Ko je bolji u nemačkom duelu? Wolfsburg protiv Munchena
Verovatno je svima jasno da su SUV modeli postali obavezan deo ponude svih ozbiljnijih svetskih proizvođača. Ovog puta, pred vama stoje dva vrlo poznata, već vremešna, ali i dalje popularna nemačka modela, BMW X5 i VW Touareg, oba sa trolitarskim dizel agregatima.
Iako su nemački proizvođači relativno kasno ušli u SUV segment, veoma brzo postali su dominantna sila na ovom tržištu. Spoj kvaliteta vezanih za ovu industriju, snažnih motora i dobrih voznih svojstava, doprineo je tome da se svi "germanski" SUV-ovi odlično prodaju, pa tako modeli od Opel Antare pa sve od Porsche Cayenne lako nalaze put do kupaca i to na globalnom nivou.
Ako se Mercedes ML nekako i mogao očekivati, poznajući terenske ambicije pretočene u- klasu, velik, ali i pozitivan šok za to vreme, predstavljali su BMW X5 (1999.) i VW Touareg (2003.), kao prvi off-road modeli tih fabrika.
I jedan i drugi dokazano su uspešni automobili, sa širokom paletom motora i opreme. Iako su praktično isti, kako po dimenzijama i po utisku koji ostavljaju na druge učesnike u saobraćaju, ova dva vozila, ipak, se znatno razlikuju i tim razlikama definišu buduće kupce. No, krenimo redom...
Upečatljiv dizajn i pojava
Zahvaljujući pozamašnim dimenzijama oba modela, njihovo prisutstvo na ulici ne može proći nezapaženo. Dizajnerski, nema sumnje kojim proizvođačima pripadaju, jer oba automobila poseduju tipične, prepoznatljive linije kao i detalje, unikatne za tu marku. Dok su kod BMW-a to poznati "bubrezi" na grilu hladnjaka, kod VW-a je to predimenzionisani logo na masci.
Na polju estetike bolji utisak ostavlja X5, jer ima dinamičniju pojavu sa interesantnijim oblicima, dok je Touareg prilično konzervativno dizajniran i podseća na prethodnu generaciju Passat karavana, sa velikim točkovima i klirensom. Međutim, i pored takvog dizajna, Touareg privukao je ogroman broj kupaca kojima dizajn bez estetskih bravura više odgovara. Iako su oba modela već "preživela" jedno "zatezanje bora", kod BMW-a ono je bilo veoma temeljno dok se kod VW-a svelo na nove prednje svetlosne grupe i par detalja na karoseriji.
Snažni dizel motori
Na našem testu, oba modela bila su opremljena trolitarskim dizel motorima. Iako isti po zapremini, VW pogoni V6 agregat zapremine 2967 ccm, dok je BMW ostao dosledan svom rednom šestocilindrašu, za-premine 2997 ccm.
Da je BMW napravio bolji izbor, dokazuje i dobijena snaga - 235 naspram 225 "konja", kao i obrtni moment od 520 prema 500 Nm u korist X5. Iako su razlike u snazi i obrtnom momentu relativno male, a oba agregata odlikuju se zavidnom kulturom rada, sistem transmisije i ukupna masa vozila imaće poslednju reč kada su u pitanju sposobnosti i performanse.
Automatika nejednakih performansi
Oba modela opremljena su šestostepenom automatskom transmisijom gde je vozaču ostavljena mogućnost manuelne promene stepena prenosa. Biranje željenog moda transmisije se kod VW-a obavlja na klasičan način, pomeranjem ručice po liniji dok je kod BMW korišćeno nešto elegantnije rešenje, gde ručica ostaje na mestu, a izbor prenosa određuje se elektronskim putem. U okviru normalnih uslova vožnje (grad i auto-put), oba sklopa funkcionišu perfektno i prebacivanje se odvija bez trzaja i dovoljno brzo, ali pri nešto oštrijoj vožnji i preticanju, menjač BMW-a stiče prednost jer daleko ranije prepoznaje namere vozača, prebacuje u niži stepen prenosa (kick-down) i obezbeđuje dovoljno obrtnog momenta za siguran manevar.
