Pre nedelju dana pisali smo da je Tejlor Svift zabeležila pad podrške na Spotifaju i istakli da to verovatno nije slučajnost. Otkako je podržala Kamalu Haris u trci za predsednika SAD, Sviftova je izgubila dva miliona slušalaca na ovoj platformi. Kada je Tejlor Svift javno podržala Kamalu 10. septembra, 94 miliona jedinstvenih slušalaca Spotifaja je strimovalo najmanje jednu od njenih pesama u poslednjih mesec dana. Nešto više od mesec dana kasnije broj jedinstvenih slušalaca je "spao" na 91,9 miliona, ali to je i dalje impresivan broj zbog kojeg Tejlor verovatno neće biti zabrinuta.
Pored Sviftove, videli smo i Eminema kako javno podržava Harisovu. Poznati reper je iznenadio prisutne na mitingu podrške Kamali u Detroitu, gde je pružio javnu podršku njenoj kampanji uoči predsedničkih izbora 2024. godine. Na tom istom mitingu je učestvovao i bivši predsednik Barak Obama, kojeg je poznati reper lično najavio pred publikom.
U svetu gde su društvene mreže postale jedne od bitnijih tačaka političke "borbe", uticaj poznatih ličnosti na izbore u Americi je neosporan. Mnogi od njih, kao što su Bijonse, Eminem, Mark Hamil, Barbra Strejsend, Arijana Grande, Kejti Peri, Džordž Takei, Džejmi Li Kertis, Džon Ledžend i Šeril Li Ralf, javno su stali na stranu Kamale Haris. S druge strane, Denis Kvejd, Džon Vojt, Rozana Bar, Zakari Levi, Kid Rok, Amber Rouz, Kris Dženson i Džejson Aldin, između ostalih, pružili su podršku Donaldu Trampu.
Iako su poznate ličnosti smatrane ključnim igračima u oblikovanju mišljenja o tome za koga treba glasati tokom izbora, iskustvo s izbora 2020. pokazuje da njihova podrška ne garantuje uspeh. Tadašnja demokratska kandidatkinja Hilari Klinton uživala je podršku velikog broja poznatih ličnosti, uključujući Lebrona Džejmsa, Bijonse, Džej-Zija, Džordža Klunija, pa čak i Kendal Džener. Ipak, izgubila je izbore.
Sa rastućim brojem poznatih ličnosti koje se uključuju u političke kampanje, postavljaju se dva pitanja: da li je uticaj poznatih zvezda ključ za pobedu na izborima i kolika je uloga društvenih mreža u oblikovanju političkih narativa među običnim ljudima? Na ova pitanja pokušao je da nam odgovori marketinški stručnjak za društvene mreže Petar Vasić. On je prvo prokomentarisao slučaj Tejlor Svift, uporedivši ga sa situacijom u kojoj je Barak Obama pozvao Afroamerikance da podrže Kamalu Haris.
"Ne samo da je izgubila pratioce, već se odjednom generisalo nekoliko desetina hiljada sadržaja njenih fanova koji su izrazili stav: 'Okej, ako ti tako misliš, mi onda više nismo tvoji fanovi.' Slično se dogodilo kada je Obama rekao: 'Ako si Afroamerikanac, glasaćeš za Kamalu', što je podstaklo reakcije u afroameričkoj zajednici. Mnogi su počeli da prave klipove u stilu: 'Ti naš ucenjuješ, misliš da smo tvoje vlasništvo'", rekao je on za naš portal i dodao:
"Smatram da su to prilično nespretno uradili, a kao što vidimo, njihova strana loše koristi društvene mreže i ne razume ih onako kako to čini Donald Tramp, posebno uz podršku Elona Maska, koji drži ceo Tviter. Jednostavno, Tramp je izdominirao celu kampanju, a sve se trenutno odlučuje na društvenim mrežama. Iako Amerikanci imaju neverovatno jake klasične medije, poverenje u njih je sve manje", naglasio je Vasić.
Petar Vasić se osvrnuo na pojavljivanje Eminema na mitingu podrške Kamali, ističući da on zapravo nema nekakav poseban uticaj na izbore, dok tvrdi da Elon Mask ima mnogo veći uticaj na američke izbore od poznatog repera, jer, kako kaže, onaj ko kontroliše algoritam, kontroliše i stavove na toj mreži.
