Mišljenja stručnjaka na tržištu gasa se razilaze. Po jednoj verziji Gasprom u potpunosti sebi može da dozvoli takve troškove, ali po drugoj, istovremena realizacija tako velikih projekata kao što su drugi Severni tok i Snaga Sibira, dovešće kompaniju na ivicu bankrotstva, prenosi Gazeta.ru.

Projekat Severni tok 2 predviđa postavljanje gasovoda, kapaciteta 55 milijardi kubnih metara godišnje po dnu Baltičkog mora do obale Nemačke. Cevovod će ići paralelno sa već postojećim gasovodom Severni tok, čiji kapacitet je takođe 55 milijardi kubika.

Gasprom je sa partnerima početkom septembra sklopio sporazum za gradnju Severnog toka 2. Za realizaciju projekta je osnovana firma Nju juropien pajplajn (New European Pipeline), u kojoj će Gasprom imati kontrolni paket od 51 odsto udela, E.ON, Shell, OMV i BASF/Wintershall po deset, a ENGIE devet odsto.

Šef Gasproma Aleksej Miller ranije je izjavio da će cena polaganja dve nove linije Severnog toka dostići 9,9 milijardi dolara. Od toga će 70 odsto biti obezbeđeno kao projektno finansiranje, a ostatak će dati akcionari.

Međutim, analitičari Fiča smatraju da će privlačenje sredstava za Severni tok 2 biti mnogo teže nego za prvi Severni tok, jer sankcije Zapada prema Rusiji uveliko komplikuju potragu za novcem čak i kompanijama koje nisu direktno pod sankcijama.

Ako projektno finansiranje ne bude dostupno, kompanija može sama da pokuša da obezbedi sredstva za svoj deo troškova gradnje, ali to bi u trenutnim okolnostima bilo složeno i skupo, upozorava Fič.

Pored toga, projekat je pokrenut u vreme slabe tražnje gasa u Evropi i oštrog pada cena. Gasprom je ne evropskim tržištima u prvom polugodištu smanjio prodaju sedam odsto, na 80 milijardi kubnih metara, a istovremeno je prosečna cena gasa u Evropi pala 26 odsto.

Iako će, prema prognozama Fiča, ove i naredne godine obimi prodaje Gasproma u Evropi ostati stabilni, predviđa se pad cene od još 15 odsto u odnosu na sadašnji nivo.

Sve to skupa, uz istovremenu izgradnju gasovoda Snaga Sibira, namenjenog izvozu ruskog gasa u Kinu, može Gasprom dovesti do bankrota, smatra šef analitičke kompanije Ist Juropian gas analisis (East European Gas Analysis), Mihail Korčemkin.

Prema njemu, u državnom budžetu neće biti sredstava za subvencije Gaspromu, a teško da će se vlada odlučiti na značajnije povećanje cene za domaće potrošače.

Najjeftinija varijanta za proširenje transportnih kapaciteta, uz isključenje Ukrajine (zbog čega je i iniciran Severni tok 2), ostaje gasovod kroz Belorusiju i Poljsku, do Slovačke.