Evropski turisti se sve više okreću putovanjima u sklopu paket aranžmana, jer je snažan rast cena hotela i letova oživeo potražnju za all inclusive ponudom, a Hrvatska je među popularnim destinacijama za ovu vrstu putovanja.
Kombinacija krize životnog standarda i poremećaja izazvanih štrajkovima doprinela je ponovnoj privlačnosti aranžmana sa fiksnim cenama, bez neočekivanih dodatnih troškova i lakšeg rešavanja problema ako nešto krene po zlu.
Nakon što su putnici godinama koristili internet da prave svoje planove putovanja, analitičari kažu da se trend kupovine gotovih paketa, koji je počeo prošle godine, ubrzao ovog leta kada je broj putovanja bio najveći od pandemije.
"To je nešto što biste pomislili da je izumrlo 1970-ih. Ali od pandemije, sve više ljudi rezerviše paket aranžmane", ističe glavni ekonomista IBA Stjuart Hečer.
Očekuje se da će potrošnja na paket aranžmane u Evropi, najpopularniji među Britancima i Nemcima, ove godine dostići 117 milijardi dolara, što je 11 odsto više nego godinu dana ranije. U narednim godinama trebalo bi da obori novi rekord od 125,9 milijardi dolara, pokazuju podaci Euromonitora.
Britanci troše u proseku oko 450 dolara po glavi na takva putovanja, pokazuju podaci Euromonitora, pri čemu pružalac paket aranžmana pregovara sa hotelima, transportnim kompanijama i drugim tržišnim akterima kako bi smanjio troškove.
Ali, paketi će takođe postati skuplji, predviđa kompanija za istraživanje tržišta. Očekuje se da će cene rasti po godišnjoj stopi od 3,5 odsto između 2024. i 2029. godine, brže nego pre pandemije kada su rasle tempom od oko 1,3 odsto između 2014. i 2019.
Da li će oporavak trajati?
Potražnja za paket aranžmanima je svetla tačka za turističku industriju, jer raste zabrinutost da će entuzijazam za putovanje avionom posle pandemije nestati jer ga putnici napuštaju zbog viših cena avionskih karata. U Evropi i Severnoj Americi cene avio karata su naglo porasle nakon pandemije.
Rezultati velikih prevoznika u drugom kvartalu ukazali su na pooštravanje tržišnih uslova u celom sektoru vazduhoplovstva. Lufthanza je prošlog meseca upozorila na pad zarade u trećem kvartalu jer se kompanija bori da se nosi sa višim troškovima plata i ograničenim prostorom za podizanje cena karata, dok su Rajaner i Er Frans-KLM izvestili o padu kvartalnog profita.
Sa druge strane, easyJet je povećao svoje celogodišnje izglede za svoje poslovanje sa paket aranžmanima, koje je pokrenuo 2019. i koje je činilo više od četvrtine profita grupe pre oporezivanja prošle godine.
Rezervacije paketa za britansku putničku kompaniju Džet2 porasle su za sedam odsto ovog leta, što predstavlja oko 72 odsto ukupnog broja putnika, prema godišnjem izveštaju objavljenom prošle nedelje. Hrvatska, Kipar, Grčka, Italija, Malta, Portugal, kontinentalna Španija, Balearska ostrva, Kanarska ostrva i Turska su popularne destinacije. Ovih dana kompanija je produžila letove za turski Bodrum do sredine novembra zbog velike potražnje.
Fleksibilni aranžmani privlače sve više mladih
Paket aranžmani obično se dopadaju turistima sa nižim do srednjim prihodima koji traže sunce i more uz sveobuhvatne opcije i porodične aktivnosti poput klubova na plaži, rekla je Kerolin Bremner, viši menadžer industrije za putovanja u Euromonitoru. Među najpopularnijim destinacijama su Grčka, Italija i Španija.
Planirani odmori, koji podrazumevaju malo fleksibilnosti, čine oko polovine aranžmana rezervisanih prošle godine, pokazuju podaci britanske turističke agencije ABTA. Inače, posebno su ih favorizovali oni stariji od 65 godina, popularno zvani bejbi bumeri, koji pamte prvi talas oduševljenja paket aranžmanima. Ali sada su za njih zainteresovani i mlađi putnici.
Kako bi se prilagodili mladima i njihovim ukusima, izvršni direktor TUI Sebastijan Ebel rekao je da kompanija nudi više fleksibilnosti u svojim paketima, kao što je omogućavanje klijentima da rezervišu letove kod drugih aviokompanija ili prilagode vreme putovanja. Oko 800.000 kupaca izabralo je fleksibilne paket aranžmane u drugom kvartalu, što je 14 odsto više nego godinu dana ranije, navodi se u izveštaju.
"Ljudi imaju pogrešnu ideju o paket aranžmanima. Sada su mnogo fleksibilniji", rekao je portparol ABTA Šon Tipton.
Pročitajte i gde je najisplativije letovati van sezone i koje destinacije su najpopularnije među srpskim turistima.
BONUS VIDEO:
(Jutarnji/MONDO/Nevena Davidović)