"S jedne strane, fanovi Elona Maska su veliki advokati Elona Maska, a ljudi koji su fanovi Eminema, slušaju njegovu muziku, vole to, ali nisu njegovi advokati. i to je razlika u tome ko koga podržava. S druge strane, Elon Mask ima Tviter, drži celu jednu društvenu mrežu. Iako tvrdi da se zalaže za slobodu govora, njegovi tvitovi se favorizuju. Tviter je pre više bio ulevo, sada je, kako on kaže, na sredini, ali čini mi se da je on možda malo udesno", konstatovao je Vasić i dodao:
"Onaj ko kontroliše algoritam definitivno kontroliše stavove na toj mreži. Problem Mete, Instagrama i Fejsbuka, i ako gledamo Tviter, na Tviteru su opinjon lideri, ljudi koji više čitaju, više čitaju knjige, više su obrazovani, itd. Ako gledamo ko ima veću moć, iako, Meta ima više korisnika, Tviter ima više korisnika koji utiču na javno mjenje, što zapravo predstavlja ključnu razliku. Zbog toga je veća moć sa strane Elona Maska i cele te mreže", istakao je on.
Petar Vasić se potom osvrnuo na karakter kandidata, ističući razliku između Kamale Haris i Donalda Trampa.
"Imamo još jedan aspekt, a to je sam karakter kandidata. Kamala Haris čita teleprompter, a kada neko to radi, to se jasno vidi. Ona ne može javno da nastupa, a da nema debeo brifing i da je svaka rečenica debelo iskontrolisana. S druge strane, imamo Donalda Trampa, koji može da priča dva sata da se ne zaustavlja. Pošto imamo dva različita karaktera, Tramp je izdominirao društvenim mrežama, preko različitih podkastova, gde može da uđe u bilo koji podkast i da ima najnormalniju konverzaciju, jer stoji iza svega što govori. To je vrlo uspešno uradio, dok je Kamala to učinila na nespretan način. Birala je da gostuje u različitim emisijama, bila je na Foks i to se dosta izjalovilo, iz toga je izašlo dosta mimova. S obzirom na to da se sve bazira na društvenim mrežama, potrebno je imati nekoga ko je prirodan i ko može da upravlja tim komunikacijskim kanalom, a Kamala je lošija u tome", rekao je Vasić za portal MONDO.
Sving države odlučuju i "kec u rukavu"
Marketinški stručnjak za društvene mreže smatra da Kamala Haris ima prednost, ali da će ipak odlučiti sving države. Podsetimo, sedam koleblljivih država su Arizona, Džordžija, Mičigen, Nevada, Severna Karolina, Pensilvanija i Viskonsin.
"Kamala ima prednost jer je ona na vlasti, a obično onaj ko je na vlasti on ima tu prednost da ga mediji više favorizuju i može da se pojavi bilo gde kao potpredsednica, odnosno predsednik, te može da priča šta god hoće. Ima veći dostup medijima nego Donald Tramp, što povoljno utiče na glasače, doprinosi njenoj reputaciji. Pored toga, imamo Obamu i druge karaktere. Utakmica je u toku, pogotovo što oni imaju te 'sving' države koje će da odluče izbore i ceo fokus je na te države. Dosta je kompleksno i teško je reći ko će pobediti, a ko izgubiti. Dosta toga se svodi na tehničke detalje. Ako bi uzeli celu populaciju Amerike i pitali ko je za koga, mislim da je Donald Tramp u debeloj prednosti", rekao je Vasić.
Petar Vasić je istakao da oba kandidata imaju "keca u rukavu" i da je ključni problem u neodlučnim biračima, koji će na kraju odlučiti ishod izbora. Postavlja se pitanje ko ima veći adut.
"Napeto je, ali kec u rukavu, koji će verovatno da izađe pred cilj, može da prevagne za 2, 3 procenata. Lakše je da Tramp pobedi jer ima jasno definisano šta i kako, nego druga strana", završio je Petar Vasić.
Svakako, sa platformama koje omogućavaju brzu i široku distribuciju poruka, poznate ličnosti imaju potencijal da mobilizuju mlade birače i oblikuju javno mnjenje na način koji ranije nije bio moguć. Ipak, koliko god uticaj bio snažan, iskustva iz prošlosti ukazuju da podrška zvezda ne može zameniti ključne političke strategije i stvarne potrebe birača.
BONUS VIDEO: