U Nepalu je 15. januara došlo do stravične avionske nesreće u kojoj je poginulo 68 putnika i četiri člana posade. Ova tragedija podsetila je na jednu od najvećih, ako ne i na najveću avionsku nesreću, koja se dogodila 27. marta 1977. godine na aerodromu na Tenerifima u Španiji. Tog dana nastradala su 583 čoveka.

U nesreći su učestvovala dva aviona. Na aerodromu na Tenerifima našla su se dva boinga 747s. Oni su se sudarili na pisti. Jedan avion pripadao je holandskoj avio-kompaniji "KLM", a drugi kompaniji "Pan Amerikan". Lokalna separatistička grupa bombardovala je aerodrom na Gran Kanariju, koji pripada drugom Kanarskom ostrvu. Iz tog razloga aerodrom na Tenerifima morao je da primi na svoju pistu oba aviona, iako to nije bilo planirano. 

Niz nesrećnih okolnosti doveo je do toga da se oba aviona sudare na pisti. Nakon što su avioni sleteli na aerodrom, piste je prekrila magla. Ovo je jedna od okolnosti koja je dovela do ogromne tragedije. Nakon što su se putnici iskrcali iz aviona kompanije "Pan Amerikan" i drugi se ukrcali, ova letelica je bila spremna za poletanje. Ispred njega se nalazio avion kompanije "KLM" koji je trebalo da dopuni gorivo. Zbog lošeg vremena oni međusobno nisu mogli da se vide. 

Takođe, avioni nisu bili vidljivi ni sa kontrolnog tornja. Dodatni problem je bio što aerodrom nije posedovao radare za praćenje aviona na zemlji. Komunikacija se obavljala preko dvosmernih VHF radio-stanica. I ovde je došlo do problema jer ukoliko se dva prenosa pošalju istovremeno dešavalo se da se međusobno ponište. Zbog ovoga je dolazilo do toga da se neke reči "izgube", a samim tim i da se poruke pogrešno shvate. 

Važnu ulogu u strašnoj saobraćajnoj nesreći imala je i gužva koja je vladala na aerodromu. Zbog nje je došlo do blokiranja uobičajenog prilaza pisti broj 30 koja je korišćena za poletanje. Na toj pisti nalazila su se oba aviona koja su učestvovala u nesreći. Avion kompanije "KLM" nalazio se ispred. 

Ovaj avion stigao je do kraja piste gde se okrenuo i čekao dozvolu za poletanje. Drugi avion trebalo je da se premesti na levu pistu kako bi prva bila slobodna za poletanje. Piloti "Pan Amerikana" su propustili skretanje za levu pistu. Mogli su da koriste sledeći zaokret, ali to bi značilo da se na pisti nalaze duže. I čišćenje piste je počelo neuobičajeno kasno zbog svih okolnosti u toku dana.

Kako su se reči preko uređaja za komunikaciju gubile piloti aviona kompanije "KLM" shvatili su da su dobili dozvolu za poletanje. Kapetan aviona "Pan Amerikan" povikao je : "Eno ga. Pogledaj ga! Prokletstvo, taj kuč*in sin ide pravo na nas!". 

Trenutak kasnije dva aviona su se sudarila. Donji deo aviona kompanije "KLM" i motori udarili su u vrh aviona kompanije "Pan Amerikan". Prvi avion je zastao, otkotrljao se, udario u zemlju i nastavio da se kliza. S obzirom na to da mu je rezervoar bio pun, brzo je eksplodirao. Goreo je satima. 

Svi ljudi iz prvog aviona su poginuli, njih 248, a u drugom su preživeli pilot i kopilot i još 61 osoba. U drugom avionu život je izgubilo 335 osoba. Kad je istraga o nesreći završena kao glavni uzrok tragedije navedeno je da je kapetan aviona kompanije "KLM" pokušao da poleti bez odobrenja. Međutim, najveći problem je bio jer se osoblje iz kontrole leta i kokpita nisu međusobno razumeli. "OK, čekajte na poletanje", rekla je kontrola leta pilotima aviona kompanije "KLM". Međutim sve što su piloti čuli bilo je "OK". 

Kontrola leta pokušala je nakon toga da stupi sa njima u kontakt, ali bezuspešno. Drugi faktor je bio taj što je pilot koristio dvosmislene fraze. Kada je avion kompanije "KLM" bio spreman za poletanje, pilot je rekao: "Sada smo na poletanju". Ta fraza nije bila standardna u avijaciji, kao ni "OK". Takođe, piloti Pan Amerikana govorili su engleski, a piloti KLM-a holandski.

Ovoj nesreći doprinela je i magla, smetnje u radio-signalu, upotreba dvosmislenih fraza i to da je aerodrom bio prepun aviona. 

(MONDO)