Kako (i zašto) je film u kojem glumi Brus Vilis dobio četiri zvezdice u kolumni Miška Bilbije? Proverite...
Režija: Robert Šventke
Uloge: Brus Vilis, Helen Miren, Džon Malkovič, Morgan Frimen
Distribucija: Tak
U najavi ovogodišnje L’Oreal Paris Sinemanije, ‘’Red’’ mi je zvučao kao jedan od najzanimljivijih filmova ovogodišnje revije. Rekoh već, ozbiljno sam bio zaražen istoimenim stripom Vorena Elisa u kojem jedan bivši CIA operativac, već odavno penzionisan, sa dolaskom novog šefa tajne službe, postaje opasan svedok događanja iz prošlosti, pa samim tim i meta koja pod hitno mora biti eliminisana. Naš penzioner, međutim, ne samo da uspeva da izbegne iznenadni napad, već kreće u sopstvenu kontru i to, ni manje ni više, na samu CIA centralu u Lengliju. Kratka i perfektna grafička novela u kojoj ipak nema materijala za 90 minuta holivudskog akcionog filma, bio je logičan zaključak nakon pročitanog stripa. Moraće scenaristi da se snađu kako znaju i umeju.
No, izgleda da Voren Elis ima sjajne prijatelje u Holivudu. Iako, makar prema špici, ovaj genijalni Englez iz Eseksa nema nikakve veze sa filmskim projektom, stiče se utisak da ni njegov strip nema puno sličnosti sa filmom – da ne bi celog hajpa oko ekranizacije i da naslov ‘’Red’’ nije bio toliko eksponiran, teško da bi se između filma i istoimenog stripa ikada i uspostavila prava veza. Jer u Šventkeovom filmu nije samo jedan operativac, već cela grupa nekada aktivnih, a sada penzionisanih agenata koji pokušavaju da shvate ko to pokušava da ih likvidira.
Naravno, grupa uvek funkcioniše drugačije od pojedinca, a i ciljevi su drugačiji – naša četvorka je ovde u pohodu na tajnu CIA bazu i u potrazi za konspiracijom najvećom u istoriji tajne službe, ili već nešto slično. U svakom slučaju, da se zvao drugačije, recimo ‘’Milion metaka’’, teško da bi ovaj film iko doveo u direktnu vezu sa stripom iz 2002. godine, ali svejedno, divno je i pomisliti kako je i Voren Elis imao materijalne koristi od ovog filma.
Ali sve ovo nikako ne znači da je prognoza da će baš ovaj film biti jedan od najzanimljivijih od svih prikazanih u centru Sava omanula: ‘’Red’’ je baš takav kakvom smo mu se i nadali – ultra-zabavan i totalno stripovski koncipiran spektakl sa glumačkom all-star postavom. Iako je koncept filmovanja stripovskih špijunskih mini-serijala ove godine naročito aktuelan (The Losers, Kick-ass), jedan drugi film s početka ovog veka deluje kao mnogo jači uzor Red konceptu u kojem grupa ostarelih profesionalaca ponovo aktivira svoje stare veštine.
Sećate se, takva je bila i Klint Istvudova gerijatrijska komedija ‘’Svemirski kauboji’’ u kojoj Klint, Tomi Li Džons, Donald Saterlend i Džejms Garner, ostareli astronauti, kreću u svoj poslednji pohod u svemir. U ‘’Red’’-u, zvezde su još veće, a njihove karijere još nespojivije nego što je to bio slučaj kod kosmonauta, ali stvar opet funkcioniše besprekorno. Ovog puta naročito, jer su veterani smešteni u totalno moderan koncept i žanr, ali im to ne smeta da briljiraju kao da se radi o drami primerenoj njihovim godinama i reputaciji.
I dok su Brus Vilis i Morgan Frimen onakvi kakvima ih i zamišljamo u ovakvim situacijama, ostatak ove staračke družine je onaj deo ekipe koji pravi razliku. Helen Miren, sa svojom ‘aristokratskom’ filmografijom, ovde je apsolutno perfektna kao krvožedni osvetnik, sa stilom i klasom, naravno, dok je Džon Malkovič priča za sebe. Teško da se može zamisliti gora situacija od te da se od njega traži ekscentrični ludak/čudak, u ovoj situaciji paranoik čiji je mozak oštećen dugogodišnjom konzumacijom LSD-a, i da se očekuje da njegova kreacija bude podnošljiva, ali upravo se to dešava u ‘’Red’’-u: iako se Malkovič i krevelji i beči i radi sve uobičajene facijalne egzibicije, ovog puta to funkcioniše besprekorno i ovaj film čini, pored svih ostalih stvari, i urnebesno smešnim i duhovitim. A kada se ovakve stvari dešavaju u jednom filmu, onda bi sve pohvale trebalo uputiti i reditelju, pa makar on bio i polu-anonimni debitant. Tim pre bi njegovo ime trebalo zapamtiti.
Da ponovimo onda – ‘’Red’’ je akciona komedija sa glumcima koji se rado pojavljuju i u umetničkim filmovima. Fantastičan alibi za sve one koji preziru ovakve holivudske ‘budalaštine’, ovo je i idealan ‘guilty pleasure’ za sve one koji se stide filmske zabave i priča bez dubokih pouka i poruka. A za nerdove, gikove i slične srodne duše, alibi nikada nije ni bio potreban, pa čak ni kada moraju da gledaju film sa jednom pravom i autentičnom Damom, Helen Miren.
M:****
Ja:****1/2