Naravno, potrošač očekuje da usluga, odnosno roba koju kupuje ima određen kvalitet, što podrazumeva pre svega sigurnost, pouzdanost i ispravnost. Međutim, u nekim situacijama to sve nije tako u praksi.
Zakon o zaštiti potrošača ne primenjuje se na ugovorne odnose dva fizička lica, već se primenjuje kada ugovor zaključuju potrošač (fizičko lice) i pravno lice, odnosno preduzetnik. Za kontrolu i ispravljanje nepravilnosti u tom odnosu zadužena je tržišna inspekcija.
“Tržišna inspekcija vrši inspekcijski nadzor nad primenom Zakona o zaštiti potrošača u oblasti trgovine robom i uslugama, a ovaj zakon pruža pravni okvir za uređenje prava i obaveza potrošača, instrumente i načine zaštite prava potrošača, informisanje i unapređenje znanja potrošača o njihovim pravima i načinima zaštite prava. Dok u oblasti turizma i ugostiteljstva ovo vrši turistička inspekcija", kažu iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Ko rešava problem sa reklamacijama?
Ljudi se često obraćaju tržišnoj inspekciji sa raznim primedbama na prodavce, ali i na robu koju su kupili.
"U skladu sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača, potrošač svoja prava ostvaruje direktno sa prodavcem i tu nije propisana nadležnost, organa uprave odnosno tržišne inspekcije da odlučuje da li su reklamacija i zahtev potrošača osnovani ili ne. Napominjemo da je usvojenim Predlogom zakona o zaštiti potrošača predviđeno unapređenje mehanizma vansudskog rešavanja potrošačkih sporova. Krajnja instanca za rešavanje potrošačkih prigovora, sud”, objašnjavaju sagovornici.
Iako, tržišna inspekcija ne odlučuje da li je reklamacija potrošača osnovana ili ne, inspektor je ovlašćen da proveri da li prodavac prima i rešava reklamacije potrošača na način i u rokovima koji su propisani zakonom.
Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem pod pretnjom prekršajne odgovornosti odgovori na potrošaču na izjavljenu reklamaciju, dok rok za rešavanje prihvaćenog zahteva iz reklamacije ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu
Koja su prava potrošača:
Dve godine imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija). Dve nedelje imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima. Osam dana je rok u kome prodavac mora da odgovori na reklamaciju, a 15 dana je rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
Prodavac je dužan da vam isporuči robu u roku od 30 dana (ukoliko nije drugačije ugovoreno).
U slučaju da je građanin podneo prijavu protiv trgovca u kojoj navodi određene nepravilnosti, tržišna inspekcija pokreće postupak vanrednog inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti.
Ukoliko tržišni inspektor u inspekcijskom nadzoru utvrdi određenu nepravilnost, doneće rešenje o otklanjanju nepravilnosti i podneće zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom Prekršajnom sudu, protiv trgovca.
Zakonom o zaštiti potrošača određen je raspon za visinu kazne za prekršaj u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice, od 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu i od 50.00 do 500.000 dinara za preduzetnika, a o visini kazne odlučuje sudija Prekršajnog suda.
(MONDO/Biznis.rs)