Sa izmenom Zakona o bezbednosti saobraćaja dozvoljen je uvoz polovnih automobila iz Kine i Amerike, gde su oni jeftiniji za 25 odsto, ali u ovom trenutku se čini da se to u našoj zemlji neće desiti još nekoliko meseci, makar tako kaže Petar Veličković sa sajta Polovni automobili.
"Zašto? Pa Vlada jeste usvojila predlog izmena zakona o bezbednosti saoberaćaja koji stvara preduslove da se uvoze polovnjaci sa tržišta Evropske unije, odnosno Amerike. Međutim, prvo zakon mora da prođe skupštinsku proceduru, odnosno da se o njemu izjasne poslanici, a i kada se to bude desilo postoji sledeći korak, to je usvajanje jednog podzakonskog akta, zove se 'pravilnik o ispitivanju vozila' koji treba precizno da definiše ovu odluku. Taj pravilnik treba da usvoji Agencija za bezbednost saobraćaja, a prema nekim informacijama koje ja imam, očekuje se da to bude do kraja godine, pravilnik jeste u izradi, ali to su neki preduslovi za uvoz polovnih automobila sa tih tržišta", rekao je Petar u jutarnjem programu TV Prva.
Vozila koja budu uvezena iz Amerike i Kine moraće da budu, narodski rečeno, "prepravljena", odnosno moraće neke tehničke stvari na njima da se preprave da bi vozila ispunila standarde EU i naše zemlje. To je jedna od stvari koje će morati da usvoji Agencija za bezbednost saobraćaja, tačnije da izradi u tom pravilniku.
"Po važećoj regulativi, mi bi mogli da uvezemo automobil iz Amerike samo ukoliko je fabrički proizveden tako da odgovara standardima koji se primenjuju u Srbiji, a koji su indetični standardima u EU. Kada mi izmenimo regulativu, mi ćemo dozvoliti uvoz tih polovnjaka, ali ako se na njima urade prepravke na onim delovima vozila koji se razlikuju u odnosu na vozila koji se voze na našim i evropskim putevima", rekao je Petar i dodao:
"To su recimo stvari koje su različite u odnosu na naša vozila. Jedno od njih je snop svetala, odnosno način osvetljenja puta, u Americi ga zovu simetričnim, na teritoriji EU asimetričnim. Postoji razlika u brzinometrima. Dakle, znamo da se u Americi brzina pokazuje kroz milje, a kod nas km/h. U Americi su žmigavci crvene boje, a kod nas narandžasti, tako da su to neke razlike koje bi, uslovno rečeno, morale da se premoste, odnosno da se urade prepravke na tim delovima kako bi dobila registraciju i da se vozi na našim putevima".
Da li se isplati kupiti neki od polovnih automobila iz SAD i Kine? Da li će automatski pasti cene evropskih polovnjaka?
"Nemam tačnu cifru, ali s obzirom da tržište još nije zaživelo, ali to ne bi trebalo da budu preterano komplikovane prepravke sa današnjim razvojem tehnologije. Ne verujem da će preterano puno koštati promena žmigavaca ili snopa svetala. Postoji određeni modeli, to su mi rekli neki stručnjaci, u Americi, na kojima bi morao da se promeni kočioni sistem i to bi koštalo nešto više. Takođe će se gledati način merenja izduvnih gasova, ali sve te prepreke nisu toliko komplikovane, uostalom to pokazuju primeri iz EU. Taj sistem u EU funkcioniše bez ikakvih problema", rekao je Petar i dodao:
"Biće pitanje koliko će koštati uverenje o ispitivanju koje je jednostavno neophodan dokument prilikom uvoza polovnjaka, jer će to morati da rade inžinjeri sa licencom, ali to je nešto što ćemo znati kada se tržište bude formiralo kada ova promena bude zaživela", rekao je Petar.
Kada ta promena bude zaživela, Petar Veličković navodi, da će uvoz iz Amerike i Kine da nas košta nekoliko hiljada evra više u odnosu na uvoz iz EU.
"Stavite automobil na avion, da ga transportujete do Beograda, to sigurno košta nekoliko hiljada evra. Postoje alternativni načini, recimo da se automobil transportuje brodom, ali tu dolazimo do druge stvari. Taj brod treba da pristane u neku luku, dakle neka treća zemlja, pa trgovac mora da ispuni sve te dažbine prema tim trećim zemljama pre nego što ga uveze u Srbiju. Dakle, neće biti baš jednostavno uvesti neki polovnjak koji košta recimo kod nas par hiljada evra. Ne vidim da taj neko može da zaradi pare na tom vozilu", rekao je Petar.
BONUS VIDEO:
(MONDO)