Garaže su nekretnine na glasu. Njihova cena u Beogradu je dostigla čak 4.000 evra po kvadratu. Poskupela su i parking mesta, više od 30 odsto u odnosu na prošlu godinu. Razlog je velika tražnja i to u svim većim gradovima. Papreno parkiranje biće još skuplje, dok se ne reši problem parking mesta.
Pojedina mesta za parkiranje u prestonici koštaju kao garsonjera na periferiji Beograda ili recimo potpuno opremljena kuća sa okućnicom u Mačvi ili Sremu. Osim za parkiranje svojih automobila, mnogi garaže i parking mesta kupuju da bi zaradili.
Stručnjaci kažu da se može i rentirati parking mesto, za sto do 150 evra mesečno, ali se sve češće i zelene površine pretvaraju u parkinge. Velike stambene zgrade su u izgradnji i kupci će očekivati da imaju gde da ostave automobil, zbog čega je logično povećana i potražnja.
Nadležni podsećaju da je zakonska obaveza investitora da obezbedi bar jedno parking mesto za svaki stan koji gradi. Problem je što stanari često imaju više od jednog vozila.
"Svaki novi objekat mora da ima rešena parking mesta na svojoj parceli. Recimo, stambeni objekat od deset stambenih jedinica mora da ima 11 parking mesta najmanje u okviru objekta ili na parceli u gradskoj zoni to mora da bude garaža u prigradskoj zoni, i to može da bude parkiranje i na samoj parceli ukoliko, naravno, ima prostora. E sad problem su stariji objekti koji uglavnom nemaju garaže", napominje glavni urbanista Grada Beograda, Marko Stojčić.
Podaci pokazuju da je prošle godine čak 53 odsto ukupno prodatih garaža u Srbiji na teritoriji Beograda.
Gledano na nivou opština, najveći broj ih je kupljen na području Savskog venca - Novog Beograda, Zvezdare. Najjeftinija garaža prodata je u Smederevu za 200 evra, a najskuplje parking mesto plaćeno je u Beogradu na vodi čak 200 puta više - 40.000 evra.
(MONDO/RTS)