• Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Da li ste preduzetni(k): Saznajte u 15 koraka

Ako biste opisivali tipičnog preduzetnika, koje biste reči upotrebili? Strastven? Posvećen? Optimističan? Da, prigodne su, ali nesiguran i problematičan su još tačnije, a koje još proverite u sledećem malom "testu".

1. Čovek ste od akcije

Barbara Korkoran, osnivač Corcoran Group, zvezda TV emisije Šark tank (Shark Tank) i autor Priča o ajkulama (Shark Tales) u tekstu "Kako sam 1.000 dolara pretvorila u milijarderski biznis" kaže da ljudi koji imaju (samo) koncept ali ne i detaljnu strategiju, pre imaju preduzetničko "ono nešto".

"Mrzim preduzetnike sa predivnim biznis planovima", kaže ona za "Biznisinsajder".

Njen predlog je "Izmišljajte u hodu" a ne trošite vreme na pisanje planova za svojim stolom. Zapravo, ona veruje da ljudi sa životnim iskustvom imaju veću sposobnost rešavanja problema i resurse za "rešavanje u hodu" nego oni sa "znanjem iz knjiga". Obi drugi mogu da zapadnu u preanaliziranje situacije umesto da preduzmu kaciju.

2. Nesigurni ste

"Mnogi preduzetnici koji su 'optuženi' kao ambiciozni su u stvari nesigurni u sebe", kaže Korkoran. Kada procenjuje potencijalne investicije traži, kaže, ljude "koji su preplašeni na smrt".

"Oni koji su nervozni u vezi sa propasti mogu da budu hiperfokusirani i voljni da urade šta god treba da uspeju. Ako se osećate nesigurno, iskoristite tu emociju za svoj poslovni cilj".

 3. Vešti ste

"Jedna od mojih omiljenih TV emisija uz koje sam odrastao je bila Mekgajver (MacGyver, serija o kombinaciji naučnika i Džems Bonda koji probleme rešava 'štapom i kanapom', prim. prev.) jer on nikada nije imao resurse koji su mu bili potrebni ali je našao način da ipak sve radi kako treba"", poverava se Toni Hsie, direktor losanđeleske firme Zaposs.

Preduzetnik celoga života, Hsie je radio sve – od pokretanja farme crva do pravljenja dugmadi i prodaje pica. Zbog toga se i divi svakoj "kombinaciji kreativnosti, optimizma i uličnog snalaženja".

"Nije sve u tome da imate dovoljno sredstava, već da ono što imate iskoristite", kaže Hsie.

4. Opsednuti ste tokom novca (cash flow)

Pre osnivanja Brainshark-a, masačusetske firme za razvoj tehnologije za poslovne prezentacije, Džoe Gustafson je započeo projekat Relational Courseware.

"Jedini put kada sam pomislio na novčani tok i likvidnost", priznaje on, "bilo je sedam puta u osam godina rada firme, kada sam bio pred isplatom plata a nisam ima dovoljno keša".

U ranijim danima troškovi su se mogli pokriti i iz lične kreditne kartice, ali firma je otad porasla.

"Potrebna vam je gotovina čak i kada imate najbolju kompaniju i najurednije prilive novca. Da biste 'mogli da vodite bitku još jedan dan' preporučujem da imate partnera koji može da unapred obezbedi gotovinu za projekte i održava tesnu komunikaciju sa snabdevačima."

5. Lako ulazite u vruću vodu

Stefan Burki, osnivač i direktor vankuverske Incognito Software, kaže da pravi preduzetnici radije pitaju za oproštaj nego što bi da (prvo) traže dozvolu, stremeći napred ka prilici koju prepoznaju čak i bez dozvole "odozgo".

"Preduzetnici nikada nisu zadovoljni sa statusom kvo", kaže Burki koji je brzo uvideo da nije predodređen za korporacijski svet kada je stalno dolazio sa novim načinima kako da se bolje rade stvari a te ideje šefovi nisu odobravali i često su okarakterisane kao neželjeno kritikovanje.

"Sada mojim zaposlenima želim da ih zapadnu više u nevolje, jer to pokazje da su u potrazi za prilikama da napreduju sami ili da napreduje kompanija", kaže Burki.

6. Neustrašivi ste

"Gde bi većina da izbegne rizik, preduzetnici vide potencijal", kaže Robert Irvin, glavni kuvar Food Network's Restaurant: Impossible.

Preduzetnici se ne plaše za založe kuće i isprazne kreditne kartice da bi došli do kapitala za novi posao.

"U neku ruku oni su nepopravljivi optimisti, jer rade u nepoljuljanom uverenju da će se njihovo ulaganje vremena i novca na kraju isplatiti", kaže Irvin.

7. Ne drži vas mesto

"Preduzetnici imaju nesputanu energiju koja ih 'vozi' dugo pošto njihovi zaposleni odu kući. Oni su željni, uzbuđeni i baterije im se pune na poslu", kaže Irvin koji zna sve o tome, jer ima restoran u Južnoj Karolini, otvara drugi u Pentagonu, i ima svoju prozivodnju hrane i garderobe, kao i svoj TV šou.

8. Prilagodlljivi ste

"Ako ste smislimi samo jedan prihvatljiv rezultat, šanse da se (baš) on ostvari su slabašne", upozorava Rouzmeri Kamposano, predsednik i direktor lanca barova iz Silicijumske doline - Halo Blow Dry Bars.

"Ako ste spremni da slušate, vaši kupci će vam pokazati koji od vaših proizvoda ili usluga daje najveću vrednost", kaže Kamposano.

