Samo ove godine na penale zbog traženih a nepreuzetih tranši kredita otišlo je oko 850.000 evra, izjavio je danas generalni direktor železnice Dragoljub Simonović.

On je naglasio da su srpske železnice u prethodnom periodu od ukupno 375 miliona evra kreditnih sredstava Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke do sada utrošile svega oko 66 miliona evra ili samo 17,6 odsto.

Od tog iznosa, novo poslovodstvo srpskih železnica je u prethodnih šest meseci već povuklo čak 21 milion evra, saopštile su Železnice.

"Aktuelno poslovodstvo Železnica Srbije preduzima sve mere i aktivnosti da se odobreni međunarodni krediti za modernizaciju infrastrukture i voznih sredstava što pre realizuju, ali zbog velikog kašnjenja koje je nastalo u periodu prethodnog rukovodstva, ne samo da smo prinuđeni da plaćamo kaznene penale u milionima evra, već neki od tih projekata nisu ni započeti, iako su ugovori potpisani i pre godinu i po ili dve godine", rekao je Simonović.

Novo poslovodstvo Železnica Srbije pokrenulo je sve projekte, koji se finansiraju iz međunarodnih kredita, koji su stajali i po dve, tri godine i sigurno je da zbog nas neće kasniti realizacija ni jednog međunarodnog kredita, rekao je on.

Srpske železnice, kako je rekao, nemaju više vremena za čekanje i modernizaciju infrastrukture i voznih sredstava, što se finansira iz međunarodnih kredita, započeće u najkraćem mogućem roku, ubrzati procedure, angažovati kreditna sredstva i maksimalno brzo realizovati projekte.

"Posledica ovako neodgovornog i nestručnog ponašanja prethodnog rukovodstva srpskih železnica je da danas nemamo već stotinak kilometara remontovanih pruga i bar desetak novih vozova na njima, a pored toga bankama smo samo ove godine morali da platimo i kaznene penale od oko 850.000 evra", rekao je Simonović.

Železnice Srbije i državu samo nepovlačenje kredita EBRD - a koštalo je oko 3,5 miliona evra, rekao je Simonović.

On je podsetio da se nedopustivo dugo kasnilo i sa realizacijom ruskog kredita od 800 miliona dolara, dok su Vlada Srbije i novo poslovodstvo srpskih železnica pregovore uspešno priveli kraju i potpisali prve ugovore.

Iako su prethodno pregovori o ruskom državnom kreditu za modernizaciju srpskih železnica bezuspešno trajali skoro tri godine, Vlada Srbije i Železnice Srbije su za šest meseci ove godine najpre zaključile Sporazum o odobrenju državnog izvoznog kredita sa Vladom Ruske Federacije, a zatim potpisale 23. maja Ugovor za izvođenje radova na izgradnji železničke infrastrukture i isporuci dizel motornih vozova.

Zatim  je 14. juna potpisan i prvi aneks tog ugovora,koji se odnosi na modernizaciju pruge Pančevački most - Pančevo Glavna (stanica).

Početak radova na modernizaciji pančevačke pruge planiran je za oktobar ove godine.

Prelomni trenutak u pregovorima sa ruskim partnerima bila je poseta  Simonovića ruskom proizvođaču Metrovagonmašu februara ove godine, kada je dogovoreno da se za 100 miliona dolara iz ruskog kredita umesto 19 dizel-motornih vozova, koliko je ugovorilo prethodno rukovodstvo, za isti novac može nabaviti čak 27 garnitura.

Samo po tom osnovu, srpske železnice su uštedele državnom budžetu između 30 i 40 miliona evra, a ove godine biće utrošeno i prvih 15 miliona dolara za nabavku dizel-motornih garnitura.