Iako ima vremena do čuvenog "datuma za najveće popuste" na svetu, odluka je razmatrana još negde početkom korona krize, a sada i potvrđena. Opraštamo se od Crnog petka!
Ove godine Crni petak (Black Friday) pada 27. novembra, a tako se, zapravo, neformalno naziva petak koji prati Dan zahvalnosti u SAD, kada se u radnjama mogu naći neverovatni popusti.
Trend su vremenom preuzele i druge zemlje sveta, pa i Srbija, ali ovaj "praznik" za šopingholičare godinama unazad gubi svoj uticaj, čemu je na kraju i "kumovala" pandemija kovid-19. Redovi, gužve i masa ljudi u zatvorenim prostorima - definitivno nisu nešto što se slaže sa prethodnim višemesečnim apelima lekara i vlasti.
Iako se ne može sa sigurnošću reći da nijedna prodavnica neće nuditi popuste i tako animirati kupce tog 27. novembra, stav većine je da ova godina zasigurno "nije idealna za to". To se, pre svega, odnosi na tržne centre, robne kuće i velike markete, a ako se trend zaustavi ove godine - sva je prilika da se neće ni nastaviti.
Tako barem izveštava CNBC, i dalje navodi da su "razvaljivanje vrata, prepuna parkirališta u tržnim centrima i pretrpane prodavnice" u potpunoj suprotnosti sa onim kako Amerikanci treba da se ponašaju ubuduće. Prvo načelo pandemijske kupovine je nošenje maske i držanje distance, pri čemu se preporučuje onlajn šoping - svuda gde je to moguće.
Osim toga, ne možemo da zanemarimo činjenicu da okidač za stopiranje Crnog petak nije samo zdravstvene, već i ekonomske prirode. Aktuelna recesija, koja u SAD traje od februara, "gurnula" je milione Amerikanaca na rub egzistencije, bez prihoda i mogućnosti da plate kiriju. Mnogo ih je dobilo otkaz ili manju zaradu u proteklom periodu, pa im šoping neesencijalnih stvari sada nije ni na kraj pamet.
Istraživanja su pokazala da Amerikanci, ali i Evropljani, sada štede mnogo više, tačnije: troše do 50 odsto manje nego pre krize. Treba pomenuti da među njima ima mnogo mladih ljudi.
Crni petak, održavan u "zlatno doba", prema nekim analizama mogao se izjednačiti sa nedeljama i nedeljama prodaje/kupovine, po nivou profita. Trgovci su zadovoljno trljali ruke, dok su kupci išli u minus na računu, i to nepunih mesec dana pre nego što krene božićna euforija. Ovoga puta - neće biti tako.
Nije kriva samo korona
Poslednjih godina važnost Crnog petka je sve više bledela. Mnogo onlajn prodavnica je počelo da nudi izvanredne popuste, pa se smisao ovog "šoping praznika" gubio. Kupci su, takođe, uvideli prednost poručivanja iz fotelje, umesto višesatnog čekanja i guranja sa strancima ispred radnje i u njoj.
Dešavalo se i da nakon izgubljenog vremena i truda ne pronađu artikal koji žele ili stvar u traženoj veličini, pa je razočarenje još veće. Otprilike 64 odsto kupaca je reklo da je danas manje verno Crnom petku nego ranijih godina. Njih 60% kaže da je izgubilo interesovanje za njega, što je značajan rast u odnosu na 55 odsto iz 2019, odnosno 47 procenata iz 2018. godine.
Ni trgovci u Crnom petku više ne vide neku naročitu priliku da zarade. Ispostavilo se da i oni, koji su se pre svega oslanjali na fizičke prodavnice, sada fokus prebacuju na mrežu i čak zatvaraju mnoge radnje: pre svih, Najki, H&M, Zara, Stradivarijus itd. Ovaj način kupovine se istakao tokom pandemije i zadržao trajno.
I tokom leta je bilo pomena o ovome, ali je bilo nade da bi Crni petak mogao da "preživi" koronu. Međutim, kako se virus ne smiruje u mnogim delovima sveta, prodavcima je veliko opterećenje da dovode kupce u rizik na taj način.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
(Mondo/Telegraf)