Priča o tragičnom i misterioznom nestanku Amelije Erhart nad Tihim okeanom pleni svet skoro 87 godina, podstičući bezbrojna pitanja i istraživanja o tome šta se zaista desilo prvoj ženi koja je samostalno preletela Atlantik. 

Grupa istražitelja, sačinjena od tima podvodnih arheologa i stručnjaka za pomorsku robotiku (Deep Sea Vision), smatra da je snimila sonarnu sliku koja bi mogla da bude odraz aviona "Lockheed 10 Electra" kojim je upravljala Amelija Erhart. Korišćenjem sonara, alata za mapiranje dna okeana koji koristi zvučne talase za merenje udaljenosti od morskog dna do površine, grupa istražitelja uočila je anomaliju u Tihom okeanu više od 4.000 metara pod vodom, a koja podseća na malu letelicu. Tim veruje da bi ta anomalija mogla biti "Lockheed 10 Electra", avion kojim je Erhartova pilotirala kada je nestala.

U nadi da će rešiti misteriju staru 87 godina, istraživač Toni Romeo, pilot i bivši obaveštajni oficir američkog vazduhoplovstva, planira da pokrene misiju tokom ove ili sledeće godine kako bi pronašao davno izgubljeni avion. Romeo, izvršni direktor privatne istraživačke kompanije "Deep Sea Vision", veruje da olupina Erhartovog aviona leži na dnu okeana više od 5.000 metara ispod površine, oko 160 km od ostrva Hauland, otprilike na pola puta između Havaja i Australije.

Zamućene sonarne slike sa dubokomorskog drona pokazuju oblik poput aviona na ravnom, peščanom dnu okeana, rekao je on. Romeo pretpostavlja da je Erhartovoj ponestalo goriva i da je zato spustila avion na površinu okeana, ali je letelica kasnije potonula na dno. Šesnaestočlana posada "Deep Sea Vision-a" pretražila je više od 13.400 kvadratnih kilometara za 100 dana svoje misije krajem prošle godine. 

Amelija Erhart, američka avijatičarka, postala je prva žena i druga osoba ikada koja je letela samostalno i bez prestanka preko Atlantika 1932. godine, pet godina nakon što je Čarls Lindberg postigao isto. Zajedno sa navigatorom Fredom Nunanom, pokušavala je da obleti svet kada je njihov avion nestao iznad Pacifika. Da je uspela, postala bi prva žena pilot kojoj je to pošlo za rukom.

Poslednji put njen avion je lociran blizu ostrva Nukumanu, oko 1.300 kilometara od početka leta. Operaciju spasavanja pokrenula je Američka obalska straža (US Coast Guard) nepunih sat vremena od prijema poslednje Amelijine poruke. Telo Amelije i njenog navigatora nikada nije pronađeno, kao ni ostaci aviona. Proglašena je mrtvom 18 meseci kasnije, 5. januara 1939. godine.

BONUS VIDEO:

Kurir ISKUSTVO ZA PAMĆENJE: Kako je leteti jedrilicom bez motora? U ovaj avion sme se samo sa padobranom…

(MONDO/N.D.)