• Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Solarni avion dobio naslednika - Solar impuls 2

Eksperimentalni avion sa ljudskom posadom, koji ne pokreće fosilno gorivo već energija Sunca, predstavljen je danas u Pajernu u Švajcarskoj.

Švajcarski konstruktori i piloti Solar impulsa 2, Bertran Pikar i Andre Boršberg,  poručili su tokom svečanog otkrivanja letelice da taj avion, koja svoja četiri električna motora sa propelerima napaja preko više od 17.000 foto-naponskih ćelija, predstavlja nadu u mogućnost čistih tehnologija i obnovljivih izvora energije da jednog dana zaštite ljudsku vrstu.

"Uvek govorimo da treba da zaštitimo prirodu, ali ne brinite, ona može samu sebe da sačuva. Ukoliko jednog dana na planeti ne bude više ljudi, priroda će nastaviti da živi. Zato moramo da zaštitimo ljude od svih problema koji mogu da unište ljudska bića. Zato je podrška ovom projektu veoma važna", poručio je Pikar.

Zadatak koji su Pikar i Boršberg postavili sebi tokom narednih meseci jeste da što bolje pripreme letelicu i sebe, kako bi sredinom sledeće godine obleteli celu zemaljsku kuglu sa svega četiri ili pet sletanja.

"Novina u ovom projektu jeste let preko okeana, koji će sigurno trajati barem pet dana i pet noći. Kada budemo poleteli sa obala Kine, nećemo znati kakvo će vreme da nas očekuje, jer je pet dana predugačak period za prognozu. Moraćemo da pronađemo način da dođemo do druge obale po dobrom vremenu, jer ovaj avion mora da leti po relativno dobrom vremenu", izjavio je Boršberg Tanjugu.

On je podsetio da je avion baziran na obnovljivim izvorima energije, što mu omogućava da leti nedeljama i mesecima, ali da je za let oko sveta potrebno i pilot da bude sposoban za taj izazov.

Kako je objasnio, Pikar i on su se spremali na različite načine, koristeći jogu, meditacije, različite tehnike disanja...

"Nameravamo da imamo kratke periode sna, od najviše 20 minuta, samo kada letimo iznad okeana. To smo trenirali u simulatorima letenja i van njih, na velikoj nadmorskoj visini. Spavali smo šest puta po 20 minuta, tokom 24 sata, četiri dana zaredom. Tu naučiš mnogo o sebi i svako mora za sebe da pronađe način kako da to postigne", rekao je Boršberg.

solar impuls 2
Izvor: YouTube

Govoreći o izazovima s kojim se suočavao tim konstruktora, Boršberg je istakao da je najteži problem bilo napraviti što lakšu letelicu, ali i doći do najboljeg rešenja oko kojeg će se složiti svi učesnici projekta.

Kada je reč o praktičnoj i svakodnevnoj upotrebi aviona na solarni pogon, Boršberg je ocenio da će za to biti potrebno vreme i podsetio da je trebalo da prođe 25 godina od prvog leta braće Rajt, do Lindbergovog preleta okeana, kao i još 25 godina da u avionu na istoj relaciji bude 100 putnika.

"Ista situacija je i ovde. Ali šta možemo da uradimo jeste da tehnologiju, koja je razvijena na ovom projektu, primenimo i u druge svrhe. Primer je pena koju koristimo za izolaciju pilotske kabine od hladnoće. Sada je koristimo u frižiderima širom sveta kako bismo smanjili njihovu energetsku potrošnju kroz izolaciju. Primena ovih tehnologija može da počne danas, ne mora da čeka do sutra", zaključio je Boršberg.

Letelica koja je danas predstavljena je naslednica Solar impulsa, koji je prethodnih pet godina, od kada je 2009. konstruisan, postavio nekoliko svetskih rekorda - prvi  noćni let solarnog vazduhoplova, koji je trajao 26 sati, 10 minuta i 19 sekundi, zatim prvi let između kontinenata - od Madrida do Maroka, ali i od zapadne do istočne obale Sjedinjenih Američkih Država.

