SVET AUTOMOBILA

KORONA ČISTKA: Krizu će preživeti samo 10 proizvođača!

Autor Georgi Mitev Šantek Izvor Beta Izvor Tanjug

Korona kriza doprineće ubrzanju "prirodne selekcije" i na čitavom svetskom tržištu preživeće samo deset proizvođača automobila, smatraju pojedini eksperti. A oni koji ostanu, radiće na znatno promenjenom tržištu.

Izvor: MONDO/Dušan Volaš

"Katastrofična" studija konsultantske kuća Aliks Partners od "samo top ten" polazi od toga da će ove godine prodaja automobila pasti za 20 miliona ispod nivoa prošle godine, kao da je "tokom noći nestalo tržište veličine jedne Evrope".

Oporavak od krize trajaće, prema studiji, više godina a posledice "darvinizma" u ovoj privrednoj grani je da će samo finansijski jaki i inovativni proizvođači i dobavljači preživeti predstojeće "čišćenje tržišta".

Direktor sektora za automobilsku industriju Aliks Partners, Elmar Kades je u intervjuu nemačkoj agenciji DPA, kako prenosi bečki dnevnik "Esterajh", rekao da je moguće smanjenje broja proizvođača automobila na do deset, uz američkog Teslu u toj grupi.

Nemački proizvođači, kako ocenjuje, spadaju u grupu proizvođača koji će preživeti, iako imaju problema sa prelaskom na električni pogon i softverom, ali su dovoljno jaki da u tome uspeju.

On je ukazao da je dobit zbog investicija u nove tehnologije već godinama u opadanju, a da je korona kriza samo ubrzala taj dalji pad.

"Automobilska industrija, ukupno gledano, ove godine neće moći da ostvari dobit", ocenjuje Kades.

On je naveo da je smanjenjem sa 21 na 14 miliona prodatih vozila u Evropi zabeležen najveći pad i da će nivo pre krize biti dostignut najverovatnije tek nakon pet godina.

A GDE JE TU SRBIJA?

Kriza je proizvela brojne zajedničke probleme s kojima se suočava autoindustrija, poput rasta cena, odlaganja isporuke i manjka ljudskih resursa kod dobavljača, kao i skraćenog radnog vremena, navodi se u istraživanju koje je sprovelo Udruženje za upravljanje lancima snabdevanja, nabavkama i logistikom (BME).

A izazovi sa kojima se suočava autoindustrija i problemi na važnim evropskim tržištima odraziće se i na stanje ovog sektora u Srbiji, ocenjeno je na nedavno održanoj onlajn konferenciji "SEE Automotive - Connect & Supply" Automobilskog klastera Srbije.

"Celokupna svetska automobilska industrija je zasnovana na proizvodnim lancima. Velike fabrike automobila su ranije uglavnom u svojim pogonima proizvodile što je moguće veći broj delova, ali pre otprilike 30 godina su promenile sistem rada i preusmerile proizvodnju delova na svoje dobavljače, radi uštede i povećanja efikasnosti svojih pogona", rekao je direktor Automobilskog klastera Srbije Igor Vijatov.

Dodao da je ovakva filozofija proizvodnje i poslovanja dala dobre rezultate, ali u doba krize, kao što je kriza sa virusom Covid-19, lanci dobavljača su prekinuti.

Kako bi se odgovorilo na krizu, preduzete su mere aktiviranja rezervnih dobavljača, regulisanja troškova, kao i smanjenja proizvodnje, pokazalo je istraživanje BME koje je realizovano tokom aprila, a obuhvatilo je mala i srednja preduzeća, kao i velike kompanije pretežno iz Nemačke, ali i iz drugih zemalja Evropske unije i Azije.

"U Nemačkoj i Francuskoj se očekuju drastična smanjenja broja zaposlenih, veliki broj dobavljača ima probleme sa plaćanjem. Sektor se i pre pandemije suočavao sa velikim izazovima zbog zaokreta ka elektromobilnosti i digitalizaciji", istakao je Tomislav Knežević, rukovodilac projekta "Razvoj privatnog sektora u Srbiji" koji u okviru Nemačko-srpske razvojne saradnje implementira GIZ.

Medutim, on dodaje da je, s druge strane, zabeležen pozitivan trend direktnih stranih investicija u ovaj sektor u Srbiji, kao i dolazak kompanija koje investiraju u proizvodnju veće dodate vrednosti, sa većim nivoom znanja i većom kompleksnosti proizvoda.

Osim toga, otvaraju se nove mogućnosti za lokalizaciju proizvodnje i veće uključivanje domaćih kompanija.

Ipak, globalan izazov sa kojim će se u narednom periodu suočiti i automobilske kompanije u Srbiji ukoliko žele da zadrže svoju konkurentnost na međunarodnim tržištima je digitalna transformacija.

"Neophodno je da se kompanije u Srbiji uključe u proces digitalne transformacije, više sarađuju sa naučno istraživačkim institucijama i obrazovnim sistemom i više investiraju u inovacije. Nadamo se da će podrška države u tome biti značajna", smatra Knežević.

Usled krize izazavane pandemijom očigledno je da će se autoindustrija promeniti.

Doći će do transformacije ne samo proizvoda već i potreba potrošača, istaknuto je na konferenciji.

Predviđanja su da će potrošači u budućnosti više koristiti uslugu deljenja automobila, te da će manje posedovati sopstvene.