Istraživanje, koje su sproveli Unija poslodavaca Srbije i CEFE Srbija, pokazalo je da sve to na kraju plate građani i privreda, odnosno potrošači, što je doprinelo i značajnom padu kupovne moći od 2008. godine do danas i osetno povećalo maloprodajne i veleprodajne cene u trgovini.

Unija je zato preporučila osnivanje radne grupe za promenu propisa u trgovini i reformu inspekcijskih organa  najkasnije do kraja avgusta koja bi obavila prikupljanje i analizu svih problematičnih propisa.

Zaposleni kod trgovaca na mesečnom nivou potroše na suvišne  administrativne procedure i neažurnost administracije prosečno 17 radnih sati, što znači više od tri miliona radnih sati mesečno kada se uzme u obzir da je u trgovini zaposleno 183.973 lica.

Pomnoženo sa 208,21 dinara (što je cena prosečnog bruto radnog sata u trgovini prošle godine) obavljanje brojnih administrativnih procedura u trgovini mesečno košta poslodavce 651 milion dinara, odnosno 5,81 milion evra.

Na godišnjem nivou ta cifra iznosi čak 69,8 miliona evra.

Kada se ti troškovi saberu dolazi se do cifre od 107,8 miliona evra  na godišnjem nivou koji pojedu minimalno 19.113 potencijalnih radnih mesta u grani trgovine, pokazalo je istraživanje, koje je predstavljeno tokom vikenda u Jakovu.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, promet u trgovini prošle godine bio je za 30,4 odsto manji u odnosu na 2008. godinu. To je naviše u odnosu na druge zemlje u okruženju kod kojih je ovaj pad iak bio manji, piše u istraživanju.

Za skoro četiri godine u Srbiji se zatvorilo 27 odsto trgovinskih radnji.

Primera radi, 2008. godine, u Srbiji su postojale 100.233 trgovinske prodavnice, a na kraju 2011. godine bilo ih je 90.305, što je realan pad od 9,9 odsto.

Isto istraživanje je pokazalo i da rad inspekcijskih organa koji kontrolišu poslovanje privrednih subjekata u trgovini nije značajnije reformisan godinama unazad, i da često na terenu dolazi do različitih tumačenja propisa.

Predsednik Unije poslodavaca Srbije Dragoljub Rajić, rekao je da je, kada je reč o propisima u trgovini, neophodno što pre početi sa temeljnom reformom inspekcije i propisa u toj oblasti, kako bi se rasteretilo poslovanje trgovinskih preduzeća i ukinule brojne suvišne administrativne procedure.

Predsednik sektora hotelijera, ugostitelja i turizma Unije poslodavaca i vlasnik preduzeća Sangral Stevan Rodić, ukazao je da bi mala i srednja preduzeća u oblasti trgovine trebao da budu nosilac privrede, a da su u poslednih desetak godina "po strani".

Kako je kazao, nemaju mnogo mogućnosti da učestvuju u donošenju propisa i beleže velike gubitke u poslovanju.

"Definitivno imamo gubitke  i skoro da ne možemo da ih nadoknadimo, i tokom jedne poslovne godine ne možemo da budemo likvidni", naveo je on.