Slušaj vest

Nestanak aviona na letu MH370 Malaysia Airlinesa jedna je od najvećih misterija u istoriji. Boeing 777 nestao je na putu od Kuala Lumpura do Pekinga 8. marta 2014. godine, sa tačno 239 putnika. Postoje brojne teorije zavere o tome šta se zaista dogodilo na tom letu, a ceo slučaj postaje još misteriozniji budući da porodice putnika tvrde da su danima nakon nestanka mobilni telefoni putnika bili uključeni.

"Već mi nedostaješ. Ti i dečaci ste mi sve. Čim sletim, javiću se", napisao je u mejlu 37-godišnji inženjer Pol Viks dok je čekao svoj let MH370 Malaysia Airlinesa za Peking.

Tog 8. marta 2014. godine putovao je u Mongoliju kako bi započeo novi posao, a njegova supruga Danica trebalo je da ostane da živi u Pertu s njihovim sinovima Linkolnom (3) i Džeksonom (1). To je bila njegova zadnja poruka. 

Dok su se dan pre opraštali s ocem na aerodromu u Kuala Lumpuru, dečaci su plakali, a on ih je ljubio. Danica kaže da joj je još pred očima kako prolazi kroz izlaz prema avionu. Kao da je bilo juče. Prošlo je više od 10 godina od najmisterioznijih nestanaka aviona, a njen je život i dalje obavijen velom tuge.

"Stajala sam te subote ujutru u kuhinji i zazvonio mi je telefon. Neka je žena pitala za Pola. Rekla sam da ne može da se javi jer je u avionu. Predstavila se kao novinarka. Nije mi bilo jasno šta želi. Rekla mi je: 'Niste čuli? Nešto se dogodilo s avionom.' Telefon mi je ispao iz ruke i istračala sam iz kuće vrišteći", priseća se Danica, čiji je svet tada stao kao i porodicama 239 ljudi koji su bili u nesrećnom avionu.

Brojne teorije zavere

On nikada nije pronađen niti je jasna njegova sudbina. Stotine je teorija, od samoubistva pilota, otmice, mehaničkog kvara, meteorita koji je udario u avion... Nikada nisu pronađeni posmrtni ostaci putnika.

"Polov gubitak je noćna mora, ali najgori je deo noćne more što ne znam kako nam se i zašto to dogodilo", govori udovica i dodaje da je, prema malezijskim vlastima, reč o događaju "bez presedana" i tu frazu otad žestoko prezire.

"Pitate me kako sam sve to preživela. Ja ne preživljavam, samo postojim. I nastavljam da postojim jer mi je Pol podario najneverovatnije darove, naša dva prekrasna dečaka koji me drže da nastavim. Još sam mu prvog dana nakon nestanka obećala da ću ga dovesti kući i da ću ga naći. Nisam to učinila. I sve dok to ne učinim, neću imati mira", govori za Jutarnji list.

Let koji je promenio živote bezbroj porodica

Dana 8. marta u 41 minut nakon ponoći avion je poleteo iz Kuala Lumpura. Radilo se o svakodnevnom letu na toj liniji. Noć je bila čista, sve je bilo mirno i ni po čemu se nije mogao naslutiti dramatičan razvoj događaja. Avion je leteo iznad Kineskog mora. Nakon jedan ujutru avion je izlazio iz malezijskog vazdušnog prostora i trebalo je da ga preuzmu kontrolori leta u Vijetnamu. "Laku noć, malezijski 370", rekao je kapetan leta Zahari Ahmad Shah malezijskim kontrolorima.

Dvadeset sekundi nakon njegovog pozdrava elektronički signal aviona odjednom je iščezao. Nestao je s radara. Bilo je 1.20 sati. Avion je trebalo da sleti u Peking u 6.30 i odmah je pokrenuta potraga. Radnik s naftne platforme tvrdio je da je video avion u plamenu i eksploziju. Na osnovu krivudave putanje koju pokazuje praćenje radarom, zvanična verzija pretpostavlja da je avion ostao bez goriva iznad Indijskog okeana. U konačnom izveštaju malezijskog ministra saobraćaja zaključeno je da istražitelji ne znaju šta se dogodilo. Izveštaj je identifikovao greške kontrole vazdušnog saobraćaja, ali nije isključilo ni nezakonito uplitanje.

Krhotine Boeinga 777 isplivale su tokom godina na istočnoj obali Afrike te na plažama Madagaskara i ostrva Reunion u Indijskom okeanu, ali ni za jednu nema dokaza da potiče baš od MH370. Neki dovode u pitanje tačnost čitanja radara i tvrde da su našli snimke krhotina na drugim mestima, kako je prikazano u prošlogodišnjem Netflixovu trodelnom dokumentarcu "MH370: The Plane That Disappeared", u kojem učestvuje Danica.

