Cena polovnih automobila u nekim evropskim zemljama poslednjih meseci je padu. Struka ističe da su cene polovnjaka kod nas i dalje visoke, a prosečan automobil košta oko 10.000 evra.
Rezultati pokazuju da na tržištu polovnih automobila imamo blagi pad prodaje. Konkretno, u prvih 10 meseci 2023. godine prodato je za 4 odsto manje polovnih automobila u odnosu na isti period prošle godine.
Petar Veličković, menadžer za odnose sa javnošću portala "Polovni automobili", napominje da se to odnosi na polovna vozila iz uvoza koja su prvi put registrovana u našoj zemlji. Prema njegovim rečima, razlog za lošije prodajne rezultate treba tražiti u aktuelnoj geopolitičkoj situaciji, ratnim sukobima, skoku inflacije, što kupcima stvara neizvesnost i nesigurnost.
"Naravno, važan faktor sigurno jesu i cene polovnih vozila, koje su i dalje visoke. Primera radi, prosečna cena svih putničkih automobila starosti do 20 godina oglašenih na našem sajtu u januaru ove godine iznosila je 9.347 evra. Već u septembru ta prosečna cena dostigla je 10.268 evra. Poređenja radi, u septembru prošle godine prosečna cena takvih polovnjaka iznosila je 8.453 evra. Ovi podaci ne iznenađuju, jer su poslednjih meseci i poskupeli troškovi prilikom uvoza polovnih vozila", kaže Veličković.
Iako su velika očekivanja potencijalnih kupaca da bi cene polovnjaka uskoro mogle da padnu, struka nema optimistične prognoze. Mada su cene u nekim državama iz kojih uvozimo polovne automobile oborile cene, kao na primer Nemačka, postoje i drugi faktori koji formiraju krajnju cenu kod nas.
"U ovom momentu teško je praviti bilo kakve dugoročne prognoze kretanja cena u narednom periodu, između ostalog i zbog najavljenih promena na domaćem tržištu. Tu pre svega mislimo na potencijalnu zabranu uvoza polovnih vozila standarda Euro 3 i Euro 4 od 1. januara, 2024. godine, ali i subvenciju od 2.100 evra za kupovinu korišćenih putničkih vozila Euro 6 norme, uz reciklažu starih automobila sa dizel motorima. Za sada nema zvaničnih informacija da li će ove promene zaista zaživeti od Nove godine, što zasigurno otežava posao uvoznicima u smislu pripreme lagera, ali i kupcima zainteresovanim za subvencije", dodaje Veličković.
Izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZBS) koja važe od polovine septembra ove godine donela je velike promene za vozače a veliku pažnju privukla je mogućnost uvoza polovnjaka iz Amerike. Veličković ističe da se ta odredba kod nas još ne primenjuje, jer nije usvojen poseban pravilnik koji detaljno definiše ovu oblast i da su to sve faktori koji imaju uticaj na kompletno tržište polovnih automobila.
Najtraženiji modeli stari preko 10 godina
Polovnih automobila prema trenutnoj ponudi ima za svačiji džep. Od onih koji se mogu kupiti za par stotina evra, do nekoliko hiljada. Iako iskusni vozači znaju da osim pristupačne cene, automobil mora da bude u dobrom stanju i siguran pa samim tim i novije proizvodnje, ipak izgleda da se taj trend kod nas ne menja.
"Kad je reč o najtraženijim modelima, tu nema velikih promena. Kupci se pretežno opredeljuju za automobile proizvedene između 2007. i 2011. godine i oni čine preko 40% ukupnog tržišta", kaže Veličković.
Podaci pokazuju da je u prvih 9 meseci ove godine uvezeno oko 90.000 polovnih automobila, a najviše je onih koji zadovoljavaju euro 3 i 4 izduvne norme. Oko 80 odsto uvezenih polovnih automobila starije je od 10 godina, a polovni automobili čine čak 83 odsto vozila koje se voze u Srbiji.
Za pеriod od januara do avgusta ovе godinе prosеčna cеna polovnjaka starih do pеt godina bila jе 30.597 еvra, oni stari od šеst do 10 godina - 14.898 еvra, vozila stara od 11 do 15 godina u prosеku su koštala 6.794 еvra, od 16 do 20 godina - 3.570 еvra. U prvoj polovini godinе kupci su sе najradijе odlučivali za vozila “folksvafgеn” (“golf”, “pasat” i “polo”), a potom slеdе “fijat punto”, “audi a4”, “opеl” (“korsa” i “astra”), “rеno klio”, “škoda oktavia”...
BONUS VIDEO:
(Blic Biznis/MONDO/A.B.)