upotrebu automobila sa starim motorima", rekao je Antić.
Objasnio je kako će odluka da se otpuste ljudi uticati na ekonomiju Evrope.
"Kad kažete otpuštanja, ne radi se samo o otpuštanjima u 'Volkswagen-u', 'Mercedesu' i 'BMW-u', već i u drugim kompanijama koje su povezane sa automobilskom industrijom. To je lančana reakcija. Dodatni problem je što evropski radnik ne može da se trka sa kineskim. Dobra stvar za akcionare pomenutih kompanija jeste što uvek kad se otpuste radnici, cena akcija obično skoči", objasnio je.
Istakao je da evropski radnici u pomenutim kompanijama treba da shvate da ako žele dobro svojoj firmi, moraju da povećaju radno vreme, a ne da ga smanje jer moraju da razumeju da se njihove kompanije trkaju sa kineskim.
"Ovde kod nas Nemci zapošljavaju čini mi se oko 100.000 radnika. Dobar deo nemačkih kompanija koje posluju kod nas su baš vezane za 'Volkswagen'. Ti ljudi koji se otpuste u Nemačkoj, pošto ova zemlja ima jak socijalni program, će neko vreme biti zbrinuti. 'Volkswagen', 'Mercedes' i 'BMW' su trku izgubili pre deset godina samo je vest tek sad stigla. Postoji šansa da se vrate u trku ali bi morali da ulaže kapacitet u električne automobile", zaključio je razgovor ekonomista i preduzetnik Nemanja Antić.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Ivana Vlajković)
Poraz Partizana na startu Evrolige: Džons leteo, ali Baskonija zakucala crno-bele!
Boli me jedno, to ne smeš da dozvoliš! Željko Obradović o porazu Partizana u Španiji
Katastrofa srpskog fudbala u Evropi se nastavlja: Pali smo iza Hrvata, a to nije najgora vest
Ratuju Zvezda i ABA liga: Novo saopštenje crveno-belih, javili su se direktoru
"Ja sam Novakov deda, Srbin nikad nisam bio": Dijana svom ocu iz Hrvatske nikad nije oprostila jedno