Potraga za avionom

Za nestalim malezijskim avionom zvanično se tragalo četiri godine. Reč je o operaciji koja se smatra jednom od najobimnijih i koja je u jednom trenutku uključivala teritoriju koji pokriva 1,5 odsto ukupne površine Zemlje. Nakon što su Malezija, Kina i Australija neuspešno završile potragu, malezijske vlasti potpisale su ugovor s kompanijom Ocean Infinity, međutim, ni tada nije pronađeno ništa. Porodice putnika nikada nisu odustale od nastavka potrage.

Istražitelji su pomoću komunikacijskih "pingova" prema Inmarsatovom satelitu uspeli da zaključe da je MH370 leteo oko šest sati nakon nestanka i verovatno skončao daleko na jugu, oko 2.000 kilometara zapadno od Australije.

Danica je za emisiju "60 minutes" mesec dana nakon nestanka aviona rekla da je razgovarala sa suprugom malezijskog premijera Najiba Razaka, Rosmah Mansor.

"Rekla mi je da je strašno da neko to može da uradi nevinim ljudima i insinuirala da su piloti oteli avion", ispričala je Danica, koja godinama razmišlja o mogućim scenarijima, ali, nažalost, i dalje ne zna istinu.

Kako dokumentarni serijal otkriva, dan nakon nestanka aviona porodice putnika mogle su da ih nazovu na mobilne telefone i veza se uspostavljala, ali se niko nije javljao.

"Nije mi teško da govorim o svemu tome jer je to moj život. Živim svaku sekundu, minut i dan Polovog gubitka i 8. mart 2014. za mene je kao da je bio juče. Kad se na aerodromu oprostite od voljene osobe i ona uđe u avion, uvek postoji pomisao da bi se mogao srušiti, ali nikada ne postoji misao da će jednostavno nestati", kaže ona.

Novac u zamenu za "ćutanje"

Voljenog supruga seća se svaki dan, a presrećna je, kaže, što njihovi sinovi imaju očev izgled i manire, pa je on uvek s njima, samo u drugom obliku. U međuvremenu se preudala, a suprug Džon je podržava u želji da sazna istinu. Danica je nedugo nakon nesreće odbila ponudu od više od 50.000 dolara odštete od Malaysia Airlinesa pod uslovom da ispuni detaljan upitnik i ne podiže nikakve tužbe. Ona i grupa porodica putnika rekla je da im novac nikako neće nadoknaditi njihove voljene.

Sud u Pekingu je u novembru započeo saslušanja porodica kineskih putnika koji traže odštetu za članove porodice nestale na letu Malaysia Airlinesa MH370. Na letu je bilo 150 Kineza, a rodbina nestalih sada traži odštetu aviokompanije Malaysia Airlines, zatim proizvođača aviona Boing, proizvođača motora Rols Rojsa i osiguravajuće kuće Alianc, između ostalih. Svaki od više od 40 članova porodica potražuje između 10 i 80 miliona juana, što je između 1,4 i 11,2 miliona dolara.

Danica još ne gubi nadu

"I dan-danas, nakon što sam pitala stotine stručnjaka u području vazduhoplovstva, još smatram da postoji velika mogućnost pronalaska aviona, ako malezijska vlada želi da se pronađe."

Tokom godina ona nije želela da se drži samo jedne teorije. Prvo je verovala da je avion bio u kvaru i da je pilot uzalud pokušavao da ga spase. Sada joj je samo važno da se olupina pronađe, a istina izađe na videlo.

"Sve što imamo su teorije i pretpostavke. Kao računovođa, ne oslanjam se na pretpostavke, nego na činjenice, stoga samo činjenice i istinu želim, a to je isključivo na malezijskim vlastima", govori.

Najteže joj pada kad u medijima pročita o nekom novom pronađenom tragu jer se u njoj ponovno budi nada koja joj je slomljena toliko puta pre. Porodice žrtava složne su u mišljenju da je prerano zatvoriti poglavlje o MH370, posebno zbog toga što posledice nestanka aviona ne samo da pogađaju najbližu rodbinu nego i zabrinjavaju javnost koja će ubuduće sve više putovati avionima.

"To više nije nacionalno, nego međunarodno pitanje", rekla je Grejs Nejtan, predstavnica Glas 370, koji okuplja porodice žrtava. "To može da koristi svima koji lete - to je usluga koju Malezija može da učini svetu".

BONUS VIDEO:

kurir televizija "U BUDUĆNOSTI NEĆE BITI VOJNIH PILOTA!" Pukovnik u penziji ukazao na novu ratnu doktrinu SAD: Ovo je poslednji avion sa posadom

(Jutarnji/Mondo/Aleksandra Virijević)