NEMANJA OTKRIO KAKO NAS VARAJU: Odvezete auto kod majstora i tamo shvatite da ste u vožnji mogli GLAVU DA IZGUBITE

Prilikom kupovine automobila, najvažnije je da vodimo računa o tome koliko je vozilo bezbedno, što više ne možemo sa sigurnošću da znamo, imajući u vidu da su prodavci spremni na sve kako bi zaradili.

MONDO/Stefan Stojanović/Shutterstock/YouTube/screenshot/Auto Analiza

Bezbednost automobila uglavom je bilo područje u kojem su nekada neprikosnoveno vladali Mercedes-Benc i Volvo, ali dobar deo starijih i iskusnijih vozača pomislio i na drugu švedsku marku, nažalost ugašenu – Saab. Švedski automobili bili su sinonim za bezbedne automobile, ali tokom analize nemačkog autokluba (ADAC) koji je detaljno proučavao statistiku s Euro NCAP-ovih "crash testiranja" i testiranja sistema aktivne bezbednosti, došlo se do zaključka da se situacija dramatično promenila jer u 2022. godini Mercedes i Volvo nisu delili pobednički podijum za najbezbednije automobile, već su to učinila dva modela Tesle i Lexusa.

Nemanja Lazarević, kreator sadržaja „Autoanaliza“ slaže se da je na tržištu po pitanju bezbednosti došlo do velikih promena, prvenstveno jer su proizvođači danas izmestili svoj fokus sa automobila na bezbednost putnika.

“Za Volvo i Saab je važila ista priča u pogledu bezbednosti, ali situacija se sada značajno promenila, pogotovo što se Saab više ne proizvodi, a Volvo dosta zaostaje. Saabovi inženjeri kreirali su bezbednosni oklop automobila, pa tek onda na osnovu te konstrukcije razvijali izgled i sve ostalo. Stariji automobili bili su znatno čvršći od novijih, što se nije pokazalo kao najbolja stvar. Svedoci smo da se novi robusni automobili napred zgužvaju, čak i prilikom manjeg sudara, ali na taj način automobil apsorbuju udarac, pa će putnici osetiti manji stepen potresa i silinu udara”, objašnjava stručnjak za MONDO navodeći da mnogi automobili sada imaju razvijenu tehnologiju pasivne bezbednosti pešaka, odnosno da upravo gužvanjem apsorbuju udarac.

RTS/screenshot 

Uvek je bolji veći automobil

“Ranije se nije toliko ukazivala pažnja na zaštitu pešaka i na to da putnik u vozilu prođe sa što manjim stepenom povrede, ali danas je akcenat stavljen na te dve stavke”, ističe naš sagovornik. Njegov savet vozačima je da uvek biraju veći automobil jer su takva vozila uvek u prednosti prilikom sudara.

“U pogledu bezbednosti norme su jako stroge i rade se testovi na svakom automobilu, pa se proizvođači trude da proizvedu što bezbednije vozilo. Ipak, uvek će se lakše prevrnuti mali gradski automobil koji ima manje međuosovinsko odstojanje. Recimo ako se neki SUV, npr. BMW X5 sudari sa automobilom B segmenta, kao što je Fiat Punto ili Opel Corsa, veće su šanse da putnici u velikom automobilu prođu nepovređeni ili sa manjim stepenom povreda, nego oni u suprotnom vozilu”, kaže Lazarević.

Otvorite četvore oči kad kupujete polovnjak

S druge strane, kako navodi, pri kupovini polovnog automobila jako je bitno da se proveri da li vazdušni jastuci rade i da li je ispravan kočioni sistem u vozilu.

“Ima mnogo nesavsenih prodavaca koji, u slučaju da je automobil već imao oštećenje ili sudar prilikom koga su se aktivirali vazdušni jastuci, odrade popravku, ali ne i senzore koji aktiviraju zaštitni jastuk, a dešava se i da sami vazdušni jastuci ne budu zamenjeni. Nimalo nije redak slučaj da vozaču slučajno tokom neke druge intervencije na automobilu, majstor otkrije da, iako automobil ima fabrički ugrađeno šest vazdušnih jastuka, nijedan od njih ne bi radio u slučaju sudara jer je neki nesavesni prodavac kako bi uštedeo, samo isključio lampice koje bi ukazivale da vazdušni jastuci ne rade”, navodi Lazarević za MONDO.

(Mondo)