23. marta 1994. godine Kuzbas je potresla strašna tragedija: nekoliko kilometara od Meždurečenska srušio se Erbas A310-308, koji je leteo iz Moskve za Honkgong. Svih 75 putnika i članova posade je poginulo.

Let po redu vožnje

Sve se odvijalo kao i obično. Let SU593 avio-kompanije 'RAL' u sastavu 'Aeroflota', uzleteo je sa prestoničkog aerodroma 'Šeremetjevo'. U avionu koji je nosio ime kompozitora Mihaila Glinke nalazili su se državljani Rusije, Kine, Hongkonga, Tajvana, Indije, SAD i Velike Britanije. Među putnicima bila su i deca rezervnog kapetana aviona Jaroslava Kudrinskog.

image-91 copy.jpg
Bureau of Aircraft Accidents Archives 

Let se odvijao bez iznenađenja. Nekoliko sati kasnije, kada se avion već nalazio u rejonu Novokuznjecka, u kabinu su puštena da uđu deca. Trinaestogodišnja Jana i petnaestogodišnji Eljdar su jedno za drugim seli na kapetanovo mesto. Devojčica je na pitanje oca da li će voziti avion odmah odgovorila da neće. Ugledavši svetla grada kroz prozor, požurila je da napusti kabinu. A njen stariji brat je upravljač pritisnuo nešto jače. Zbog toga se, a da posada to nije primetila, isključio autopilot. Nije se čuo zvučni signal koji bi ukazao da nešto nije u redu. Eljdar je ubrzo primetio da se avion jako nagnuo nadesno. Ne sumnjajući da je problem u tehnici, piloti nisu mogli da shvate zašto avion kao da pokušava da se pripremi za sletanje.

Drugi pilot je pokušao da spase situaciju, komande je davao Kudrinski, Eljdar je, i dalje sedeći za komandama, pokušavao da postupi u skladu sa njima. Zbog preopterećenja nije mogao odmah da ustane sa sedišta i ustupi mesto odraslom. Sve se dešavalo velikom brzinom, avion je brzo gubio visinu i padao. A kada su uspeli da zaustave pad, piloti nisu odmah mogli da se orijentišu gde se nalaze.

"Okreći nalevo! Nalevo! Nalevo! Evo je zemlja! Eljdare, diži se! Diži se! Diži se! Diži se, kažem! Pun gas!" – to su praktično poslednje reči koje su ostale snimljene u 'crnoj kutiji' posle nesreće. Avion 'Glinka' se zabio u vrhove drveća na brdu u blizini planine Alatau kod Novokuznjecka i pao. Bio je potpuno uništen, a požar je dovršio posao. Putnici i posada su poginuli. 

Blesak na nebu

Odmah se posumnjalo na najgore. Posle Novokuznjecka posada se više nije javljala. Noćna patrola saobraćajne policije uočila je avion u plamenu koji je proleteo nad gradom. A nešto kasnije u zatvorskoj koloniji Mali Majzas primetili su blesak na nebu i odlučili da krenu u tom pravcu. Bio je to teško pristupačan teren: šuma i močvarno tlo, a osim toga u Zapadnom Sibiru je vladala zima. U proseku je temperatura u to vreme bila -20 stepeni.

Na mesto nesreće spasioci su stigli tek oko šest ujutro. Ono što su videli duboko ih je potreslo. Izlomljeni ugljenisani ostaci aviona bili su pokriveni snegom natopljenim avio-gorivom. Svuda je ležalo polomljeno drveće, razbacani delovi tela i stvari. Ostaci aviona nastavili su da gore tokom još četiri dana. 

Poslednji Glinka

Zapisi sa 'crnih kutija' dešifrovani su u Francuskoj, što je omogućilo da se rekonstruiše tok tragičnih događaja i da se shvati kako je tako nešto moglo da se dogodi sa jednim od najbezbednijih aviona. Istraga uzroka nesreće trajala je godinu dana. Zaključak je glasio da je uzrok nepažnja i sticaj nesrećnih okolnosti: deca kojoj ne samo da je dozvoljeno da uđu u kabinu, nego i da sednu za komande, pogrešni i neusaglašeni postupci pilota, nepažnja usled koje niko nije primetio svetlosni signal koji ukazuje da je autopilot isključen, nepripremljenost posade za rad u ekstremnim situacijama. 

Rekonstrukcija događaja je pokazala: u slučaju da piloti nisu mogli da preuzmu kontrolu nad avionom, autopilot bi sam vratio avion u normalu. Proteklo je trideset godina od nesreće. U dokumentaciji za avion A310 stoji upozorenje da se autopilot u određenim okolnostima može isključiti. Ime Mihaila Glinke 'Aeroflot' više nikada nije dao nijednom avionu. 

BONUS VIDEO:

Kurir televizija PANIKA! PILOTI ZASPALI ZA KOMANDAMA, AVION SA 150 PUTNIKA LUTAO PO NEBU! Ignjatović: Radili su do granica izdržljivosti kao roblje

 (Russia Beyond/MONDO/J.D.)