ŠTA AKO VAM NE STIŽE RAČUN ZA STRUJU IZVESNI PERIOD, PA DOBIJETE ZBIRNI? Detaljno uputstvo kako da se žalite EPS-u!

Iz Udruženja potrošača "Efektiva" navode da je izdavanje zbirnih računa za struju nezakonito.

MONDO/Stefan Stojanović

Građanima su, nakon hakerskog napada na EPS u decembru prošle godine, počeli da stižu drastično veći računi za struju, a ima i pojedini građani navode da račune ne dobijaju izvesni period, nakon čega im stigne objedinjeni račun. Iz Udruženja potrošača "Efektiva" navode da je takav način izdavanja nezakonit.

Građane je pre hakerskog napada, početkom novembra prošle godine, sačekaklo poskupljenje struje. Prema novom cenovniku Elektroprivrede Srbije kilovat-čas električne energije za građane u sve tri zone (zelenoj, plavoj i crvenoj), bilo da je reč o jeftinoj ili skupoj struji, poskupeo je za 9,28 odsto. Na to se nadovezao hakerski napad, što je za posledicu imalo to da građani nisu mogli da koriste šaltere EPS-a, kao ni da račune plate ili reklamiraju online.

Iz Udruženja potrošača "Efektiva" pojašnjavaju da imaju slučajeve građana koji su dobijali zbirne račune, kao i da je to nezakonito. Kako kažu, takve račune bi trebalo reklamirati. "Prema članu 90 Zakona o zaštiti potrošača, račun za usluge od opšteg ekonomskog interesa se izdaje za pruženu i izmerenu uslugu u obračunskom periodu koji ne može biti duži od mesec dana. Dakle, mesečni račun ne može da se odnosi na sabranu potrošnju iz nekoliko meseci unazad već samo na izmerenu potrošnju u mesecu za koji se taj račun izdaje", kažu u Efektivi.

Pojašnjavaju da se trgovac strujom ne može neosnovano bogatiti tako što mesecima ne očitava struju, pa onda građanima izda jedan formalno mesečni račun, ali koji je suštinski zbirni i u kojem taj zbir biva tarifiran kao crvena zona. "Da je trgovac strujom radio svoj posao, očitavao brojilo u mesečnom ritmu i izdavao mesečne račune na vreme, ti pojedinačni računi bi bili u nižim zonama (zelenoj i plavoj), i iznosi obračunatih cena za svaki od tih računa bili bi značajno niži nego na tom 'zbirnom' računu koji je svu tu potrošnju sabrao i nabio u crvenu zonu koja je - papreno skupa".

Kako reklamirati račun?

U udruženju potrošaća navode da reklamacijom treba zahtevati poništavanje spornog "zbirnog" računa i izdavanje odvojenih mesečnih računa sa odvojenim vrednostima očitavanja. Ukoliko je potrošač sam očitavao brojilo, pa je o tome obaveštavao EPS u pisanom obliku, na ta svoja obaveštavanja treba da podseti. Ako obaveštenja o svojim očitavanjima nije slao, to treba da učini kroz reklamaciju.

"Poznato nam je da kada se potrošač protiv 'zbirnog' računa pobuni reklamacijom, da odustaju i šalju pojedinačne, ispravljene račune. Zato nemojte ćutati. Bunite se. Reklamirajte. Onaj ko ćuti i povije glavu provede se ko bos po trnju", navode iz Efektive. Zaključuju da izdavanje "zbirnih" računa za struju koji su formalno mesečni predstavlja obmanu potrošača - nepoštenu poslovnu praksu, zabranjenu Zakonom o zaštiti potrošača. Ona je kažnjiva po članu 187. Zakona o zaštiti potrošača, a prekršiocu je zaprećena novčana kazna za prekršaj u rasponu od 300.000 do 2.000.000 dinara.

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

PLATITE STRUJU OD KUĆE UZ JOŠ MANJU PROVIZIJU NEGO U POŠTI! Stanić otkrio sve što treba da znate o novom portalu EPS-a  Kurir televizija

(Nova/MONDO/N.D.)