Svet

AUTOINDUSTRIJA U EVROPI U VELIKOM PROBLEMU, A POSLEDICE - FATALNE! Nove fabrike se SELE i to u ovu zemlju, ovo je RAZLOG

Autor Jana Desovski

Cene struje u Evropskoj uniji su dva do tri puta više nego u Sjedinjenim Državama i zato se razmatra odlazak autoindustrije iz Evrope u SAD.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

"Nećemo seliti postojeću proizvodnju u SAD. Ali verovatnije je da ćemo sledeće fabrike graditi u Americi. Postoji rizik da će Evropa izgubiti od ove preraspodele." Ova izjava Klausa Rozenfelda, šefa "Schaefflera", četvrtog po veličini nemačkog proizvođača autodelova sa više od 80.000 zaposlenih širom sveta, odražava važan trend: automobilska industrija sve više pomera svoje proizvodnje iz Nemačke i drugde iz Evrope u Kinu i Severnu Ameriku, piše Dojče vele.

"Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Nemačku i Evropu", rekao je za DW Stefan Šneberger, menadžer "Berullis Strategy Advisors", konsultantske kuće specijalizovane za automobilsku industriju. "Ali stroži regulatorni zahtevi kojima je industrija izložena u EU i Nemačkoj takođe govore u prilog preseljenja. I naravno, subvencije koje se trenutno nude u SAD su takođe primamljive." Međutim, ove milijarde subvencija su povezane sa klimatskim tehnologijama kao što je elektromobilnost.

Američke subvencije

Zbog planova za premeštanje proizvodnje, smanjiće se i broj automobila koji bi trebalo da se proizvode u Evropi u periodu od 2023. do 2029. godine, prema aktuelnoj Berulis analizi. Ali ovaj trend, s druge strane, izaziva mnogo pozitivnije prognoze za druge regione sveta. Očekuje se čak i rast globalne proizvodnje vozila, iako slabije nego što se predviđalo u 2021.

"Trenutne prognoze pokazuju negativne efekte eksternog šoka izazvanog ratom u Ukrajini, kao i korekcije preterano optimističnih prognoza iz 2021. godine s obzirom na prestanak ograničenja vezanih za pandemiju i krizu čipova", objašnjava Šneberger. 

Prema analizi, između Nemačke i SAD se u narednim godinama očekuje razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili Audi i Ford, pojačala bi ovaj trend. Kao rezultat toga, predviđa se gubitak do 100.000 direktno pogođenih radnih mesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Nemačkoj od 0,6 odsto u 2029. godini.

U tom kontekstu, menadžer projekta Šneberger ističe da je značaj automobilske industrije u Nemačkoj veći nego u susednim evropskim zemljama. "Ovde je njen udeo skoro pet odsto BDP-a, što znači da će pad posebno uticati na nemačku ekonomiju. Pored toga, opada konkurentska prednost nemačkih proizvođača automobila i auto delova, koja se uglavnom povezivala sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem".

Americi takođe potrebni električni automobili

To je skoro stvar prošlosti. Jer pored digitalizacije, ekspanzija alternativnih pogona je jedan od megatrendova u automobilskoj industriji. U SAD se takođe nazire kraj motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ali ipak sporije nego u Evropi ili Kini. Poređenja radi: trenutno je dobrih 14 odsto novih registrovanih vozila u Nemačkoj čisto električnih, u Kini, najvećem tržištu električnih automobila, 21 odsto, a u SAD manje od šest odsto.

Ovo bi moglo značajno da se promeni u bliskoj budućnosti. "Vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD su prošlost", rekao je za DW Hening Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner u Berils Strategi Advisors.

Prema Ludesu, koji je sarađivao na odgovarajućoj analizi, SAD su već u direktnoj konkurenciji sa Evropom za drugo mesto kao najvažnije svetsko tržište električnih automobila, odmah iza Kine. Očekuje se da će prodaja takvih vozila premašiti šest miliona jedinica godišnje u SAD 2030. godine, što odgovara tržišnom udelu od oko 40 posto.

"Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o strožim standardima uštede goriva i najava američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2 mogle bi da povećaju tržišni udeo električnih automobila u SAD na čak 60 odsto do 2030. godine", kaže Ludes.

Pikap kamioni najprodavaniji na američkom tržištu

Najveći izazov za nemačke kompanije biće specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati sa elektromobilnošću. Ovo uključuje posebne modele vozila. "Za razliku od Evrope, SUV i pikapovi će činiti više od 75 odsto čistog tržišta električnih automobila", kaže Ludes. "Fordov kamionet F-150 ostaje najprodavanije vozilo na američkom tržištu", piše Dojče vele.

(MONDO)