Planirano je da se, u delikatnoj operaciji bez presedana koja bi trebalo da traje oko šest dana, brod težak 114.500 tona podigne, a potom odvuče do brodogradilišta u kojem je napravljen 2006, prenosi AFP.

"Najkritičnija faza biće prvog dana, kada olupina bude prvi put podignuta. Nikada ranije nije pokušano izvlačenje putničkog broda te veličine", kaže Južnoafrikanac Nik Sloun, koji će voditi operaciju.

Prema najgorem scenariju, neki upozoravaju da bi olupina prilikom podizanja mogla da se raspadne, pri čemu bi se njeni truli unutrašnji delovi rasturili po Toskanskom arhipelagu.

"Reč je o 'plovećem gradu' pravljenom za hiljade putnika, sa litrima zagađivača kao što su ulja, deterdženti i otpadne hemikalije koje se još uvek nalaze u njegovoj unutrašnjosti", upozorava Đorđija Monti iz ekološke organizacije Grinpis, koja šalje posmatrački tim da prati operaciju.

Brod, koji se pre dve i po godine nasukao i prevrnuo, uspravljen je u septembru i trenutno se, poduprt, nalazi na ogromnoj podvodnoj platformi.

Trideset tankova koji su pričvršćeni uz bokove broda služiće kao džinovski pneumatski sistem koji će omogućiti da se on podigne.

Očekuje se da će operacija, koju će pratiti svetski mediji, početi upumpavanjem kompresovanog vazduha u tankove kako bi se Konkordija podigla za dva metra.

Brodovi tegljači bi potom trebalo da vuku olupinu 20 metara ka istoku, do mesta gde će biti usidrena pre nego što se polako podigne za još 10 metara, kako bi inženjeri mogli da provere svaku palubu i utvrde da li ima novih strukturnih oštećenja.

Celukupan pomorski saobraćaj u toj zoni buiće blokiran tokom najdelikatnijih faza operacije.

Ekspertski tim rukovodiće operacijom iz jedne kontrolne prostorije pod vođstvom Slouna, koji je ovaj poduvat opisao kao "najizazovniji" u njegovoj dosadašnjoj karijeri u kojoj je slične operacije sprovodio na šest kontinenata i u dvema ratnim zonama.

Prema planu, od 20. jula Konkordija bi trebalo da se vuče brzinom od dve nautičke milje na sat u dužini od oko 240 kilometara ka severu, do luke Đenova, gde bi trebalo da stigne 24. jula, ukoliko vremenski uslovi to dozvole.

Troškovi izvlačenja potonulog broda do sada su procenjeni na oko 1,1 milijardu evra, uključujući 100 miliona evra za rashodovanje.

Luksuzni kruzer, dvaput veći od Titanika, udario je u stenu kod malog ostrva Điljo u januaru 2012. nakon čega se nasukao i prevrnuo sa 4.229 ljudi iz 70 zemalja.

Protiv kapetana Koste Konkordije, Frančeska Sketina, trenutno se vodi sudski postupak pod optužbama da je izazvao brodolom i napustio brod pre nego što su svi putnici evakuisani.

Telo jedne od žrtava, indijskog konobara Rasela Rebela, još nije nađeno, a moguće je da će njegovi ostaci biti pronađeni tokom izvlačenja olupine.