Sa druge strane, motor Touarega zahteva da se "vrti" na minimum 3000 obrtaja da bi se preticanje izvršilo sigurno. Ukoliko ne vozite na ovom režimu rada motora (što se često dešava), postoji verovatnoća da doživite neprijatne trenutake u levoj traci auto-puta jer menjač ne shvata najbrže šta od njega želite. Rešenje može biti ili manuelno odabiranje nižeg stepena prenosa pre nego što krenete u preticanje ili nešto duže "zaukavanje".
Na polju performansi, kombinacija manje mase, boljeg menjača i nešto veće snage jasno odlučuje pobed-nika. BMW uspeva da ubrza do 100 km/h za skoro sekundu manje od VW (8,3 sekundi naspram 9,2) i za nijansu brže pojuri auto-putem (210 km/h naspram 209 km/h). Razlika u masi pri ovim merenjima ima veliku ulogu, jer je VW težak 2321, a BMW "samo" 2180 kg. Svi ovi parametri imaju i ulogu na potrošnju koja kod BMW-a iznosi oko 11 litara evrodizela u gradskim uslovima, a kod VW-a litar više dok oba automobila za krstarenje auto-putem "traže" oko 8 litara evrodizela.
Stanje na terenu
Iako je BMW jasan pobednik drumskih merenja, VW ima blagu prednost kada nestane asfalta. Iako su im klirens i dimenzije vrlo slični, Touareg zahvaljujući svom vazdušnom ogibljenju, koje se može manuelno podešavati, rastojanje od tla može značajno da poveća i time bude manje osetljiv na "nasedanje".
Sa druge strane, izbor pneumatika i njihove dimenzije svedoče o nameni BMW- a koja je primarno drumska, dok VW, ipak, pretenduje na to da bude univerzalan automobil. Realno gledajući, ni jedan od ova dva SUV-a nije prava terenska mašina stvorena za prolazak preko nepristupačnih terena, te bi vlasnici ovoga trebali da budu svesni kako ne bi došlo do prilično neprijatnih iznenađenja. Odlazak na skijanje bez velikog obaziranja na informacije o stanju na putevima trebalo bi da bude najviša ambicija.
Različita interpretacija
S obzirom na pozamašne dimenzije spoljašnjosti, unutrašnjost ovih modela je adekvatno prostrana. To se odnosi ne samo na prostor određen za vozača i suvozača, nego i na zadnju klupu i prtljažnik. Što se pozicije za volanom tiče, tu je sve kako i dolikuje, jedino što se kod Touarega sedi nešto više u odnosu na BMW-a, što je i očekivano, a subjektivan osećaj jeste i da je BMW nešto udobniji.
Dizajnerski gledano, BMW i na ovom polju odnosi još jednu pobedu jer ima lepšu i interesantniju komandnu tablu, napravljenu od kvalitetnijih materijala (ukrašenu drvenim aplikacijama) dok VW-ovi dizajneri enterijera izgleda poznaju samo dva oblika - kvardrat i krug. Naime, ove dve forme dominiraju i svi prekidači, komande i linije table u Touaregu napravljene su u ovom stilu. Nesumnjivo je da su ovakva rešenja logična i pregledna, ali su estetski pomalo dosadna te ovakvim potezom VW samo doprinosi predrasudi o "germanskoj hladnoći", dok je BMW svojom interpretacijom enterijera uspešno razbija.
Na najvišem nivou
Što se opremljenosti tiče, ona je kod oba modela na najvišem nivou. Zonski klima-uređaji i vrhunski audio sistemi se podrazumevaju, baš kao i kožna sedišta i najviši nivo pasivne i aktivne zaštite. Ipak, BMW je otišao korak dalje pa enterijer X5 može da se pohvali drvenim aplikacijama, velikim krovnim prozorom, kao i navigacionim sistemom. Sve to, naravno povećava i onako pozamašnu sumu koju treba izdvojiti za vozila ove klase, ali nas niko nije pripremio za iznenađenje koje je usledilo kada smo čuli cifru koja stoji ispred "našeg" X5 - čak 81.295 evra za ovako opremljenog "Bavarca".
