Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Srbije Rasim Ljajić istakao je danas da je kinesko tržište višestruko važno za Srbiju, ali da je potrebno zadovoljiti nekoliko uslova, pre svega, obezbediti kvalitet, konkurentnost i kontinuiran plasman robe na tržište Кine.
"Srbija je značajno povećala robnu razmenu sa Кinom, u odnosu na prošlu godinu, pa je ona sada dvostruko veća - u devet meseci ove godine plasirana je roba u vrednosti od 214 miliona dolara, dok je cele prošle godine prodala robu za 92 miliona dolara", kazao je Ljajić tokom posete nacionalnom štandu Srbije na Drugom kineskom međunarodnom sajmu izvoza EXPO u Šangaju, koji je posetila i premijerka Ana Brnabić.
Ljajić je naglasio da Srbija ima kvalitetne proizvode koje može da ponudi kineskom tržištu. Međutim, zbog osnovnog problema - kontinuiteta u isporukama robe - potrebno je da se obezbede velike količine, i zato se mora ići na specifične vrste kvalitetnih pirizvoda, koji nemaju konkurenciju na globalnom tržištu ili je ta konkurencija manja.
"Ovde smo videli neke od tih proizvoda koji imaju prilike da se prodaju na ovom tržištu i siguran sam da ćemo iz godine u godinu povećavati i asortiman robe koje prodajemo, ali i njihovu količinu, pa i kontinuitet", rekao je Ljajić.
Naveo je i da Srbija u Кinu izvozi bukovo drvo, koji je drugi izvozni proizvod, ali da bi bili profitabilnije da izvozimo gotov proizvod u odnosu na sirovinu.
"Zato moramo da se koncentrišemo na nekoliko proizvoda i da rebrendiramo proizvode koje izvozimo, da konačno budemo prepoznatljivi po nekom od njih, koji će onda otvoriti vrata i za sve druge robe", objasnio je Ljajić.
VOLE CRVENA VINA, UPOZNAJU BELA, A PROBAĆEMO I SA SIROM
Zainteresovanost kineskog tržišta za srpske proizvode raste, a među onima koji su našli kupce i na dalekom istoku su i srpska vina.
Na velikom sajmu su Šangaju kupcima iz Kine i celog sveta predstavlja se deset kompanija iz Srbije, a pored vina i mlečanih proizvoda, predstavljeni su i organski proizvodi od aronije, pa i oni od tartufa na štandu iznad kojeg dominira veliki natpis "Made in Serbia".
Na srpskom štandu je najviše prehrambenih firmi, koje proizvode predstavljaju pod sloganom "Arome čiste prirode", među 3.000 kompanija koje izlažu svoju ponudu na čak 400.000 kvadratnih metara izložbenog prostora.
Zato se, među kompanijama iz prehrambene industrije, kojih je najviše na Sajmu izvoza EXPO u Šangaju, predstavlja i nekoliko vinarija.
Mirjana Đurić iz Fruškogorskih vinograda kaže za Tanjug da ta kompanija izvozi na kinesko tržište već tri godine. U početku je bila jako važna samo cena vina, pa su izvozili komercijalne linije, dok sada kupci više znaju o vinu, pa se na njihovo tržište plasiraju i premijum linije.
"Cena im je sad manje važna, važan je kvalitet", rekla je Đurić.
Ta kompanija izvozi u tri kineske provicnije, pet do šest kontejnera godište, a rade na tome da dodatno povećaju izvoz, jer im je, kaže, kinesko tržiste veoma važno.
"Kinezi više vole da piju i više poznaju crvena vina, u poslednjih par godina počinju da upoznaju i piju bela i roze vina", dodala je Đurić.
Pred kupcima iz Kine i celog sveta predstavljeni su i mlečni proizvodi iz Srbije. Navike u ishrani Kineza se menjaju, počinju da jedu sir i to je naša šansa, uvereni su u Mlekari Šabac.
Premijerka Ana Brnabić je na štandu probala i čokoladu sa tartufima, a jednu je poklonila ambasadorki Kine u Srbiji, čen Bo, koja je zajedno sa njom i sprspkim ministrima posetila sajam.
Takođe, imala je priliku da se uveri da srpske tortilje, u meksičkom ruhu, stižu i do kineskog tržišta, jer je jedna novosadska kompanija počela izvoz svog proizvoda u Kinu.