Poteškoće u pisanju i čitanju, disleksija i disgrafija, problem su deset odsto populacije širom sveta. Mnogi roditelji neretko gube strpljenje čitajući i pišući sa svojim detetom, smatrajući da je dete lenjo ili još nezrelo i razigrano. Međutim, u velikom porastu je broj dece sa artikulacionim smetnjama, koje ako se na vreme ne tretiraju, a mogu za posledicu imati disleksiju i disgrafiju.
Nedavno su stručnjaci Union helt centra, koji se bavi razvojnim poremećajima kod dece, prilikom testiranja učenika prvih i drugih razreda, samo u jednoj beogradskoj osnovnoj školi dijagnostifikovali oko 25 odsto dece s različitim tipovima teškoća u čitanju i pisanju, problemima u artikulaciji, ali i teškoćama u usvajanju jezika.
Danijela Helc, logoped i psiholog Union helt terapijskog centra, kaže da je zbog toga veoma važno na vreme tretirati artikulacione probleme pre polaska u školu.
"Vrlo inteligentna deca uspevaju u prvim razredima dosta često i dugo da prikrivaju svoje probleme u čitanju i pisanju, tako da se prave teškoće javljaju tek kasnije, u petom ili šestom razredu i to posebno u pisanju u kome ima mnogo pravopisnih i gramatičkih grešaka. Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, poteškoća koja je vezana za čitanje i pisanje. Nije bolest i ne leči se u doslovnom smislu te reči, ali je neophodna pomoć logopeda. Ona se javlja i kod nadarene, kreativne i uspešne dece, a i nije rezultat smanjene inteligencije ili problema ponašanja i motivacije", kaže za "Politiku" Danijela Helc.
Prema njenim rečima, simptomi disleksije i disgrafije su teškoće pri čitanju i pisanju (slovkanje, nepovezivanje reči, izostavljanje slova, zamena slova ili slogova, neuredan rukopis, teško pronalaženje primerenog značenja reči i otežano razumevanje teksta).
"Odlike disleksije i disgrafije su takođe i otežano izražavanje misli u pisanom obliku, zabune u orijentaciji 'gore-dole' ili 'levo-desno', neprecizno i pogrešno ponavljanje onoga što se čuje, problemi u matematici s nizovima brojeva ili redosledom matematičkih operacija, problem u orijentaciji 'juče-danas-sutra?”, objašnjava Helcova.
Nedavno su stručnjaci Union helt centra, koji se bavi razvojnim poremećajima kod dece, prilikom testiranja učenika prvih i drugih razreda, samo u jednoj beogradskoj osnovnoj školi dijagnostifikovali oko 25 odsto dece s različitim tipovima teškoća u čitanju i pisanju, problemima u artikulaciji, ali i teškoćama u usvajanju jezika.
Danijela Helc, logoped i psiholog Union helt terapijskog centra, kaže da je zbog toga veoma važno na vreme tretirati artikulacione probleme pre polaska u školu.
"Vrlo inteligentna deca uspevaju u prvim razredima dosta često i dugo da prikrivaju svoje probleme u čitanju i pisanju, tako da se prave teškoće javljaju tek kasnije, u petom ili šestom razredu i to posebno u pisanju u kome ima mnogo pravopisnih i gramatičkih grešaka. Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, poteškoća koja je vezana za čitanje i pisanje. Nije bolest i ne leči se u doslovnom smislu te reči, ali je neophodna pomoć logopeda. Ona se javlja i kod nadarene, kreativne i uspešne dece, a i nije rezultat smanjene inteligencije ili problema ponašanja i motivacije", kaže za "Politiku" Danijela Helc.
Prema njenim rečima, simptomi disleksije i disgrafije su teškoće pri čitanju i pisanju (slovkanje, nepovezivanje reči, izostavljanje slova, zamena slova ili slogova, neuredan rukopis, teško pronalaženje primerenog značenja reči i otežano razumevanje teksta).
"Odlike disleksije i disgrafije su takođe i otežano izražavanje misli u pisanom obliku, zabune u orijentaciji 'gore-dole' ili 'levo-desno', neprecizno i pogrešno ponavljanje onoga što se čuje, problemi u matematici s nizovima brojeva ili redosledom matematičkih operacija, problem u orijentaciji 'juče-danas-sutra?”, objašnjava Helcova.
Krivci su razni organski, psihički i socijalni činioci
Prema njenim rečima, na pojavu teškoća u čitanju i pisanju utiču razni organski, psihički i socijalni činioci, kao i usporeno sazrevanje deteta.
"Dok je normalno razvijeno dete sposobno da ovlada procesom raščlanjivanja celine na sastavne delove (rečenice u reči, reči u glasove) za otprilike šest do sedam dana, a srednje razvijeno dete za tri do četiri meseca, detetu s teškoćama u čitanju i pisanju potrebne su jedna do dve godine. Kod deteta s disleksijom možemo primetiti jezičnu slabost, zbog koje će ono, kasnije, imati problema sa sintaksom, semantikom i teško će moći da ispriča neku priču. Takođe, kod neke dece prisutni su problemi pri raščlanjavanju reči na slogove i glasove, a važan činilac za sticanje veštine pisanja i čitanja je i spajanje glasova i slogova u reči", dodaje Helc.
