Reč je o dodatnom udarcu na tržište poslovnog prostora koji prethodnih meseci već ozbiljno trpi, i to sa dva "fronta": cenovno jer zakupci zbog manje posla traže i manje kirije, i ono što je još gore - sve je više zakupaca koji vlasnicima lokala vraćaju ključeve.
"Deset godina ja gazda Simi plaćam lokal u jednoj od centralnih ulica prestonice. Uvek pošteno i uz dogovor jer posla za turističke agencije poslednjih godina ne da nije jenjavalo, nego je samo bilo sve više i više. Pre dva meseca ključeve sam vratio, a na vratima 'mog bivšeg lokala' i danas stoji da se izdaje", priča jedan vlasnik poznate turističke agencije i dodaje da nisu retki primeri i gde se ključ gazdama daje i posle 20 godina zakupa.
Pandemija je istovremeno zatvorila i ogroman broj kancelarija u Srbiji, što na određeno vreme, što za stalno. Zatvoreni su i mnogi lokali koji su bili zakupljeni za male radnje. I tu nije kraj - jer i velike firme sve češće otkazuju najam velikog prostora kako bi smanjile troškove.
Odmah po uvođenju vanrednog stanja u Srbiji, cene iznajmljivanja počele su da padaju, i to do 50 odsto. Oni koji zakup nisu otkazali,sa vlasnicima su dogovarali manju kiriju ili čak zamrzavanje na određeno vreme.
"Veliki broj kompanija redukuje broj zaposlenih koji rade iz kancelarije ili celokupno svoje poslovanje prebacuje na rad od kuće, naravno ukoliko im to biznis model dozvoljava. Iz tog razloga dolazi do disbalansa na tržištu, gde ponuda raste više od same potražnje, pa samim tim, po logici tržišnog mehanizma, cene poslovnih prostora padaju", kaže za "Blic Biznis" Miloš Mitić, operativni direktor u City Expert servisu za promet nekretnina.
Kako dodaje, što se tiče samih lokala, svedoci smo da je pandemija najviše ugrozila male biznise i biznise koji dolaze iz specifičnih delatnosti kao što su turizam i ugostiteljsvo. "Dosta ovih malih firmi je iznajmljivalo lokale i sada je, usled smanjenih prihoda, primorano da ili pregovara sa vlasnicima lokala oko rente ili da izađe iz prostora", kaže Mitić.
I Kaća Lazarević, vlasnica agencije "Kaća Lazarević nekretnine" kaže da su mali lokali uglavnom zatvoreni i ponovo na oglasima.
"Postoji mnogo manjih lokala u kojima jednostavno nije bilo posla i čije su gazde morale ponovo da ih daju u zakup. A u ponudi je takvih danas mnogo", priča Lazarević.
Da je smanjena potražnja i za poslovnim prostorima i za lokalima, smatra i stručnjak za nekretnine Milić Đoković.
Kako kaže, oni koji iznajmljuju lokale na dobrom mestu, teže da se dogovore sa vlasnikom, jer nikome nije u interesu da prekida taj odnos, ali to znači i ustupke.
"Kod poslovnog prostora je nešto drugačije, dešava se da firme otkazuju prostor pa recimo ostave svega kancelariju ili dve kako bi održavale posao", ocenjuje sagovornik.
S druge strane, najveći broj onih koji traže zakup poslovnih prostora jesu IT firme. Drže se i poslovni prostori u tržnim centrima, ali i taj deo tržišta će diktirati dalja epidemiološka situacija.
(Mondo/Blic)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.