Nišlijka Bojana došla je u veoma neprijatnu situaciju pri kupovini na internetu. Naručeno iz Kine joj nikad nije stiglo, ukupno je koštalo 7.000 dinara i sada želi da dobije svoj novac nazad.

Međutim, kaže da nema načina da to učini.

"Mnogo puta  sam naručivala stvari iz Kine. Malo duže se čeka, ali uvek sam dobijala robu. Uglavnom je to bilo sa svetski poznatih sajtova za internet kupovinu, ali sam koristila i manje sajtova. Sada sam izgleda ostala bez stvari i bez para, jer mesecima čekam i nemam nikakve informacije šta se desilo sa robom. Sajt firme nedeljama ne izbacuje nikakve nove ponude, ne znam ni da li više funkcioniše, dok preko kontakt forme ne mogu nikoga da dobijem. Mislim da više neću rizikovati sa kupovinom na ovaj način, ili bar ne sa većom sumom novca", objašnjava Bojana za MONDO. 

VEĆINA ŽALBI NA ROBU IZ KINE

Prema podacima Nacionalnog registra potrošačkih prigovora, prošle godine bilo je više od 2.000 žalbi na probleme sa internet kupovinom, što je značajno povećanje u odnosu na sve prethodne godine.

U Ministarstvu trgovine potvrđuju da je razlog za povećanje činjenica da građani koji su robu naručivali iz inostranstva, mahom iz Kine, kupljene proizvode nisu dobili, ili barem ne u predviđenom roku.

TRI PUTA POVEĆAN BROJ PREVARENIH

Kako ekonomisti kažu za MONDO, u Srbiji je drastično porasla internet trgovina, a samim tim i broj problema sa isporukom i prevarama kupaca. 

"Tri puta je povećan broj ljudi u Srbiji koji su kupili robu koja im nikada nije isporučena na kućnu adresu. To pokazuje zvanična statistika. Kada više ljudi naručuje robu, naročito u periodima kada postoji problem u svetu sa transportom zbog korone, ovaj problem postaje sve alarmantniji", kaže za MONDO ekonomista MIlica Gavrić. 

TRASPORT SVE MANJI PROBLEM

Ipak, čini se da je najgore prošlo i da se situacija sa trasportom robe polako stabilizuje, dodaje ona. Međutim, drugi problemi i dalje postoje. 

"Ne očekuje se da se ove žalbe zbog transporta dalje uvećavaju, jer je očigledno da je epidemiološka situacija pod kontrolom, a trgovci su do sada uglavnom pronašli nove načine da obavljaju svoje poslovanje u promenjenim uslovima. Ipak, prevare trgovaca su ono na šta uvek treba obratiti pažnju”, kaže ekonomista. 

ZA ROBU IZ SRBIJE POSTOJI REŠENJE

Ministarstvo trgovine može da pomogne potrošaču koji je naručio robu iz Srbije, koja nikada nije stigla na adresu, jer probijanje roka za isporuku daje pravo potrošačima da ceo slučaj prijave tržišnoj inspekciji.

"Trgovac je po zakonu dužan da potrošaču isporuči robu u roku od 30 dana, ukoliko sa potrošačem nije dogovoren drugačiji rok. To je pravilo kada se roba kupi od prodavca u našoj zemlji, gde naša inspekcija ima nadležnost. Svaki građanin, ukoliko mu je roba stigla na adresu, ima pravo da se predomisli i da kupljeni proizvod vrati u roku od 14 dana od kada mu je isporučen", kaže ekonomista. 

ŠTETA U DRUGIM ZEMLJAMA NENADOKNADIVA

Najveći problem predstavlja kada se građani obrate sa žalbama na robu kupljenu preko društvenih mreža ili drugih zemlja, jer naše institucije tu nemaju nadležnost.

"Tu je situacije mnogo teža i prinuđeni smo da komuniciramo sa insitucijama stranih zemalja, kako bismo im obrazložili situaciju. To nekada daje rezultat, ali uglavnom se šteta ne nadoknadi. Zato je preporuka da se ne uzima roba u velikoj vrednosti i da se naručuje samo preko velikih, poznatih sajtova koji su već više puta provereni", kaže ekonomista.