Već se u predškolskom uzrastu, ističe ona, može predvideti da li bi dete moglo imati poteškoća u čitanju i pisanju.
"Nepercipiranjem inicijalnog i finalnog glas u rečima, tj. ako dete ne uspe da razazna glas od sloga i ne može da spoji određene glasove u reč, moguće je predvideti poteškoće tipa disleksije i disgrafije vrlo rano, već u prvim razredima osnovne škole. Tada se javljaju greške u čitanju i pisanju tipa: omisija (ispuštanja) glasova, tj. slova, supstitucija (zamena), adicija (umetanja) i metateze (izvrtanja – karakteristična za čitanje napamet, tipična za brzo čitanje bez razumevanja)", dodaje Helcova.
Prema njenim rečima, važno je da roditelji znaju da ne smeju dete da proglase lenjim ako izbegava čitanje i pisanje, kao i da ne zahtevaju da čita naglas pred grupom.
"Nikako ne treba dete upoređivati s drugom decom u razredu, niti ga kritikovati zbog neurednog rukopisa. Treba ga ohrabrite da radi polako, ako mu je lakše i otvoreno razgovarati o stvarima koje mu ne idu za rukom. Pohvalite dete za sve što mu ide dobro, sarađujte s učiteljima i objasnite im s kojim i kakvim se teškoćama dete susreće. Nikako ne razvijati osećanje krivice ni kod sebe niti kod deteta jer se tako uništava njegovo samopouzdanje i smanjuje se mogućnost napretka. Podstičite ga u drugim aktivnostima u kojima je kreativan i maštovit", objasnila je logoped.
Ona kaže da je neophodno javite se logopedu radi tačnog dijagnostikovanja i potrebnog uključivanja deteta u tretman s vežbama čitanja i pisanja. Takođe, možete reći detetu da su i mnoge poznate osobe, npr. Tom Kruz, Hans Kristijan Andersen, Čerčil, Leonardo da Viči imale disleksiju.
(MONDO)
"Dok je normalno razvijeno dete sposobno da ovlada procesom raščlanjivanja celine na sastavne delove (rečenice u reči, reči u glasove) za otprilike šest do sedam dana, a srednje razvijeno dete za tri do četiri meseca, detetu s teškoćama u čitanju i pisanju potrebne su jedna do dve godine. Kod deteta s disleksijom možemo primetiti jezičnu slabost, zbog koje će ono, kasnije, imati problema sa sintaksom, semantikom i teško će moći da ispriča neku priču. Takođe, kod neke dece prisutni su problemi pri raščlanjavanju reči na slogove i glasove, a važan činilac za sticanje veštine pisanja i čitanja je i spajanje glasova i slogova u reči", dodaje Helc.
Već se u predškolskom uzrastu, ističe ona, može predvideti da li bi dete moglo imati poteškoća u čitanju i pisanju.
"Nepercipiranjem inicijalnog i finalnog glas u rečima, tj. ako dete ne uspe da razazna glas od sloga i ne može da spoji određene glasove u reč, moguće je predvideti poteškoće tipa disleksije i disgrafije vrlo rano, već u prvim razredima osnovne škole. Tada se javljaju greške u čitanju i pisanju tipa: omisija (ispuštanja) glasova, tj. slova, supstitucija (zamena), adicija (umetanja) i metateze (izvrtanja – karakteristična za čitanje napamet, tipična za brzo čitanje bez razumevanja)", dodaje Helcova.
Prema njenim rečima, važno je da roditelji znaju da ne smeju dete da proglase lenjim ako izbegava čitanje i pisanje, kao i da ne zahtevaju da čita naglas pred grupom.
"Nikako ne treba dete upoređivati s drugom decom u razredu, niti ga kritikovati zbog neurednog rukopisa. Treba ga ohrabrite da radi polako, ako mu je lakše i otvoreno razgovarati o stvarima koje mu ne idu za rukom. Pohvalite dete za sve što mu ide dobro, sarađujte s učiteljima i objasnite im s kojim i kakvim se teškoćama dete susreće. Nikako ne razvijati osećanje krivice ni kod sebe niti kod deteta jer se tako uništava njegovo samopouzdanje i smanjuje se mogućnost napretka. Podstičite ga u drugim aktivnostima u kojima je kreativan i maštovit", objasnila je logoped.
Ona kaže da je neophodno javite se logopedu radi tačnog dijagnostikovanja i potrebnog uključivanja deteta u tretman s vežbama čitanja i pisanja. Takođe, možete reći detetu da su i mnoge poznate osobe, npr. Tom Kruz, Hans Kristijan Andersen, Čerčil, Leonardo da Viči imale disleksiju.
(MONDO)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)