Njena originalna ideja bila je da njen bar bude ujedno i prodavnica poklona. Ali, ubrzo je naučila da to unosi pometnju u njen osnovni posao, odrekla se poklona i stvar je krenula

"Pametni preduzetnici neprestano evoluiraju, menjaju svoje poslovne koncepte prema tome kakav odziv imaju sa tržišta", kaže Kamposano.

9. Uživate u samoispitivanju

"Pošto su bez direktnog nadzora, preduzetnici moraju da budu sigurni u procenu sopstvene uspešnosti", kaže Lora Novak Mejer, vlasnik pensilvanijske firme Little Nest Portraits.

To zahteva "volju da se primi i upotrebi reakcija okoline da bi se samog sebe poboljšalo", ali i obraćanje posebne šažnje na odziv koji niste želeli, kao što su žalbe mušterija ili napredovanje konkurencije.

Little Nest zbog toga anketira svakog klijenta tražeći prilike za napredovanje, a sama Mejer već pet godina radi sa poslovnim trenerom (business coach) na određivanju ličnih polja na kojima može da se popravi.

10. Motiviše vas izazov

Kada su suočeni sa problemima, mnogi zaposleni pokušavaju da "prebace lopticu" ili na neki drugo način "operu ruke" od nastale situacije. Preduzetnici, s druge strane, iskoriste priliku.

"Izazovi ih motivišu da rade napornije. Preduzetnik ne misli da je nešto nesavladivo, on se suoči sa problemom i nastavi dalje", kaže Džef Plat, direktor franšize Sky Zone Indoor Trampoline Park.

Sa njim se slaže i Kendas Nelson, osnivač Sprinkles Cupcakes. Uprkos onima koji su sumnjali u njenu ideju da otvori pekaru u za biznis nesigurnom periodu u ranim dvehiljaditim, ona je "izdržala" i sada ima prodavnice u osam država SAD. Čak je sada uveliko kopiraju.

11.Smatrate sebe autsajderom

"Preduzetnici nisu uvek prihvaćeni", kaže Vinsent Petrik, osnivač J.P. Licks, lanca prodavnica sladoleda iz Bostona.

Na njih mogu gledati kao na problematične, čudne i zahtevne, ali to ne mora da bude loša stvar.

"Često su odbačeni jer su u neku ruku drugačiji, ali to ih čini jačim" kaže Petrik.

Kada mu njegov bivši šef nije odobrio istraživanje kvaliteta sladoleda mimo njegovih osnovnih dužnosti, dao je otkaz.

"Iz ničega" je napravio dezerte sa snažnim ukusima i, radije nego da kopira druge sladoledare ili da kupuje od istih poznatih snabdevača, Petrik je trasirao sebi nov put. Od tadašnje konkurencije samo je jedan ostao u poslu.

12 . Brzo stajete na noge

Česta je primedba da i uspešni preduzetnici padaju često i brzo. Za Korkoran je trik u brzini oporavka.

"Ako padnete, oduprite se potebi da tugujete ili se sažaljevate. Nemojte da čekate, odmah krenite na sledeću veliku stvar", savetuje Korkoran.

13. Ispunjavate potrebe

Mnogi ljudi prepoznaju "rupe" na tržištima, ali samo pravi preduzetnik ih sa crteža na barskoj salveti sprovede u stvarnosti, kaže Dženifer Daun, partner u njujorškoj mreži za poslovne žene Savor the Success.

"Preduzetnici smišljaju način da nešto ostvare i korake do toga. Oni su inovatori", kaže Daun.

Kada su od Savor Success klijenti zahtevali specifične savete, oni su prepoznali potrebu i umrežili četiri stručnjaka u Savor Cirkles koji su radili na novom projektu koji sada zasebno donosi novac matici.

14. Okružili ste se sa savetnicima

Glumica Džesika Alba, suosnivač i predsednik firme za proizvode negu beba i higijenu u domaćinstvu The Honest Company iz Santa Monike, kaže da je "potrebno da se okružite sa ljudima pametnijim od sebe i služate ideje koje nisu vaše".

"Pravi preduzetnici ne angažuju klimoglavce ("yes" men), oni ragovaraju sa ljudima od iskustva, i sprovode temeljna istraživanja, prikupljaju koliko god mogu informacija da bi došli do prave odluke".

15. Radite i "igrate" tvrdo

"Preduzetnici padaju i ustaju sve dok ne urade nešto kako treba", kaže Miša Kaufman, koji plovi i bavi se snoubordom kao "dodatak" vođenju Fiverr, najbrže rastuće onlajn platforme za trgovanje.

"Kao u sportu i u biznisu je ključno da budete superfokusirani, kaže Kaufman.

Kada su oni pokretali firmu umesto da se bave bezbrojnim potencijalnim izazovima fokusirali su se na jedan najveći izazov koji svako tržištima – građene likvidnosti".

"Bez likvidnosti nema tržišta. To je kao da brinete koja veština je potrebna za skok za piruetom pre nego što stanete na snoubord i naučite osnove", kaže Kaufman.

Inicijalizacija u toku...

Komentari 2

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Dnevna porcija smaranja o motivaciji i uspehu

Ludilo, sad smo svi preduzetnici!

Karamba

@Dnevna porcija smaranja o motivaciji i uspehu Kako se predstavlja fotografijama ispade da su preduzetnici lepi nasmejani i ispunjeni ljudi. Nesto slicno onome kako nam kriminalce prikazuju u filmovima kao mangupe sa mekim srcima. Bzvz

Najnovije

Kolumnisti