BAKSUZ: Posle kolapsa, zagađenosti i prenaseljenosti, Džakarta sada i TONE

Uz jezive saobraćajne gužve, vazduh koji je među najzagađenijim na svetu i upadljivo odsustvo parkova i spomenika, Džakarta se sada suočila sa novim problemom - ovaj grad od 10 miliona stanovnika polako tone.

Čak je i šetnja trotoarom smrtonosna igra, pa je predsednik Indonezije Džoko Vidodo prošlog meseca najavio plan za obnovu prestonice pod sloganom "Sve iz početka" i, kako je preneo Njujork tajms, predložio da se čitav grad iznova sagradi.

Njegov plan zapravo podrazumeva da se grad na ostrvu Java napusti i premesti na manje naseljeno ostrvo Borneo, koje je poznato po ugroženim vrstama orangutana, gustim džunglama i plantažama palmi.

Predsednik je naveo da bi nova prestonica bila izgrađena u Istočnom Kalimantanu, provinciji u kojoj vlada već poseduje oko 180.000 hektara zemlje.

Vrednost projekta procenjena je na oko 33 milijarde dolara.

On je istakao da je Istočni Kalimantan odabran zbog toga što to područje nema istoriju prirodnih nepogoda, za razliku od ostrva Java, Bali i Lombok koja redovno pogađaju cunamiji, zemljotresi i vulkanske erupcije.

Dodao je da se to područje nalazi u blizini geografskog centra zemlje i već poseduje neophodnu infrastrukturu.

Izgradnja novog glavnog grada podrazumeva i izgradnju nove predsedničke palate, ministarstava i stambenog prostora za zaposlene u državnim organima.

Izgradnja bi mogla da počne 2021. a cilj je useliti se u novi grad do 2024.

Džoko, koji je pre nego što je postao predsednik Indonezije 2014. godine bio gradonačelnik Džakarte, ove godine je ponovo odneo pobedu u predsedničkoj trci delom zahvaljujući izgradnji velikih infrastrukturnih projekata.

Džakarta je osnovana u 4. veku kada je bila prestonica kraljeva.

Sa holandskom kolonizacijom u 17. veku postala je važan lučki grad.

Danas sa susednim Bekasijem, Tangerangom i Bogorom čini megagrad sa više od 30 miliona ljudi.

Delovi Džakarte tonu više od pet centimetara godišnje, što je čini i jednim od najranjivijih gradova kada je u pitanju porast nivoa mora.

Bez agresivnih planova za zaštitu obale, u narednim decenijama će najverovatnije biti izgubljeni delovi grada.

U nekim delovima grada vožnja automobilom dozvoljena je svaki drugi dan.

Još nije razjašnjeno da li će indonežanska vlada uložiti sredstva u zaštitu Džakarte dok se gradi nova prestonica, ali predsednik je naveo da neće ostaviti Džakartu "na cedilu".