U nedelju, 1. februara uveče po našem vremenu, uz direktan prenos na TV Arena sport 1, biće odigran 49. Super Bowl.
To je spektakl za sebe, koji za Amerikance predstavlja sportski događaj godine.
Ove sezone sastaju se branioci titule Sijetl Sihoksi i Nju Ingland Petrotsi, franšiza sa najviše uspeha u NFL tokom prethodnih deset godina.
Ipak, Super Bowl je više od sporta. MONDO vam donosi Top listu 10 stvari koje, verovatno, niste znali...
1 - Super Bowl nije, zapravo, utakmica za prave navijače nijednog od finalista. Verujte. Otprilike 80 odsto kapaciteta stadiona bude podeljeno sponzorima, korporacijama sa kojima NFL sarađuje, VIP gostima, navijačima preko nagradnih igara, političarima. Zato je ovo pre svega televizijski događaj.
2 - Prva četiri Super Bowla nisu se baš tako zvala. Od ujedinjenja NFL i AFL lige, prva dva finala nazvana su AFL-NFL World Championship Game. Zvučalo je prilično impresivno, ali ni približno kao Super Bowl. Zapravo, u to doba NFL je imao jaču reputaciju, i snagu timova, od AFL, tako da je bilo potrebno da u trećem i četvrtom finalu pobede odnesu AFL ekipe, Njujork Džetsi i Kanzas Siti Čifsi, kako bi došlo do trajnog ujedinjenja u NFL. Od tada je Super Bowl postao zvanično veliko finale.
3 - Izračunato je da svaki 12 gledalac sedi pred TV ekranima i gleda Super Bowl samo da bi video reklame, koje najmoćnije svetske kompanije snimaju specijalno za tu priliku i to plaćaju milionima dolara. I taj kult reklama, snimljenih baš za tu utakmicu, pojačava rejting prenosa, jer su vodeće TV mreže uspele da privuku i publiku koju američki fudbal i ne zanima toliko. Dokazano je i da bacanje miliona na 30 sekundi prenosa ne znači uspeh na tržištu, već čisto stvar prestiža između konkurentskih kompanija.
4 - Kao što je već bilo reči, skoro je nemoguće doći do karte za utakmicu osim ako niste CEO nekog industrijskog giganta ili vlasnik nekog od NFL sponzora. Ali, nije oduvek tako bilo. Pre nego što je finalna utakmica nazvana Super Bowl, karte su bile dostupne svima i mogle su da se kupe za svega šest dolara. Pre svega, jer je to u početku bila revijalna utakmica, stvar prestiža između dva nezavisna takmičenja. Danas, najjeftinija ulaznica košta nekoliko stotina dolara, a na crnom tržištu i do nekoliko hiljada.
5 - Ishod finala ne utiče samo na klubove, trenere i igrače, već i na najveći deo američke populacije. Otprilike šest odsto od ukupnog broja zaposlenih u SAD se u ponedeljak javi na posao i prijavi bolest. Da li svi lažu? Ne baš...
6 - Dok produktivnost najvećeg dela firmi opada u vreme Super Bowla, ne beleži samo TV rast prihoda. Naime, prodaja antioksidanasa i ostalih "čistača" organizma skače za oko 20 odsto u Sjedinjenim Državama u nedelji posle Super Bowla. Zato vam kažemo da ne lažu svi da se u ponedeljak ujutru ne osećaju dobro. Gledanje utakmice pred TV-om, u društvu, neretko znači i prežderavanje i "ubijanje" od alkohola.
7 - Prežderavanje je, verovatno, prava reč za nedelju Super Bowla. Posle Dana zahvalnosti, kada stradaju milioni ćuraka širom države, Amerikanci najviše hrane konzumiraju u danu velikon NFL finala. Koliko je to? Proda se oko 14.500 tona čipsa, 4.000 tona kokica, 3,6 miliona kilograma sosa od avokada, poznatijeg kao gvakamole. Ne valja čips na suvo da se jede...
8 - Postoje stotine ljudi koji su kao igrači ili treneri osvajali Super Bowl, ali u tom sportu prava je retkost da igrač stigne do trofeja "Vins Lombardi" i kao trener. Samo su tri takva slučaja: Majk Ditka, Tom Florens i Toni Dandži.
9- U američkoj košarci postojale su prave dinastije. UCLA je uzela sedam NCAA titula u nizu, Boston Seltiksi osam u NBA ligi, postojale su i dominacije poput one Čikago Bulsa od šest titula u osam godina ili pet Mineapolis Lejkersa u šest sezona. U NFL to nije i teško da će biti slučaj. Nijedan tim nije uspeo da veže više od dve titule uzastopno. Najtrofejniji su Pitsburg Stilersi sa šest Super Bowl titula, San Francisko Fortinajnersi i Dalas Kaubojsi imaju po pet, Grin Bej Pekersi i Njujork Džajantsi po četiri. U periodu do 1969. godine, kada je odigran prvi Super Bowl, Pekersi su uzeli 11 NFL titula, Čikago Bersi 8, Džajantsi četiri.
10 - Poraz u Super Bowlu nije naivan, uopšte. U poslednjih 15 godina, ispostavilo se, da ima posebno negativan odraz na kompletnu organizaciju. Naime, od sezone 1998-99, samo su četiri tima uspela da zabeleže pozitivan skor u ligaškom delu naredne sezone (više od 50 odsto uspešnosti) nakon izgubljenog Super Bowla. O novom plasmanu u finale i pokušaju da se poprave stvari da ni ne govorimo - niko nije bio ni blizu.
Sada ste spremni za TV prenos!