Da li je u zemljama u inostranstvu bolje plaćati gotovinom ili karticama? U kojim je zemljama provizija najveća i da li je bezbedno podizati novac sa bankomata u inostranstvu?
Urednik portala "Kamatica" Dušan Uzelac u Jutru na TV Prva kaže da izbor da li ćete plaćati kešom ili karticom definiše sama destinacija. Što je istočnije ili južnije to je manje bezgotovinski proces razvijen.
"Bili su problemi ranije strahovi, ali to je svedeno na minimum, svi sistemi bezbednosni funkcionišu, pa je to možda nasleđe prošlog vremena da je bolje da se ide kešom", navodi Uzelac.
Princip bankomata
"Vi imate bankomat banke, a možete da imate i bankomat jednog udruženja koje ima pokriveno više banaka, to su multikard bankomati, gde je provizija drugačlija nego na samom bankomatu banke. Ako karticu koristite na bankomatu vaše banke, najčešće neće biti provizije", kaže Uzelac.
On ističe da je važno i koju karticu koristite.
"Kreditna kartica je najskuplja za tu namenu, jer ona nije predviđena za podizanje gotovine, nju vam banka izdaje da vi njom kupujete, pri čemu nije ograničeno da taj novac unovčite na bankomatu i podignete gotovinu, ali će vam naplatiti duplu proviziju i zbog korišćenje bankomata i zbog korišćenja kreditne kartice za podizanje gotovine", objašnjava on.
Savetuje da zbog eventualnih izleta ili radi kupovine na pijacama, uličnim marketima, treba imati i gotovinu kod sebe.
Da li će vam naplatiti proviziju ako ste u banci koja posluje u zemlji u inostranstvu?
Uzelac savetuje da je uvek najbolje to proveriti sa bankom, da lu postoji ta usluga kao ponuda. Vlasnik bankomata je banka ili neka firma i ona odlučuje koliku će proviziju naplatiti klijentima.
Često se pominje i povećanje računa u restoranima, kafićima, prodavnicama za oko 3 posto ukoliko plaćate karticom u inostranstvu, a Uzelac navodi da je to provizija koju treba da plati prodavac na ime korišćenje tog sistema, a retko se prebacuje na kupca.
Kako znati da je bankomat pouzdan?
Najprostije pravilo je da izaberete bankomat koji je uz samu filijalu banke, kaže on.
"Za slučaj da vam, se nešto dogodi sa karticom, na svakoj kartici postoji broj telefona, to je call centar koji kada pozovote i kažete da vam je primera radi nestala kartica, od tog momenta vi nemate više odgovornost šta se sa njom desilo. Oni tog momenta blokiraju, odnosno pauziraju karticu, i šta god da se sa njom desi niste odgovorni, odnosno neće biti stavljeno vama na račun", objašnjava.
Momčilo Radić, turistički vodič iz Grčke kaže da nije do sada čuo da je iko u Grčkoj imao problema sa plaćanjem karticama.
"Provizije postoje, ima raznih bankomata i tu obično turisti treba da gledaju ove glavne banke. Ima i bankomata koji samo opslužuju. Ako uzimaju na bankomate grčke nacionalne banke, Pireus i slično, tu su provizije uglavnom povoljne, ali nekada ima bankomata, naročito ispod Akropolja, ili na drugim udarnim turističkim mestima, gde uzimaju veliku proviziju", objašnjava Radič.
BONUS VIDEO:
(Youtube PRVA/MONDO/N.D.)