Više od 100 kontejnerskih brodova je preusmereno na rutu oko južne Afrike kako bi izbegli Suecki kanal. To je novi znak ozbiljnog poremećaja globalne trgovine, izazvanog napadima pobunjenika Huta na brodove na zapadnoj obali Jemena. Brodarska kompanija "Kuehne and Nagel" saopštila je da je identifikovala 103 broda koji su već promenili kurs, a očekuje se da će još njih obići južnoafrički Rt dobre nade umesto kraćim putem kroz Suecki kanal.

Preusmeravanje dodaje oko 6.000 nautičkih milja tipičnom putovanju od Azije do Evrope i i putovanje može da traje tri do četiri nedelje duže. To podrazumeva povećanje cena transporta, koje će na kraju plaćati potrošači. Pobunjenici Huti, koji su na strani Irana, rekli su da su napali brodove kao odgovor na izraelsko bombardovanje Gaze.

Podsetimo, Izrael je na brutalni napad Hamasa, islamističke organizacije koja kontroliše Gazu, odgovorio vazdušnim udarima i kopnenom invazijom. SAD su u utorak saopštile da će predvoditi pomorsku koaliciju za zaštitu plovidbe u Sueckom kanalu. Svake godine kroz Suecki kanal prođe oko 19.000 brodova, što ga čini jednim od ključnih svetskih pravaca, posebno za fosilna goriva i robu koja se kreće iz Azije u Evropu, što znači da će posledice najviše osetiti Evropska unija. Brodovi koji su do sada skrenuli imali su kapacitet da prevoze kontejnere od šest metara, rekli su iz kompanije "Kuehne and Nagel".

Tankeri za naftu i gas su takođe preusmereni, a "British Petroleum (BP)" je najveća kompanija koja je to javno rekla. Njegov konkurent "Shell" je odbio da komentariše. "Predviđa se da će produženo vreme plovidbe apsorbirati 20 odsto globalnog kapaciteta flote, što će dovesti do potencijalnih kašnjenja u dostupnosti brodskih resursa. Pored toga, kašnjenja u vraćanju prazne opreme u Aziju su verovatno predstavlja izazove, što dodatno utiče na ukupnu pouzdanost lanaca snabdevanja", rečeno je iz kompanije "Kuehne and Nagel", piše index.hr.

Kompanije širom sveta, uključujući nekoliko velikih proizvođača automobila, prate situaciju kako bi utvrdile da li bi to moglo da utiče na njihove lance snabdevanja. Poslednje veliko neočekivano zatvaranje Sueckog kanala dogodilo se u martu 2021. godine, kada je kontejnerski brod Ever Given blokirao prolaz na šest dana.

Najnoviji poremećaj neće uticati na maloprodajnu industriju ovog Božića jer se zalihe stvaraju nedeljama ili čak mesecima unapred, što znači da se proizvodi već nalaze u prodavnicama ili skladištima širom Evrope. Produženi prekid normalnih obrazaca isporuke mogao bi na kraju dovesti do nestašice proizvoda za potrošače ili delova za proizvođače, iako je malo njih do sada prijavilo bilo kakve negativne efekte. Period prekida se poklopio sa periodom kada su mnoge fabrike privremeno zatvorene za Božić, dajući kompanijama dodatno vreme da obezbede ključne zalihe.

Neki proizvođači su već prešli sa lanaca snabdevanja koji su se oslanjali na brzi dolazak robe na manje efikasan, ali otporniji model "za svaki slučaj", sa većim inventarom delova kritičnih za proizvodnju.

BONUS VIDEO: 

STRAVIČNA PREDVIĐANJA STRUČNJAKA! Pored očigledne tragedije u Gazi, postoje i JEZIVE prećutane činjenice! IZRAEL GUBI PODRŠKU SAD? kurir televizija

(MONDO/I.V.)