A opet, Touareg košta nešto preko 63.000 evra, što je istina velika količina novca, ali zasigurno ne toliko impozantna poput cene BMW-a. Nesumnjivo je da je X5 bolji i sposobniji automobil, ali za tu razliku u ceni mora i da bude. Naravno, ako za cenu jednog BMW X5 možete da kupite testiranog Touarega i još jedan automobil C segmenta, logično pitanje koje se postavlja jeste da li je X5 zaista toliko dobar da bi opravdao skoro 20.000 evra razlike u ceni. Rekli bismo da, ipak, nije, ali je nesumnjivo elegantniji, lepši i poseduje bolji imidž, uz sve ostale kvalitete.
I pored "brutalne" cene, nesumnjivo je da je BMW već našao dovoljno kupaca širom sveta, jer je reputacija marke, utisak kvaliteta i sama pojava modela X5 više nego ubedljiva. Konačno, VW poseduje solidan automobil sa istina, nekoliko mana, ali i poznatim kvalitetima koji su mu i obezbedili globalnu popularnost. Stoga su kupci ova dva automobila različite kategorije ljudi, kojima je možda samo jedna stvar zajednička, a to je materijalna situiranost. Jedni će se prikloniti VW znaku na haubi, pomalo hladnom dizajnu i velikoj praktičnosti dok drugi neće žaliti novca da dobiju vrhunsku tehnologiju i prepoznatljiv stil BMW-a.
Poslednje pitanje na ovom testu, ipak, ćemo postaviti vama - kojoj grupi vi pripadate?
Bez obzira koji model izabrali, upečatljivo prisustvo na ulici i na terenu vam je
zagarantovano, ipak razlika u ceni je znatna dok je razlika u opremljenosti manja
BMW X5 3,0d
- Karoserija terensko vozilo, 5 vrata/5 sedišta
dužina x širina x visina 4854 x 1933 x 1766 mm
međuosovinski razmak 2933 mm, masa vozila 2125 kg
- Motor
šestocilindarski redni dizel motor, vodeno hlađenje, turbo punjač, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ common rail ubrizgavanje goriva.
radna zapremina 2996 cm3
maks. snaga 173/235 kW/KS, pri 6650 o/min
maks. obrtni moment 520 Nm, pri 2750 o/min
- Ogibljenje
napred dvostruka trouglasta ramena‚ pozadi
multilink, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i
poprečni stabilizator, napred i pozadi samoventilirajući diskovi.
Pneumatici 255/50 R19
- Prenos snage
permanentni pogon na sva 4 točka, automatski menjač sa 6 stepeni prenosa i manuelnim režimom rada.
- Performanse
ubrzanje 0-100 km/h 8,3 s, maks. brzina 210 km/h, prosečna potrošnja l/100 km 10,2
- Cena (sa PDV-om) € 81.250
VW Touareg 3,0 V6 TDI
- Karoserija terensko vozilo, 5 vrata/5 sedišta
dužina x širina x visina 4754 x 1928 x 1726 mm
međuosovinski razmak 2855 mm, masa vozila 2321 kg
- Motor
šestocilindarski V dizel motor, vodeno hlađenje, turbo punjač, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ common rail ubrizgavanje goriva.
radna zapremina 2967 cm3
maks. snaga 165/225 kW/KS, pri 4000 o/min
maks. obrtni moment 500 Nm, pri 1750 o/min
- Ogibljenje
napred dvostruka trouglasta ramena‚ pozadi multilink, napred i pozadi vazdušno ogibljenje i poprečni stabili-
zator, samoventilirajući diskovi na sva 4 točka.
Pneumatici 255/55 R18
- Prenos snage
permanentni pogon na sva 4 točka, centralni diferencijal sa blokadom, automatski menjač sa 6 stepeni prenosa i manuelnim režimom rada.
- Performanse
ubrzanje 0-100 km/h 9,2 s, maks. brzina 209 km/h, prosečna potrošnja l/100 km 11,0
- Cena (sa PDV-om) € 63.250
VW Touareg
nešto bolje terenske mogućnosti u odnosu na X5
"sporiji" menjač, veća masa
BMW X5
kvalitet materijala i završne obrade, udobnost, performanse
visoka cena, off-road sposobnosti, V6
(Vrele Gume)