STIŽE JOŠ 400 km: Za pet godina Srbija će kompletirati mrežu autoputeva

U Srbiji će biti izgrađeno još oko 400 kilometara novih autoputeva za najviše pet godina, najavila je potpredsednica Vlade i ministarka infrastrukture Zorana Mihajlović.

Srbija će u tom periodu završiti gradnju bar šest autoputeva, rekla je Mihajlović Tanjugu i istakla da se oni svakako neće graditi po 10, 20 ili 30 godina kao što je ranije.

To su autoputevi Beograd - Sarajevo od Kuzmina do Sremske Rače, deonica Preljina - Požega na "Milošu Velikom" i njegovo spajanje sa Valjevom od Lajkovca do Iverka, kao i deonica Novi Beograd - Surčin.

Zatim Moravski koridor od Preljine do Pojata, autoput Niš - Merdare, autoput i brza saobraćajnica Ruma - Šabac - Loznica i Fruškogorski koridor Ruma - Novi Sad, a gradiće se i autoput "Vožd Karađorđe" od Mladenovca i Lazarevca do Aranđelovca ka Despotovcu i Boru.

Mihajlović ističe da je 2019. obeležio razvoj putne infrastrukture pošto je završena izgradnja evropskog Koridora 10, na jugu i istoku zemlje, zatim gradnja autoputa "Miloš Veliki" do Čačka, kao i da su započeti radovi na četiri nova autoputa koji će se graditi u 2020, 2021. i 2022. godini.

"Na Milošu Velikom počeli smo deonicu autoputa Preljina - Požega koja nije jednostavna za gradnju i treba da bude gotova do kraja 2021. godine".

DOKUMENTACIJA ZA KORIDOR 11

Deonica Preljina - Požega na tzv. Koridoru 11 biće gotova za najviše tri godine, a krak autoput ka BiH Kuzmin - Sremska Rača za dve i po godine. Ministarka kaže da se trenutno radi dokumentacija za deonicu Koridora 11, od Požege do Duge Poljane, i da bi ugovor mogao da bude potpisan 2020, a ugovor o finansiranju 2021. godine. "Vrednost projektne dokumentacije je blizu 50 miliona evra, što finansira budući izvođač, kineska kompanija CRBC. Nadamo se da sledeće godine možemo da razgovaramo o uslovima za potpisivanje komercijalnog ugovora i samim tim pokrenemo proceduru kod Eksim banke Kine".

Takođe, počeli su radovi na autoputu ka BiH od Kuzmina do Sremske Rače, zatim na autoputu i brzoj saobraćajnici Ruma - Šabac - Loznica, kao i na gradnji Moravskog koridora.

Početkom marta 2020. krenuće i radovi na spajanju Valjeva sa autoputem "Miloš Veliki" na deonici Lajkovac - Iverak, a u prvoj polovini 2020. očekuje se i početak gradnje Fruškogorskog koridora zajedno sa tunelom kroz Frušku goru, rekla je Mihajlović.

"Cela 2020. će proći u izradi projetkno-teničke dokumentacije za novi autoput 'Vožd Karađorđe'", dodaje Mihajlović.

U trećem kvartalu 2020. počeće radovi na autoputu Niš - Pločnik ka Merdaru, za šta je potpisan ugovor vredan 100 miliona evra sa Evropskom investicionom bankom, kao i ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj, takođe, od 100 miliona evra.

Moravski koridor od Pojata do Kruševca biće gotov za dve godine, do Kraljeva za tri godine, a do Preljine za najviše četiri godine, navela je ona.

Dodaje da je za nastavak Koridora 11 od Požege do Duge Poljane i Boljara na granici sa Crnom Gorom potrebno od 1,8 do 2,5 milijardi evra.

Mihajlović napominje da je Beograd jedini glavni grad u Evropi koji još nema završenu obilaznicu i podseća da azerbejdžanski Azvirt i kompanija Pauer Čajna rade na završetku obilaznice do Bubanj Potoka.

Navodi da se pregovara za nastavak obilaznice od Bubanj Potoka do Pančeva i da bi taj ugovor trebalo da bude spreman do posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Kini u aprilu.

Takođe, očekuje da će kompletna obilaznica oko Beograda biti završena za tri do tri i po godine.

NI ŽELEZNICA NEĆE ZAOSTAJATI

Govoreći o prugama, Mihajlović kaže da se u 2020. nastavlja gradnja brze pruge Beograd - Novi Sad i da će se već na jesen 2021. putovati samo 25 minuta između ta dva grada, brzinom od 200 km na sat.

Deonica brze pruge između Novog Sada i Subotice počeće da se radi i martu 2020. i trajaće tri godine.

Kaže da se veća radi dokumentacija za brzu prugu između Beograda i Niša za brzine od 200 km na sat, a od Niša do Preševa 160 km na sat.

U 2020. počinju radovi na celoj pruzi od Niša do Dimitrovgrada i obilaznoj pruzi oko Niša.

Radi se dokumentacija za nastavak rekonstrukcije barske pruge od Valjeva do granice sa Crnom Gorom, što će raditi ruske železnice.

Prema rečima ministarke, u 2020. zavšava se dokumentacija i pregovaraće se o komercijalnom ugovoru za rekonstrukciju barske pruge, čija je procenjena vrednost veća od pola milijarde evra.

Mihajlović je najavila da bi u 2020. mogla da počne da se gradi pruga između Valjeva i Loznice, koja je ranije mogo puta odlagana.

Obezbeđen je i novi kredit od Rusije vredan 230 miliona evra, od čega će deo biti za izgradnju savremenog Dispečerskog centra, za koji će dokumentacija biti gotova krajem 2020. i moći će da počnu radovi, koji će trajati dve i po godine. Iz Dispečerskog centra upravljaće se kompletnim železničkim saobraćajem u Srbiji.

Pored novca za ulaganje u pruge, obezbeđena su sredstva za sređivanje svih 2.200 pružanih prelaza u zemlji, za šta je potpisan ugovor sa Svetskom bankom u vrednosti od 15 miliona dolara.