Najveći uspeh "Solar impulse" je ostvario upravo nad severnoameričkim kontinentom, 23. maja 2013, kada je bez kapi fosilnog goriva, samo uz pomoć energije Sunca, preleteo 1.506 kilometara - od Feniksa do Dalasa.

Tokom tog leta, koji je trajao nešto kraće od 19 sati i kojim je oboren svetski rekord u pređenoj daljini jednog solarnog vazduhoplova, u kokpitu se nalazio Andre Boršberg.

Za razliku od prototipa, u čijoj izgradnji su korišćeni postojeći materijali i tehnologije, "Solar impulse 2" je zahtevao razvoj novih materijala i konstruktorskih metoda, poput nanotehnologije koju je proizvela kompanija "Bayer MaterialScience".

Ta kompanija postala je zvanični partner na projektu švajcarskog Solarnog impulsa 2010, od kada više od 24 istraživača rade u laboratorijama kompanije u Leverkuzenu, Dormagenu i Krefeld-Uerdingenu, na idejama za lake konstrukcije i energetsku efikasnost, poput delova pilotske kabine, krila i motorne gondole.

Prema rečima Ričarda Nortkota, nadležnog za sektor održivog razvoja u Bajer Material Science, projekat "Solar impuls" je veoma značajan upravo zato što je zasnovan na ideji održivog razvoja i što većoj upotrebi prirodnih resursa, poput solarne energije.

"Brošberg i Pikar su dokazali da je nemoguće moguće, da možete da ostvarujete snove. I mi se tu pronalazimo. Želimo da pokažemo da kompanija poput Bajera, svojom tehnologijom i inovacijama može da doprinese nauci u kreiranju boljeg života. Kada smo spojili našu tehnologiju sa njihovim snovima, zapravo smo postigli nešto što je stvarno i što će obleteti svet 2015. To je zaista uzbudljiva avantura", rekao je Nortkot Tanjugu.

Govoreći o konkretnoj ulozi te kompanije u projektu "Solar impuls", Nortkot je istakao da je veliki broj tehnoloških inovacija iz Bajera ugrađeno u taj solarni avion, da je ceo kokpit dizajnirala i konstruisala ta kompanja.

"To je izolaciona pena u kokpitu koja omogućava da pilotu bude toplo kada tokom noći temperature padnu na minus 40 stepeni Celzijusa, ali i da ga hladi kada se tokom dana popnu na više od 40 stepeni. Koristimo i strukturalne karakteristike te pene kako bismo stvorili što lakši kokpit. Osim izolacije iskorišćeni su i polikarbonati, veoma lagani i tanki, od kojih je napravljen vetrobran. Ti polikarbonati su isti oni koji se nalaze u laptop računarima i mobilnim uređajima. Iskoristili smo i premaz na foliji koji je specijalno razvijen i u potpunosti bez štetnih materija, baziran na vodi", objasnio je Nortkot.

Solar impulse 2 ima raspon krila 72 metra, veći od Boinga 747-8, težinu poput putničkog automobila 2,3 tone, veličinu kokpita 3,8 kubnih metara, 17.248 solarnih ćelija debljine 135 mikrona, četiri litijumske baterije gustine od po 260 vat-sati električne energije po kilogramu, a koje su ukupno teške 633 kilograma.

Prema rečima konstruktorskog tima, cilj "Solar impulse" projekta je da se pokaže kako istraživački duh, inovativni materijali i čiste tehnologije mogu da promene svet.

Osim mnogobrojnih saradnika i partnera u projektu, svečanom otkrivanju novog solarnog aviona prisustvovao je i knaze Albert od Monaka, zvaničnici Pajerna i  predstavnici mnogih medija.

Inicijalizacija u toku...

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU